Prístupnosť: MP 12

Réžia: Niels Arden Oplev
Scenár: Niels Arden Oplev
Hudba: Jacob Groth
Kamera: Jens Fischer, Eric Kress
Hrajú: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre, Björn Granath, Annika Hallin, Michalis Koutsogiannakis, Peter Andersson, Peter Haber, Sven-Bertil Taube, Ingvar Hirdwall, Tomas Köhler, Sofia Ledarp

Muži, ktorí nenávidia ženyLiterárny svet (a takisto aj filmový, keďže od dobrej knihy k jej filmovej adaptácií nikdy nie je ďaleko) je plný trilógií. Trojka ako magické číslo funguje a tak máme napríklad troch Pánov prsteňov, Austerovú Newyorskú trilógiu alebo dve trilógie Hviezdnych vojen, či tri filmy série Matrix. Medzi tieto trilógie sa zaraďuje aj detektívna trilógia Millennium od švédskeho autora Stiega Larssona, ktorý ju ale pravdepodobne ako trilógiu neplánoval, keď do celého autorského procesu zasiahla smrť autora, ktorý už ďalšie časti nestihol napísať. Dokonca aj teraz známe časti trilógie by sa asi nedostali na svetlo sveta nebyť autorovej smrti, pretože sa našli medzi jeho pozostalosťami a až potom boli publikované. Všetky tri diely dosiahli obrovský úspech (aj medzinárodný, knihy je možné kúpiť i v slovenskom preklade) a tak logicky nasledovalo aj filmové spracovanie, keď prvý diel (už sú sfilmované aj ďalšie dva) sa práve dostal do našich kín pod názvom Muži, ktorí nenávidia ženy.

Do hlavnej úlohy svojej trilógie umiestnil Larsson novinára Mikaela Blomkvista, teda ako keby samého seba, keďže takisto bol novinárom a svoje knihy písal len po večeroch pre vlastné potešenie. Film začína úvodom, v ktorom je Blomkvist odsúdený na trest odňatia slobody za použitie lživých informácií vo svojich článkoch. Novinár sa už postupne pripravuje na svoj trest, keď si ho zavolá bohatý priemyselník na vyriešenie desiatky rokov starého prípadu zmiznutia jeho netere. Blomkvistovi sa z počiatku veľmi nechce prípadom zaoberať, ale postupne sa ponorí do spletitého príbehu, kde hlavnú rolu zohráva prinajmenšom zvláštna rodina priemyselníka. Nečakanú a mimoriadne zvláštne ponúknutú pomoc dostane takisto aj od dievčiny Lisbeth, ktorá je, veľmi mierne povedané, trocha nezvyčajná.

Muži, ktorí nenávidia ženy Muži, ktorí nenávidia ženy

Príbeh knihy a filmu je v zásade klasickou detektívkou, ktorá postupne odhaľuje jednotlivé elementy záhady, čo sa jej darí viac než dobre a Larsson bez problémov obstojí v konkurencií iných autorov detektívnych príbehov. Príbeh má klasické ingrediencie, storočia nemenné, ale zároveň obsahuje aj viaceré moderné prvky, najmä využívanie nových komunikačných technológii a podobne. Na prvý pohľad nie je mimoriadne komplikovaný, ani nejaký inovatívny, ale ako celok pôsobí veľmi kompaktne a človeka zaujme bez najmenších problémov a zároveň udrží v napätí až dokonca, zatiaľ čo divák v podstate zároveň s hlavnými hrdinami zisťuje, ako sa veci majú. Trochu ale zamrzí, že detektívna zápletka mohla byť viac inovatívna.

Spracovanie filmu pod taktovkou Nielsa Ardena Opleva je nesmierne kvalitné, keď základom pre film sú relatívne dlhé scény, plynulé kamerové nájazdy a postupne budovaná atmosféra záhady. Niet sa teda čomu potom čudovať, že film má celkovo až dve a pol hodiny a v niektorých momentoch je predsa len dlhý. Pozerať sa ale na čarokrásnu švédsku krajinu na jeseň je mimoriadne dobrý zážitok tak či tak. Filmový štáb mal dobrú ruku aj pri výbere hereckých predstaviteľov, keď civilný výkon Michaela Nyqvista v úlohe novinára, ale najmä skvelá Noomi Rapace v úlohe Lisbeth vytvárajú poriadnu časť atmosféry.

Muži, ktorí nenávidia ženy je v žánri kriminálnych príbehov veľmi vydareným filmom, ktorý rozhodne dokáže diváka zaujať a nepustiť až do svojho konca. Navyše krásne zábery Švédska a jedná netradičná hlavná postava sú takisto devízami tohto filmu. Dôkazom o jeho kvalitách je aj fakt, že sa chystá americký remake filmu, čo vo väčšine prípadov je dôvodom na vopred negatívny postoj, teraz je to ale inak. Remaku sa totiž chopil režisér David Fincher (Sedem, Klub bitkárov), ktorý je zárukou, že to nebude len taký typický americký remake…