Krajina: Japonsko, Kanada, USA, Veľká Británia, Nemecko, Francúzsko

Réžia: Jaume Collet-Serra
Scenár: Oliver Butcher, Stephen Cornwell, Didier Van Cauwelaert
Kamera: Flavio Martínez Labiano
Hudba: John Ottman, Alexander Rudd
Hrajú: January Jones, Liam Neeson, Diane Kruger, Aidan Quinn, Frank Langella, Bruno Ganz, Sebastian Koch, Stipe Erceg, Karl Markovics, Sanny Van Heteren, Mido Hamada, Michael Baral a ďalší

NeznámyLiam Neeson v ďalšej úlohe húževnatého zúfalca bojujúceho o svoju spravodlivosť. Oveľa viac mu svedčia mentorské role aké predviedol v Batman začína, Kráľovstve nebeskom či vo Hviezdnych vojnách. V Neznámom stvárňuje postavu doktora Martina Harrisa, ktorý má v Berlíne prednášať na vedeckej konferencii. Po nešťastnej autonehode sa ocitá v nemocnici. Zisťuje, že zopár spomienok nie je ani zďaleka všetko o čo v dôsledku nehody prišiel. Cudzí muž sa zmocnil jeho ženy a celej identity. Nikto neverí, že doktor Harris je práve on a nebude ľahké presvedčiť ich o opaku. Doktor je zmätený, v cudzom meste a bez jediného preukazu totožnosti, navyše so zabijakmi za chrbtom. Útočisko a pomoc nachádza u prisťahovaleckej taxikárky Giny, ktorá ho viezla počas nehody taxíkom a u bývalého špióna nemeckej tajnej služby Stasi Ernsta Jűrgena. Dokáže získať svoju identitu a manželku späť? Prečo by mal niekto záujem obsadiť jeho miesto?

Odpovede na tieto otázky nájdete v novom filme španielskeho režiséra Jaume Colleta – Serru. Serra nakrútil príbeh o strate identity, ktorý vychádza z tradičnej hitchcockovskej zápletky. Neponúka však ani štipku originality. Paranoidné príbehy straty spomienok vídame v kinematografii často, no o mnoho lepšie spracované. Každý prvok sme už niekde videli, nestretneme sa so žiadnym jedinečným zvratom ani prevratnou pointou.

Neznámy je len ďalšou Neesonovou variáciou na pomerne vydarený akčný thriler 96 hodín, kde taktiež stvárnil na prvý pohľad obyčajného chlapíka s neobyčajnými schopnosťami. V aktuálnej snímke sa však vytratili akčné scény a logická postupnosť pátrania zúfalého hrdinu. Dočkáme sa jedinej akčnej sekvencie naháňačky aút, kde sa každý racionálne uvažujúci jedinec zamyslí nad otázkou, kde sa doktor biológie naučil jazdiť ako školený profesionál. Logiku sme pri podobných filmoch ochotní nechať doma len v prípade, že je vyvážená dávkou tajomna a vydarenou akciou.

Neznámy (Unknown, 2011) Neznámy (Unknown, 2011)

Film od úplného zatratenia zachraňuje niekoľko prvkov. Autori veľmi dobre pracujú s atmosférou prostredia. Farebne nevýrazné stvárnenie exteriérov v zimných mesiacoch a chmúrnych uličiek skvele podfarbuje hrdinovu paranoju. Kamera a strih odvádzajú bravúrnu prácu. Hudba výborne dopĺňa kompozíciu záberov. Zobrazenie Berlína v tomto filme naplno korešponduje s označením Mesto špiónov. Bývalí tajní agenti, vražední atentátnici, márne by ste v Európe hľadali mesto kam by dej zapadol lepšie ako práve do Berlína.

Veľkou devízou Neznámeho sú herci vo vedľajších úlohách. Bruno Ganz ako nemecký špión na dôchodku dodáva filmu určitú uveriteľnosť. Frank Langella má zdá sa patent na nenápadných zloduchov. Vo filme stvárňuje Martinovho priateľa, doktora Rodneyho Cola. Priateľská povaha postavy mu však, ako to už v podobných filmoch býva, dlho nevydrží. Aidan Quinn je ako falošný doktor Harris veľmi presvedčivý náhradník, vynikajú jeho slizké oči hada. Herečky Diane KrugerJanuary Jones pôsobia oproti vierohodným hereckým kolegom iba ako blonďavé krovie. Z estetického hľadiska však svoju úlohu spĺňajú na výbornú.

Liam Neeson je pomerne často obsadzovaný do úloh chlapíkov, ktorí zúfalo pátrajú v osamotenom boji za svoju vec. Či už hľadajú člena rodiny, alebo vlastnú identitu, zdá sa , že aktuálnou kastingovou voľbou je vždy práve Liam. Možno sa na tieto úlohy hodí svojou robustnou postavou a trpiteľským výrazom. Skôr či neskôr však jeho postavy začínajú splývať v jednu a to znamená poriadnu nudu. Presne takýto osud postihol aj jeho filmovú novinku. Počas zdĺhavých 113 minút som sa až príliš často nudil.

Neznámy sa tak vďaka svojej nezáživnosti a absencii originality stratí medzi množstvom bezvýznamných thrillerov a právom dostojí svojmu názvu. Stane sa neznámym filmom so známymi hercami.