Rok: 2003

Réžia: Alexandre Aja
Scenár: Alexandre Aja, Grégory Levasseur
Kamera: Maxime Alexandre
Hudba: François Eudes
Hrajú: Cécile De France, Philippe Nahon, Franck Khalfoun

/Americký horor v posledných rokoch viditeľne stagnuje, nemá nápady a tak štafetu v inovatívnych hororoch preberajú najmä ázijské krajiny ako Japonsko a Južná Kórea, ktoré majú množstvo skvelých scenárov aj tvorcov. Navyše, tvorcovia z týchto krajín sa nemusia báť takých organizácii, ako je napríklad Cenzorský úrad v Spojených štátoch a tak miera zobrazovania násilia a podobných vecí je v týchto filmoch často až na hranici únosnosti (takzvané japonské shock horory). Teraz, ale do pôvodne americkej odrody hororov – slasher – prispel pre zmenu európsky režisér, Francúz Alexandre Aja.

Spolužiačky z vysokej školy, Marie a Alex, sa idú učiť na skúšku na francúzsky vidiek, kde majú Alexini rodičia farmu. Po príchode sa ubytujú a keď väčšina domu pospí (okrem Marie, ktorá sa venuje ešte istej činnosti) k domu prichádza starý Citroen s mohutným vodičom, ktorý začne zvoniť, Alexin otec mu otvorí a následne sa v dome rozbehne vražedné besnenie, v ktorom hlavnú úlohu (ako názov naznačuje) hrá naostrená britva. Marie sa podarí pred vrahom skryť, aj keď on ako keby tušil jej prítomnosť. Zabijak z Alexinej rodiny ušetrí iba Alex, ktorú si zoberie zo sebou do auta a Marie sa ich rozhodne sledovať…

Sub žáner slasher je založení na tom, že neznámy vrah vraždí našich hlavných hrdinov. Slasher sa ešte delí na to, či vrah je z radu podivínov a dej filmu sa odohráva v opustených končinách (asi najznámejší z tohto je film Texasky masaker motorovou pílou, alebo z posledných Pach Krvi), alebo je dej filmu situovaný do mestských častí a vrah je relatívne normálny (takýto prvý horor bol Cravenov Vreskot). Noc s nabrúsenou britvou (čo je zaujímavý preklad amerického distribučného názvu Switchblade Romance, v origináli sa zase film volá Haute tension, čiže vysoké napätie) sa hlási k tej prvej skupine a z tých klasických slasherov sedemdesiatych rokov toho režisér Alexandre Aja čerpá naozaj dosť.

/ /

Asi najlepšou vecou na tomto filme je jeho spracovanie, najmä jeho audiovizuálna časť, v ktorej sa režisér naozaj blysol. Umne vymyslené scény, natočené skvelou kamerou a aj výborne zostrihané. Takisto sa režisér, podobne ako už spomínaný Japonci, nebál zobrazovania násilia a rôznych naozaj brutálnych vrážd, takže ak sa Vám také niečo páči, hurá do kina. Pri scénach s násilím sa hojne využívali schopnosti maskérov (zaschnutá krv…), ale je to urobené úplne realisticky, čo je len plus. Toto spracovanie je podfarbené hudbou, presnejšie neurčitými podprahovými zvukmi, ktoré skvelo dotvárajú celkovú atmosféru filmu. Navyše, vo filme je použitá pesnička od mojich obľúbencov, britskej skupiny Muse, ktorá do filmu vynikajúco pasuje.

A teraz sa dostávame k negatívu filmu, k scenáru. Ten funguje spoľahlivo, scény sú dobre napísane, dialógy minimálne (a však načo aj) a aj logika nemá nejaké vážne trhliny. Takisto každého fanúšika hororu poteší, keď mnohé scény skončia inak, ako by divák odchovaný americkými horormi očakával (skvelý je aj plnoštíhly zabijak, ktorý koná vždy s rozvahou). Ale takých 15 minút pred koncom do filmu začal scenárista zabudovávať postupne twist efekt, teda v poslednej dobe tak obľúbenú šokujúcu pointu, ktorú som napríklad ja tušil čiastočne už od začiatku a verím, že aj množstvo iných ľudí čo film videli ten twist efekt prekukli už skôr. Po tomto twist efekte sa mi vyrojilo množstvo logických otázok k tomu, čo som doteraz videl, ale niektoré z tých otázok sa dajú vysvetliť aj s tým koncom, niektoré však nie.

/ /

Čo sa týka predstaviteliek hlavných úlohách dievčat (Cécile De France a Maïwenn Le Besco), tak vyzerajú ako úplne normálne študentky, čo by sa nemohlo stať, keby že film točia Amíci, tí by všade pchali prsaté sporo odeté dievčiny, ktoré nemajú ani šajn o herectve, len vyzerajú dráždivo. Toto ale nie je prípad tohto filmu, keď herecké výkony sú na úrovni. Okrem týchto dvoch herečiek ešte na plátne uvidíte skvelého Philippa Nahona v roli zabijaka.

Film Noc s nabrúsenou britvou sa podľa mňa vydaril a je jeden z najlepších tohtoročných hororov. Má kvalitné spracovanie, dobrých hercov a aj ten scenár sa dá nejako pochopiť a prelúsknuť, takže ho vrelo odporúčam každému milovníkovi hororov, ktorému nevadia niektoré brutálne scény. Aspoň kvôli tomu sa ho oplatí vidieť, že je iný, lebo nie je americký

/

PS: Režisér si týmto svojim dielom vyrobil výbornú povesť a tak práve v Hollywoode toči remake klasického slasheru z roku 1977 The Hills Have Eyes, ktorý má byť takisto pekne krvavý.