Rok: 2005

Réžia: Andrew Niccol
Scenár: Andrew Niccol
Kamera: Amir M. Mokri
Hudba: Antonio Pinto
Hrajú: Nicolas Cage, Jared Leto, Bridget Moynahan, Ethan Hawke, Eamonn Walker, Ian Holm, Sammi Rotibi, Steve J. Termath, Nalu Tripician, Patrick Walton Jr

/Existuje veľké množstvo filmov o obchode s drogami, od kvalitných až po úplne hlúposti, čiže táto téma je viac menej pre filmové spracovanie vyčerpaná. Preto sa novozélandský režisér Andrew Niccol (tvorca dvoch veľmi zaujímavých filmov, sci-fi Gattaca a reality show filmu The Truman Show) rozhodol zamerať svoj scenár na ďalšiu veľmi výnosnú obchodnú činnosť – predaj zbraní. Pospájal päť životných osudov priekupníkov so zbraňami a natočil film, ktorý si pozornosť diváka získa už od skvelých úvodných titulkov a nepusti až do konca…

Yuri Orlov je ukrajinský emigrant žijúci v USA. Nevidí svoju budúcnosť veľmi ružovo (nechce skončiť ako kuchár v otcovej reštaurácii) a tak sa rozhodne, že začne obchodovať so zbraňami. Spočiatku sa mu nie veľmi darí (keďže je nováčik a nemá pre toto povolanie veľmi potrebne kontakty), ale neskôr sa vďaka veľmi šikovne zvolenej taktike stáva jedným z najväčších dodávateľov zbraní do všetkých možných krajín sveta. Praje mu aj doba a celková politická situácia, keď v osemdesiatych rokoch je po celom svete plno občianskych a vojenských konfliktov, napríklad taká Afrika bola (a čiastočne ešte aj je) miestom, kde diktátori, ktorí majú dostatok peňazí na nákup zbraní, sú pánmi života a smrti miliónov ľudí.

Síce je hlavnou postavou práve Yuri Orlov (Nicolas Cage), značne dôležitú úlohu v jeho živote hrajú dvaja iní muži – jeho brat a zo začiatku aj kolega Vitalij (Jared Leto) a detektív Interpolu Jack Valentine (Ethan Hawke). Prvý menovaný je postavou, o ktorú sa Yuri musí starať, keďže Vitalij sa ako jeho mladší brat naňho neustále upína a Yuri mu musí počas filmu viackrát pomáhať dostať sa z drogovej závislosti. Jack Valentine je naopak jeho neúnavným súperom, ktorý sa ho snaží dostať za jeho obchody do väzenie a stáva sa Yuriho tieňom. Treťou dôležitou osobou z Yuriho príbehu je jeho manželka Ava Fontaine (Bridget Moynahan), ktorá nevie, alebo ani nechce vedieť, čo jej manžel vlastne robí.

/ /

Obchodník so smrťou nie je vôbec filmom, ktorý by priniesol niečo nové, prevratné. Niccol jednoducho zmixoval podľa neho tie najlepšie ingredencie z podobných filmov a voilá – vyšlo mu to znamenite. Asi tou najlepšou prísadou je spôsob rozprávania príbeh a la Martin Scorseese. Yuri celý čas film komentuje a posúva príbeh ďalej svojimi sarkastickými a občas aj vtipnými hláškami, ktoré sú pre diváka veľmi zábavne, ale aj poučné, keď takýmto spôsobom Yuri komentuje svoje obchodovanie a vzťah napríklad takej USA k predaju zbraní. Divák sa takto dozvie množstvo informácii o tomto svete, bez toho aby ho to aspoň na chvíľu nudilo. Ukážka Yuriho komentára: „Zásoboval som každú armádu, okrem Armády Spásy. Predal som Izraelské Uzi moslimom a náboje vyrobené komunistami, fašistom…“

K takémuto spôsobu rozprávanie Niccol nezvolil klasické jednoduché obrazové spracovanie, ale stavil na technické vychytávky. Ak sa Vám páčilo spracovanie napríklad filmu Klub bitkárov režiséra Davida Finchera, tak si prídete aj pri Obchodníkovi so smrťou na svoje. Drvivá väčšina záberov je rôzne poupravovaná a počítačové efekty takisto dostali možnosť sa ukázať. Podarilo sa im to veľmi dobre, keď na filme nevidno, že mal rozpočet len 50 miliónov, čo je pre takýto film naozaj málo. Už spomínaná úvodná titulková sekvencia, keď sledujem cestu vyrobeného náboja od výrobcu ku spotrebiteľovi z jeho vlastného pohľadu, ukazuje ako sa dajú skutočne užitočne využiť triky vo filme.

/ /

Nízkemu rozpočtu jednoznačne napomohol scenár, o ktorom sa nedá povedať, že by bol proamerický, práve naopak. A tak tvorcovia filmu museli zháňať peniaze najmä v Európe a chvalabohu sa im to aj podarilo. Podobne to bolo aj s úspechom filmu, keď Američania sa zachovali patriotický a film tam viac menej prepadol, ale naproti tomu v Európe sa mu darilo.

Vrelo Vám tento film odporúčam, dozviete sa z neho množstvo zaujímavých veci a navyše sa pri ňom aj pobavíte. Dokonca aj Nicolas Cage (podľa mňa jeden z najhorších hercov Hollywoodu) sa snaží a na plátne vlastne ani nevadí. Niccol týmto filmom dokázal, že je kvalitným režisérom a že sa nebojí ani kontroverzie, čo je len dobré a takých režisérov filmový svet potrebuje stále.

/