Rok: 2005

Réžia: Michel Gondry
Scenár: Michel Gondry
Kamera: Jean-Louis Bompoint
Hudba: Juliette Welfling
Hrajú: Gael García Bernal, Charlotte Gainsbourg, Alain Chabat, Miou-Miou, Pierre Vaneck, Emma de Caunes, Aurélia Petit

CasFrancúz Michel Gondry je zaujímavým a svojráznym umelcom, ktorý vo svojich filmoch dokazuje, že existujú ešte filmový tvorcovia, ktorí sa nebránia popustiť uzdu svojej fantázie a tak stvoriť niečo neopakovateľne a skvelé. Gondry začínal ako režisér hudobných videoklipov zväčša pre hviezdy alternatívnej hudobnej scény, jeho prácu ste mohli vidieť napríklad v klipoch pre tajuplnú Bjork, alebo pre skvelých Radiohead. Svojím prvým režijným počinom, provokatívnou komédiou Zlez zo stromu, síce ešte veľkú dieru do sveta filmu neurobil, ale svojím ďalším filmom, Večný svit nepoškvrnenej mysle, dokázal svoje kvality a spolu so scenáristom Charliem Kauffmanom stvoril jeden z najlepších filmov nového milénia. Teraz prichádza do našich kín jeho nový film, čiastočne autobiografický a krásne fantazijný snímok Náuka o snoch.

Na základnom príbehu filmu nie je nič nezvyčajné. Stephane je synom francúzskej matky a mexického otca. Po smrti svojho otca odchádza z Mexika, kde dokončil štúdiom výtvarného umenia, do Paríže, kde mu jeho matka mala vybaviť prácu, kde by naplno využil svoju kreatívnosť a ukončené štúdium. Táto práca je ale nakoniec niečo úplne iné, ako Stephane očakával, pretože jeho práca spočíva v lepení návrhov na nové kalendáre v spoločnosti zvláštnej trojice kolegov. Stephane chce najprv ujsť z Paríža preč, ale zostane najmä kvôli tomu, že spozná svoju susedku Stephanie s ktorou sa začne čoraz viac stretávať, aj keď zo začiatku najmä kvôli telefónnemu číslu jej kamarátky Zoe. Z istého dôvodu dokonca dvom kamarátkam nepovie, že je susedom Stephanie. Postupne sa mu začne dariť v práci, keď vydá vlastný umelecký kalendár a aj vo vzťahu so Stephanie sa veci pohnú tým správnym smerom…

Tento náčrt deja vyzerá ako typický romantický príbeh, ale to film Náuka o snoch ani zďaleka nie je. Zvláštnym robí film jeho spracovanie, ktoré vychádza z faktu, že Stephane často nevie rozlišovať medzi realitou a medzi svojimi víziami a snami. Vo filme sa pravidelne striedajú reálne pasáže, ktoré sa v okamihu menia na snové vízia, ktoré sú perfektne stvárnene pomocou animácii vo vlastnom svete Stephanovej hlavy, kde po ulici chodia papierové autá, voda je z celofánu a kde Stephane mláti svojho šéfa obrovskými rukami a následne sa miluje s kolegyňou na kopírke. Stephane často sám nevie, kde sa práve nachádza a preto nevie, ako sa má spávať k iným ľudom vo svojom okolí, najmä vo vzťahu ku Stephane je enormne náladový a radšej by zostal vo svojom pohodlnom svete snov.

Náuka o snoch Náuka o snoch

Jednoducho, Gondry zase rozoberá medziľudské vzťahy v súvislosti s našimi hlavami, podobne ako to robil vo Večnom svite nepoškvrnenej mysle, kde sa zaoberal zase svetom pamäte a miestom našich milovaných v nej. Takisto ako vo Večnom svite, tak aj v Náuke o snoch film obdaril skvelým fantazijným vizuálnym spracovaním, ktoré je až neskutočne hravé a plné nápadov. Takémuto spracovaniu je podriadené aj snímanie filmu, keď Gondry často používa ručnú kameru a takisto zvláštne kamerové uhly a metódy natáčania. Do toho hrá veľmi zaujímavá hudba, ktorá je občas rocková, občas šansónová. Dokonca sa dočkáme aj skvelej hudobnej vložky, keď v jednom sne uvidíme veľmi zaujímavú mačaciu kapelu.

Hlavného hrdinu Stephana hrá talentovaný a svetovo uznávaný Mexičan Gael García Bernal, ktorého objavil Alejandro González Iñárritu vo filme Amores perros – Láska je kurva po uvedení ktorého sa o Bernala začali zaujímať režiséri ako napríklad Pedro Almodóvar (Zlá výchova) a naposledy sme mohli Bernala vidieť v oscarovom filme Babel. Bernal sa so svojim chlapčenským zjavom a takisto detskou hravosťou výborne hodí do role Stephana, vyzerá ako keby ani nemusel hrať. Zdatnou sekundantkou je mu Charlotte Gainsbourg ako Stephanie, ktorá je očarujúco obyčajná a preto veľmi charizmatická. Trojicu skvelých hereckých výkonov dopĺňa Alain Chabat ako Stephanov kolega Guy, večne posadnutý sexom.

Náuka o snoch Náuka o snoch

Náuka o snoch je skvelým filmom, ktorý ale bohužiaľ nedosahuje úplne kvalít predchádzajúceho Gondryho filmu (Večný svit nepoškvrnenej mysle), aj keď je pravda, že tento film postavil laťku extrémne vysoko, a tak sa niet prečo čudovať, že Náuka o snoch je trochu slabším filmom. Ale vážne len trochu, pretože tak perfektne fantazijný, hravý a netradičný film sa len tak často v našich kinách nevidí. Preto mu treba prepáčiť jeho chyby a to občasné nelogickosti, strácanie sa vo filme a najmä chýbajúci výraznejší dej, ktorý by film držal viac pokope. Napriek tomu je Náuka o snoch skvelou možnosťou pre návštevu kina, ak sa chcete nechať zabaviť fantazijným svetom, ktorý obaľuje vcelku (ne)tradičný romantický príbeh.

/