Krajina pôvodu: USA / Hong Kong
Prístupnosť: MP

Réžia: Kevin Munroe
Scenár: Kevin Munroe
Kamera: Stephen G. Lumley
Hudba: Klaus Badelt
Hrajú: Mitchell Whitfield, Mako, Sarah Michelle Gellar, Chris Evans, Ziyi Zhang, Patrick Stewart, Kevin Smith, Laurence Fishburne, Billy West, Grey DeLisle, Fred Tatasciore, Jim Cummings, Phil LaMarr, Jess Harnell, Jennifer Hale, Jeff Bennett, Dee Bradley Baker

Ninja KorytnačkyNa veci ktoré milujeme sa nezabúda, tak ako sa nezabúda na hrdinov s ktorými vyrastáme. Ja som ako mnohí z vás vyrastal s partiou štyroch opancierovaných, často ufrflaných, ale hlavne neporaziteľných korytnačiek, ktoré dlávili pizzu, hnevali svojho učiteľa Splintera a jednu novinárku April. My ako znudené decka na sídlisku sme sa dokonca s kamarátmi dohodli a menami korytnačiek oslovovali, takže zmienka o tom, že sa natočí nový príbeh s mojimi animovanými hrdinami ma veľmi potešila. Okrem pôvodného animovaného seriálu, ktorý vsádzal na vtipné poňatie a pestrofarebnú ručnú kresbu tu boli už aj tri filmové verzie, ktorých kvalitatívna krivka radikálne klesala, ale fanúšikov určite úplne neurazili. Tento krát sa tvorcovia znovu vracajú k animovaniu štyroch korytnačích bratov a to na čele s trikovým mágom Kevinom Munroeom, pričom bola použitá CGI technológia pre zaručanie ozajstnej kvality.

Najnovší príbeh sa odohráva v New Yorku, kde boli pred mnohými rokmi naše korytnačky geneticky zrodené, dostali tréning ninjov od svojho majstra a porazili hlavného protivníka známeho z televízneho seriálu Schreddera. Tento krát však čaká na našich bojovníkov s menami po známych umelcoch oveľa väčší nepriateľ , nepriateľ Max Winters, ktorý chce využiť legendu starú 3000 rokov a pomocou 13 príšer ovládnuť celý svet. Tak nejako by sa dalo zhrnúť nebezpečenstvo, ktoré číha na ľudí a tak sa Leonardo, Donatello, Michaelangelo a Rafaello musia prestať skrývať a vracajú sa na povrch zmerať si sily so zlom. Okolnosti sú však oveľa zložitejšie. Leonardo je na ďalekom výcviku v pralese, čo zanechalo šrámy na morálke ostatných bratov a po jeho návrate sa vyostrujú aj súrodenecké konflikty.

Ninja Korytnačky Ninja Korytnačky

Už z tohto vyplýva, že najnovšie Korytnačky ninja dozreli tak ako väčšina fanúšikov a nie sú len bláznivou partou stále veselých bratov pojedajúcich pizzu a jazdiacich na skateboardoch kanálmi, ale prežívajú aj svoje „ľudské“ starosti a trápenia, čo vrhá príbeh do úplne iných rozmerov oproti televíznemu seriálu. Autori nekráčajú len jednou líniou ponúkajúcou boj so zlom, ale riešia tak trochu aj súrodenecké problémy a rivalitu, príbeh sa tak javí oveľa vyzretejší a určite nie je taký vhodný pre najmenšieho diváka ako pôvodný seriál. Neznamená to však, žeby sme boli ukrátený o to, čo korytnačky zdobilo aj doteraz. Stále tu nájdeme nejakú tu vtipnú hlášku, či scénku, napríklad tá s „roztomilou“ príšerou ma pobavila a samozrejme súboje. Tých tu nie je až tak požehnane, ale sú dávkované postupne, ku koncu samozrejme so stúpajúcou tendenciou. Súboje majú výbornú choreografiu a pôsobia veľmi efektne pri súbojoch jeden na jedného, najmä ten „bratovražedný“ bol veľmi vydarený, rinčanie zbraní v kvapkách dažďa, odhodlané pohľady a perfektný výber hudby k tomu. O grafike ani nehovoriac, tá je samozrejme na špičkovej úrovní a zaujme aj samotná mimika hlavných postavičiek. Menej sa mi však už páčili hromadné súboje, nie pre ich spracovanie, ale skôr pre akúsi neprehľadnosť, čo však výsledný dojem zásadne nekazí.

Atmosféra je typický New Yorská a pochmúrna, ak aj sú naši hrdinovia mimo kanála, tak sa ponevierajú tmavými uličkami, prípadne strechami, bašta hlavného zlosyna tiež poskytuje jemne mrazivú atmosféru, i samotné dialógy poväčšine vyznievajú viac poučne ako odľahčene. Našťastie tvorcovia presne vystihli minutáž filmu na únosnú mieru 87 minút a zbytočne nenaťahujú tieto vážne pôsobiace momentu filmu a zasahujú do nich už spomínanými vtipnými epizódkami, poväčšine v Michaelangelovom prevedení. Aj preto film rýchlo plynie a nemá hluché momenty, čo je jeho plusom, len ľuďom čakajúcu čistú zábavu by mohli práve tieto odbočky do psychiky postáv trochu vadiť, i keď to tvorcovia neťahajú do extrémov. Priestor okrem korytnačiek dostáva aj April so svojim priateľom, na rozdiel od seriálu však miesto reportérky je archeologička neváhajúca sa chytiť zbrane a tiež priložiť ruku k dielu. Jej účasť je ale skôr v symbolickej rovine, viac si užijeme jej priateľa Caseyho.

Ninja Korytnačky Ninja Korytnačky

Aké teda Korytnačky ninja v konečnom dôsledku sú? Sú dospelejšie a na bedrách majú nie len krízu rodinnú, ale aj osud ľudstva. Sú poňaté temnejšie ako seriál, viac sa približujú komixovej predlohe a sú šmrncnuté fantasy žánrom. Určite oveľa viac zaujmú dospelejšieho diváka ako malé deti. Pre fanúšikov by malo byť vzhliadnutie povinnosťou, pre nezainteresovaného veľmi dobre stráveným časom pri kvalitne odvedenom spracovaní legendy. Ja nepochybujem, že sa korytnačky stretnú s viac pozitívnymi ohlasmi, veď v ich prospech hovoria niekoľkonásobne väčšie tržby ako rozpočet, ktorý bol 34 miliónov dolárov. Ja osobne som po vzhliadnutí plný očakávania, čo nám prinesie pokračovanie.

/