Rok: 2008

Réžia: David Fincher
Scenár: Eric Roth
Kamera: Claudio Miranda
Hudba: Alexandre Desplat
Hrajú: Brad Pitt, Cate Blanchett, Taraji P. Henson, Julia Ormond, Jason Flemyng, Tilda Swinton, Elias Koteas

Podivný prípad Benjamina ButtonaViaceré úžasne filmy sú postavené na jednej základnej premise, ktorú musí divák jednoducho prijať a sledovať film s uvedomením si danej veci. Podobne ako literatúra pozná rôzne nadpozemské prvky (na ktorom je postavený dokonca celý žáner, takzvaný magický realizmus), tak aj svetová kinematografia pozná množstvo filmov s niečím mimoriadnym v príbehu a viacerí režiséri si práve na takýchto fantazijných prvkoch postavili svoju kariéru (viď Tim Burton).

Takto je postavený aj film Podivný prípad Benjamina Buttona, ktorý vychádza z jednej základnej myšlienky a to, že ľudské telo sa môže vyvíjať aj v opačnom smere a teda mladnúť. Hlavný hrdina Benjamin sa narodil presne v deň ukončenia prvej svetovej vojny, ale vďaka tomu, že sa ani zďaleka nepodobá na bežného novorodenca sa ho jeho otec zriekol a malý Benjamin sa ocitol pred dverami černošského páru pracovníkov starobinca. Tu našťastie nájde všetko, čo by mal malý človiečik dostať a vďaka množstvu starších ľudí jeho telesný zjav nebudí prílišnú pozornosť.

Postupne, ako Benjamin dospieva fyzicky aj mentálne, začína túžiť po veciach, ktoré sú úplne prirodzené pre jeho vrstovníkov, ale nie sú také bežne pre mládenca, ktorý vyzerá skôr ako deväťdesiatročný zošúverený starček. Pomaly začína spoznávať čaro vonkajšieho sveta. Postupne sa dostane aj k alkoholu, k práci, ktorá ho napĺňa a samozrejme, že spozná aj svoju životnú lásku (ktorá však nie je jedinou ženou v jeho živote).

Podivný prípad Benjamina Buttona Podivný prípad Benjamina Buttona

Všetky tieto udalosti sledujeme ako bežné veci, ktoré sa ale nedejú bežnému človeku. Pre Benjamina predstavujú niečo neskutočné a my navyše máme výhodu, že vieme o jeho „podivuhodnosti“. Celkovo je narácia príbehu inšpirovaného krátkou novelou F. Scotta Fitzgeralda (veľmi podobnú tému brilantne spracoval ešte aj Andrew Sean Greer v románe Zpověď Maxe Tivoliho) veľmi zaujímavo vyriešená s ohľadom na rôzne zámeny rozprávačov a časové hry. Nedá sa ale povedať, že by rozprávanie príbehu bolo priam dokonalé. Niekedy napríklad samotné „čítanie denníka“ pôsobí kontraproduktívne, ale globálne ide o veľmi šikovne napísaný príbeh, za čo môže oscarový scenárista Eric Roth.

Zaujímavý príbeh je navyše nakrútený jedným z najoriginálnejších režisérov súčasnosti, Davidom Fincherom. Ak poznáte jeho tvorbu (Sedem, Klub bitkárov, Zodiac,…) tak budete možno prekvapený štýlom, ktorý si Fincher zvolil pre svoj film. Podivný prípad Benjamina Buttona je nakrútený na pohľad úplne klasickým jednoduchým štýlom, ktorý však po dôkladnejšom skúmaní dokazuje majstrovstvo Finchera. Veľmi šikovne sú do filmu zakomponované počítačové efekty (najmä starnutie Benjamina a napasovanie Pittovho herectva na počítačové telo a podobne) a ak máte napozerané čo to zo starších filmov, tak sa môžete navyše aj kochať v hľadaní odkazov a implementácii rôznych filmárskych postupov.

Napriek naozaj skvelej réžii sa Fincherove dielo trocha vymyká priamo z jeho línie tvorby, keďže takúto “komerciu“ málokto od neho čakal. Niežeby bol film úplným nástrojom na vyťahovanie kapitálu z vrecák divákov, ale z filmu cítiť veľkú chuť zapáčiť sa, či už väčšinovému divákovi, alebo Akadémii, čo sa v konečnom dôsledku až tak veľmi nepodarilo. Rovnako ani réžia nie je úplne dokonalá. Prvá tretina snímky je čarovná (spoznávanie sveta Benjamina, konfrontácia s vonkajším svetom) a tretia je úžasná (najmä hudba, jednotlivé scény a silné emócie), ale stredná tretina je taká podivnejšia a najmä zbytočne dlhá.

Dôležitým prvkom filmu sú herecké výkony. Hlavnú úlohu dostal Fincherov obľúbenec Brad Pitt, pre ktorého tento film predstavuje jednu z ďalších životných úloh. Ako už bolo spomínané, tak Pittova mimika a herectvo boli digitálne do filmu vložene rôznymi spôsobmi a podarilo sa to priam dokonale. Skvelou partnerkou Pittovi je Cate Blanchett ako Daisy, ktorá v mnohých momentoch predčí herectvo miláčika ženského publika. Zaujímavú úlohu vo filme dostala aj Tilda Swinton, ktorej výkon je trocha v úzadí oproti Cate Blanchett.

Podivný prípad Benjamina Buttona je nesmierne dobrý film, ktorý ale nie je dokonalým dielom a mohol by byť aj oveľa lepším príspevkom do kinematografie. Najmä Fincherov potenciál nebol naplno využitý a film mohol byť kratší. Na druhej strane, sledovanie filmu je veľkým pôžitkom a najmä posledná tretina je úchvatná a všeobecné nadšenie z tohto filmu je opodstatnené.

/