Rok: 2008

Réžia: D. J. Caruso
Scenár: John Glenn, Travis Wright, Hillary Seitz, Dan McDermott
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Brian Tyler
Hrajú: Shia LaBeouf, Michelle Monaghan, Rosario Dawson, Anthony Mackie, Billy Bob Thornton, Jeff Albertson á

OkoDravcaAlfred Hitchock ako jeden z najväčších filmových režisérov všetkých čias svojim umením ovplyvnil veľké množstvo filmárov. Pri niektorých je to takmer nepostrehnuteľné, iní sa k tomu sami priznávajú a niektorí tvoria také filmy, že Hitcha v ich prípade spomenie takmer každý kritik. V poslednej dobe sa s prívlastkom “novodobý Hitchcock“ spájalo meno M. Night Shyamalana, ktorému sa však v prípade posledných filmov prestalo dariť. Preto sa meno majstra napätia začalo spomínať viac v súvislosti s režisérom D. J. Carusom, najmä kvôli filmu Disturbia, ktorý sa porovnaniu s Hitchcockovou klasikou Okno do dvora jednoducho nemôže vyhnúť vďaka scenáru. Caruso aj svoj ďalší film postavil na istom základe, ktorý by sa dal poľahky priradiť k viacerým filmom Hitcha, napríklad k filmu Na sever severozápadnou dráhou. Okrem tejto “inšpirácie“ mal Caruso k dispozícii vcelku hviezdne obsadenie, producentský dozor Stevena Spielberga (pôvodne mal film režírovať osobne) a nakoniec z toho aj tak vyšiel vcelku zaujímavý, ale bohužiaľ aj veľmi priemerný film.

Scenár filmu sa pohráva s klasickými témami, ako je muž (plus žena) na úteku, veľká konšpirácia na najvyšších miestach, kúsok patriotizmu, moderné IT technológie a nejaké to hrdinstvo. Dvom ľuďom v približne rovnakom čase prevráti jeden telefónny hovor život hore nohami. Prvou je Rachel, ktorá odprevadila svojho syna na školskú akciu do Washinghtonu a tesne potom dostane od neznámej ženy vyhrážku zabitia syna, ak nebude Rachel spolupracovať a robiť, čo jej povie. Druhým človekom je Jeff, ktorý sa snaží žiť svoj život nezávisle na rodičoch a práve sa vrátil z pohrebu svojho brata, vojaka. Jeff rovnako dostane naliehavý telefonát s príkazom k spolupráci. Najprv naň kašle, čo má za následok, že do jeho bytu vpadne komando, ktoré ho zatkne pre podozrenie z terorizmu. Jeffovi sa však podarí vďaka ďalším telefonátom utiecť a postupne začne spolu s Rachel plniť zvláštne príkazy…

OkoDravca OkoDravca

Scenáristicky je Oko dravca filmom, ktorý má k originálnosti v drvivej väčšine svojich ingrediencií veľmi ďaleko. Keď vynecháme naozaj okaté (i keď veľmi šikovné) kopírovanie niektorých vecí z Hitchocka, tak scenáru filmu neostáva veľmi veľa, čím by upútal diváka po celu dobu stopáže. Jedine prvá polovica ešte obsahuje viaceré poriadne akčné jazdy, ktoré dokážu v divákovi rozpumpovať adrenalín a poniektoré sú aj vynikajúco zvládnuté. Oveľa horšie je to s druhou časťou, ktorá už viac skĺzava k psychológii postáv a k samotnému príbehu. Tam na povrch vypláva naivnosť a občas aj neskutočná tuposť scenára. Jednoducho veľký potenciál príbehu postupne s plynúcimi minútami filmu vyšumí do stratena a výsledný dojem z druhej polovice nezachránia už ani akčné scény, keďže takmer žiadne v tejto časti nie sú, i keď tempo filmu je približne rovnako úderné.

Caruso mal k dispozícii kvalitných hercov, medzi ktorými vyčnieva Shia LaBeouf ako Jeff. Shia hral už v predošlom Carusovom filme Disturbia a táto vychádzajúca hviezda Hollywoodu režiséra určite ani druhý krát nesklamala. LaBeouf stvárnil svoju postavu úplne prirodzene a jeho výkon je bez ohľadu na zvyšok filmu nadpriemerný. Garde mu robí Michelle Monaghan ako Rachel, ktorá však svojím výkonom veľmi neohúri, aj keď zase na druhej strane ani nesklame. Trochu zvláštne bol do úlohy vládneho agenta obsadený Billy Bob Thornton, ktorý podľa mňa pasuje oveľa viac do komplexnejších úloh a pri takto napísanej postave skrátka vyniknúť vôbec nemohol.

OkoDravca OkoDravca

Oko dravca je ambiciózny projekt, ktorý ale stroskotáva na naivite scenára a na neinvenčnej réžii. Caruso nie je zlým režisérom, jeho réžia je remeselne umne zvládnutá, ale chýbajú jej výnimočne prvky, niečo čo by film okamžite odlíšilo od konkurencie. Zbesilé tempo je fajn, akčné scény sú v prvej časti dychberúce, ale to je asi tak všetko. Príbeh, ktorý najprv vyzerá veľmi nádejne postupne skĺzava k neskutočnej triviálnosti a jedine Shia LaBeouf drží film nad vodou. Vo výsledku sa teda jedná o priemerný film, ktorý ale minimálne akčnou líniou dokáže diváka určite zaujať. Škoda, že o tej príbehovej sa to povedať nedá.

/