Krajina pôvodu: Dán./Belg./Švajč./Fran./Švéd./Fín
Rok: 2003

Réžia: Lars von Trier, Jorgen Leth
Scenár: Lars von Trier, Jorgen Leth
Kamera: Dan Holmberg
Hrajú: Jorgen Leth, Lars von Trier, Jacqueline Arenal, Daniel Hernández Rodriguez, Patrick Bauchau, Alexandra Vandernoot

Päť prekážokDá sa povedať, že tento film sa začal natáčať už v roku 1967. Vtedy jeden mladý dánsky režisér natočil pozoruhodný dokumentárny film Dokonalý človek. Potom si o viac ako o 30 rokov neskôr jeden taktiež dánsky, no už nie tak mladý režisér povedal, že natočí pokračovanie toho prvého filmu. Svojim diktátorským vedením donútil teraz už starého režiséra v ústraní, aby svoj starý film natočil znovu. A nielen raz.

Ten diktátorský chlapík nie je nik iný ako starý známy Lars von Trier. Ten kedysi mladý režisér sa volá Jørgen Leth. U nás je síce neznámy, no za svoju tvorbu získal mnoho ocenení a je uznávaný ako v Dánsku, tak aj vo svete. Behom tých desiatok rokov síce zostarol, no v tomto filme nás presviedča o tom, že ako autor je stále svieži. O čo vlastne ide? Hlavnými postavami filmu sú samotní dvaja režiséri. Lars von Trier zadáva svojmu staršiemu kolegovi, o ktorom sa obdivne vyslovuje ako o svojom učiteľovi, pokyny, podľa ktorých musí natočiť nové verzie jeho starého filmu. Ako napovedá názov, takýchto verzií vznikne dokopy päť. Zakaždým s inými prísnymi pokynmi, s inými „prekážkami“.

Päť prekážok Päť prekážok

Pôvodný dokument je značne štylizovaný, nie je to žiaden záznam reálneho života. Na bielom pozadí sa vyníma postava v tmavom obleku a predvádza život dokonalého človeka. Ako tancuje, ako je, jeho ucho, ako si líha. Že nevidíte žiadne možnosti na prerobenie tohto filmu? Posúďte sami: v prvom prípade to je obmedzenie jednotlivých záberov na maximálnu dĺžku 12 políčok, zákaz používania kulís, Leth musí film natočiť na mieste, kde nikdy nebol, čo je v jeho prípade Kuba. No a napokon musí odpovedať na všetky otázky, ktoré boli položené v pôvodnom dokumente a keďže tam slúžili ako rečnícke, nikdy neboli zodpovedané. To všetko je iba začiatok.

Vo filme pozorujeme štyri roviny – rozhovory medzi Lethom a Trierom, zábery z pôvodného dokumentu, zábery z natáčania toho nového a samotné nové verzie dokumentu. Dostávame sa tým do pozadia autorskej práce. Aký veľký je Trierov podiel? Koho autorský zámer pozorujeme? Aké je morálne postavenie režiséra natáčajúceho uprostred biedy zábery gurmánskeho obeda? Keď padne pokyn natáčať bez pokynov, pozorujeme zmietajúceho sa autora ako zápasí s tou najťažšou prekážkou.

Päť prekážok Päť prekážok

Celkový výsledok má mnoho prívlastkov. Je to film rozhodne vtipný (najmä rozhovory medzi režisérmi), zvláštne napínavý (pozorovanie, ako dopadne natáčanie), výnimočne inšpiratívny (klaďte si prekážky, aby ste sa posunuli ďalej) a podnetne premýšľavý (hlavne o otázkach autorstva). A aj keď to mám ako redaktor zakázané, musím povedať, že to je jeden z najlepších nových filmov, aké som za pomerne dlhú dobu videl.

/