Originálny názov: Shooter

Žáner: krimi / thriler
Minutáž: 124 minút
Krajina pôvodu: USA
Rok: 2007
Prístupnosť: MP 15

Réžia: Antoine Fuqua
Scenár: Jonathan Lemkin, Stephen Hunter
Kamera: Peter Menzies Jr.
Hudba: Mark Mancina
Hrajú: Mark Wahlberg, Michael Peña, Danny Glover, Kate Mara, Elias Koteas, Rhona Mitra, Ned Beatty

Alpha DogAmerickí vojaci to majú veru ťažké. Poctivo si plnia svoje povinnosti, zárezy na pažbe milovanej Pušky utešene pribúdajú a namiesto zaslúženej odmeny sa stanú obeťou zákernej spravodajskej hry. Také niečo by sa v našej mladej, ale rýchlo sa rozvíjajúcej krajine stať určite nemohlo!

Jedným z takýchto nešťastníkov je aj Bob Lee Swagger (Mark Wahlberg), ktorý stratí vinou svojich nadriadených pri akcii v Etiópii svojho kamaráta, zanevrie na armádu a žije pokojný život v ústraní. Tam ho vyhľadá plukovník Isaac Johnson (Danny Glover), aby ho požiadal o spoluprácu pri atentáte na prezidenta USA. Nemá ho vykonať, ale len naplánovať a tým dopomôcť k dolapeniu skutočného (domnelého?) atentátnika. Lenže všetko sa skomplikuje, Bob je postrelený a prenasledovaný ako hlavný podozrivý. Ale čo už by to bol za americký film, ak by Bob nemal za sebou špeciálny výcvik (v námornej pechote pochopiteľne) a nebol aj po troch rokoch odchodu z armády najlepší z najlepších. Takže to s ním ani všetky bezpečnostné zložky v krajine nebudú mať jednoduché.

Ostreľovač (Shooter) je adaptácia knihy Stephena Huntera Point of Impact. Tento román z roku 1993 rozprával o veteránovi vietnamskej vojny, ale príbeh Ostreľovača je aktualizovaný a zasadený do súčasnosti. Podobný námet o boji jedinca proti systému bol spracovaný v dávnejšej (Tri dni Kondora, Rambo), aj nedávnej minulosti (filmy o agentovi Bourneovi). Režisérom je Antoine Fuqua, ktorý natočil napríklad trochu preceňovaný Training Day alebo nevydareného Kráľa Artuša.

Ostreľovač Ostreľovač

Knihy Stephena Huntera o Bobovi Lee Swaggerovi sú vraj označované aj ako „Rambo s mozgom“. Autor adaptovaného scenára Jonathan Lemkin vykonal na tom mozgu takú malú lobotómiu. Zostal z neho jednoduchý, priamočiary príbeh s predvídateľným vývojom a plochými postavami. Začiatok je ešte celkom sľubný a dáva nádej na slušný žánrový nadpriemer. Dobrá akcia, svižné tempo a napätie sa však postupne začínajú strácať v riedkom príbehu, ktorému dochádza dych a s blížiacim sa záverom stále viac stráca na kvalite. V posledných 10 minútach by sa veru uplatnil aj taký Dolph Lundgren. A pri spätnom pohľade sa aj celá konšpirácia javí ako strašne prekombinovaná a nelogická. (Prečo napríklad nestačilo najať jedného nájomného vraha?)

Veľkým problémom sú postavy. Hlavný hrdina má asi takú hĺbku ako John Matrix z Komanda a jeho konanie by sa dalo označiť za kombináciu MacGyvera a Johna Ramba. Je neomylný (v streľbe aj úsudku), nemá žiadne charakterové vady a určite ho vylúčili zo skautského oddielu pre jeho nesmiernu poctivosť. Záporné postavy sú hotové karikatúry. Ich dialógy medzi sebou sa nesú približne v tomto duchu: „Ej, ale sme zlí a prehnití! Tak si na to vypime.“ Herci na čele s večne zamračeným Markom Wahlbergom situáciu čiastočne zachraňujú, takže postavy pôsobia aspoň o trochu viac ľudskejšie a uveriteľnejšie.

Ostreľovač Ostreľovač

Ostreľovač žánrovo samozrejme patrí medzi akčné filmy, ale v druhom pláne je prítomná aj istá politická moralitka. A tak si aj my teraz trochu zapolitizujeme. Tvorcovia Ostreľovača evidentne sympatizujú s ľavicovo-liberálnou časťou politického spektra USA. Na tom by nebolo nič zvláštne, to je v Hollywoode vlastne pravidlom. Lenže film bol dosť kritizovaný aj za údajné patetické vlastenectvo. A práve tu došlo k veľkému nepochopeniu. Vlajky a zdôrazňovanie oddanosti vlasti a ústave sú tu síce prítomné, avšak len ako nástroj, ktorý neváhajú zneužiť záporné postavy na zakrývanie svojich skutočných úmyslov a presadzovanie vlastných záujmov. A komické je, že patriotizmus ako niečo patetické väčšinou kritizujú práve ľudia orientovaní rovnako ako tvorcovia filmu.

Antoine Fuqua ako režisér ničím neprekvapí a aj tento film sa radí do priemeru ako väčšina jeho doterajšej tvorby. Možno pri väčšej porcii akcie, dynamickejšom strihu, kratšej stopáži a vylepšenom závere by sa dal odporučiť ako kvalitná zábava na jedno pozretie. Ale v podobe ako bol natočený je lepšie skúsiť radšej niečo iné. Máte veľkú šancu, že aj pri náhodnom výstrele sa trafíte bližšie k desiatke ako v tomto prípade.

/