Planeta Praha © 2022 Film Expanded Planeta Praha © 2022 Film Expanded

Kde by ste hľadali roháče, muflóny alebo sliepočky zelenonohé? Na to, aby ste tieto živočíchy zazreli, ani nemusíte chodiť do lesa. Stačí, ak navštívite hlavné mesto Českej republiky. Tvorcovia dokumentárneho filmu Planéta Česko z roku 2017, ktorý približuje zvieratá v Čechách, sa tentoraz svojimi špeciálnymi objektívmi pozerajú na zvery v Prahe. Dokážu však prežiť medzi toľkými ľuďmi?

Planéta Praha

dokumentárny
2022 / 85 min. / MP 7
Česká republika

Jan Hošek
Jan Hošek
Dokument Planéta Praha scenáristu a režiséra Jana Hoška v slovenskom znení dabuje herec Richard Stanke. Jeho rozprávkový tón nás sprevádza hodinu a pol naprieč epizódnymi príhodami rôznych zvierat žijúcich v miestnych lesíkoch či pri samotnej Vltave. Film odkrýva zabudnutú zeleň vo veľkomeste a sem-tam ukáže aj niekoľko celosvetovo známych pamiatok. V kine zažijete veselú letnú atmosféru nabitú detailnými zábermi tých najmenších živočíchov.

V úvode sa čo-to dozvedáme o histórii Prahy a vďaka pomaly sa meniacemu obrazu vidíme stav, v ktorom sa mesto nachádzalo kedysi. Tam, kde sú teraz vychodené mačacie hlavy, dávno pred tým dupotali muflóny a mravce bojovali o svoje vajíčka. Tieto a ešte mnohé iné situácie vidíme tak zblízka, ako ešte nikdy pred tým. Kamera Jiřího Petra sa postará o príjemný dokumentárny zážitok so svetelnými úkazmi. Snímku Planéta Praha ozvláštňuje strih, ktorý ťaží zo svojich kontrastov, a to najmä v úvode. Kde žijú spomínané živočíchy teraz a ako si ich v betónovej štruktúre pripomíname? Poctu svojim bývalým obyvateľom odovzdávame vďaka kamenným vežičkám zvierat, ktoré sú časťou nie jednej pražskej budovy. Že ste si ich nevšimli? Ani ja.

Práve takéto zábery príjemne poukazujú na súčasnosť, z ktorej sa, bohužiaľ, zvieratá pomaly vytrácajú. Civilizovaná doba prináša všelijaké nevýhody pre prírodu. Planéta Praha sa však sústredí iba na svetlé stránky. Podobne predstavuje živočícha, ktorý sa prispôsobuje nám, ľuďom, a budovám v okolí. Snímka nepovažuje ľudstvo za hrozbu, ba ani ohrozenie prírody, ale rešpektuje našu prítomnosť v modernom svete. To sa úzko spája s potenciálom kritiky spoločnosti, čo film vôbec nevyužíva, a teda ostáva iba v rovine konštatovania a takmer nevinnom opise.

Planeta Praha © 2022 Film Expanded

Rozprávkový tón, ktorý Stanke udáva, sa hodí omnoho viac pre maloletých. Rovnako aj hutnosť podaných informácií zodpovedá mladšiemu divákovi. Dospelý divák, ktorý sa teší na zaujímavé podnety o pražskej prírode, sa tak zastaví na pol ceste a do cieľa s plnohodnotnou informovanosťou nedorazí. Takúto okresanú výpovednú hodnotu nevynahradia ani vtipne ladené momenty. Žánrové zaradenie snímky sa pohybuje skôr pri rodinnom filme, pretože je určená predovšetkým menším návštevníkom. Pozitívne vnímam najmä záver s nevtieravým návratom k „starej“ Prahe a tomu, ako veľmi sa zmenila?

Planéta Praha pokračuje po stopách svojho predchodcu, no k divákovi je odťažitejší. Na rozdiel od participačného dokumentu Planéta Česko, Planéta Praha využíva iba jemné odtiene z pôvodnej snímky. Ukazuje nám krásy a zaujímavosti, no nepodnecuje k uvažovaniu, ako sa k zvieratám v meste správať alebo čo robiť, aby v novom prostredí vydržali čo najdlhšie. Myšlienkou filmu Planéta Praha nie je moralizovanie, ale jednoduché predstavenie základných tvorov, na ktoré pri návšteve tohto mesta môžeme natrafiť.

V pôvodnom znení vás vtákmi či zápasiacimi roháčmi sprevádza český herec Jiří Macháček, ktorého hlas je známy z filmových hitov ako Návrat idiota (1999) alebo Jedna ruka netleská (2003).