Minutáž: 158 minút
Krajina: USA / Švédsko / Veľká Británia / Nemecko

Réžia: David Fincher
Scenár: Steven Zaillian, Stieg Larsson
Kamera: Jeff Cronenweth
Hudba: Trent Reznor, Atticus Ross
Hrajú: Rooney Mara, Daniel Craig, Stellan Skarsgård, Robin Wright, Christopher Plummer, Embeth Davidtz, Joely Richardson, Goran Visnjic, Joel Kinnaman, Julian Sands, Elodie Yung, Geraldine James a ďalší

Muži, ktorí nenávidia ženy (The Girl with the Dragon Tattoo, 2011)Keď sa spoločne obzrieme do nedávnej minulosti, môžeme spokojne konštatovať, že pre filmový priemysel, ktorý posledné roky začína pomaly ale isto mlieť z posledného (viď nekonečné množstvo remakov, prequelov, rebootov a pod.), nie je nič lepšie ako kvalitný román, prípadne celá literárna séria. Tento rok sa s úspechom zavŕšil Harry Potter, vďaka ktorému má Warner Bros. na nejaký čas vystarané, kvalitatívne podstatne slabšia, ale taktiež takmer rovnako kasovo úspešná Twillight Sága, Pán Prsteňov a tak ďalej… Medzi tieto úspešné série, aj keď sa samozrejme jedná o úplne iný žáner, by som zaradil švédsky fenomén Millenium. Táto trilógia predčasne zosnulého Stiega Larssona, sa prakticky cez noc stala bestsellerom a netrvalo dlho, kým si vybojovala status „kultu“. Romány, ktoré veľmi umne využívajú súčasné trendy moderných thrillerov (nedokonalý hlavní hrdinovia, silné ženské postavy…) a vsádzajú ich do aktuálneho kontextu špinavej politiky, manipulácie médiami či sexuálneho násilia páchaného na ženách, boli vďaka Larssonovému bravúrnemu talentu „odsúdené“ na sfilmovanie. A po domácich Švédoch, ktorí sa predlohy chytili naozaj vlastenecky, prišiel na rad Hollywood, ktorý z rukáva vytiahli ozajstné eso – za kameru postavili režiséra s nezameniteľným rukopisom a skutočného majstra žánru – Davida Finchera.

Prvá časť s názvom Muži ktorí nenávidia ženy je rozdelená na dve línie. Prvá sleduje príbeh Mikaela Blomkvista (v hlavnej úlohe vynikajúci Daniel Craig), s ktorým sa zoznamujeme v momente, keď ho súd odsudzuje za nactiutŕhanie podnikateľa Wennestroma. Blomkvist je novinár magazínu Millenium, ktorého politika sa nesie v duchu odhaľovania špinavých praktík či už vo svete financií alebo (ako sa v ďalších častiach trilógie ukáže) aj politiky. Ako odsúdenému mu nie je veľmi do reči, no neprejde ani týždeň a prichádza záhadná ponuka od multimiliardára Henrika Vangera. Zomierajúci muž žiada Blomkvista o pomoc pri vyriešení 40-ročnej záhady zmiznutia jeho netere Harriet, ktorá mala byť podľa jeho mienky zavraždená niekým z nie tak úplne normálnej rodiny (okrem peňazí sa v rodine Vangerovcov nájdu nacisti, náboženskí fanatici, prípadne skorumpovaní finančníci). Napriek tomu, že prípad od začiatku vyzerá ako „mission impossible“, Blomkvist prípad vezme, pretože Vanger mu okrem tučného zárobku prisľúbi i hlavu podnikateľa Wennestroma na striebornom podnose.

Muži, ktorí nenávidia ženy (The Girl with the Dragon Tattoo, 2011) Muži, ktorí nenávidia ženy (The Girl with the Dragon Tattoo, 2011)

Druhá línia rozpráva príbeh Lisbeth Salanderovej, najväčšieho triumfu nielen tohto filmu, ale aj celej trilógie ako takej. Lisbeth pracuje ako vyšetrovateľka pre spoločnosť Milton Security. Napriek tomu, že rozhodne nespĺňa konvenčnú predstavu detektíva (extravagantný imidž alebo niekoľko tetovaní- vrátane titulného „dragon tattoo“ na chrbte) a tomu, že ju vláda označila ako nesvojprávnu, je v niečom výnimočná. Je to geniálna hackerka s fotografickou pamäťou – čo z nej robí jednu z najlepších vo firme. Vzťah obidvoch sa začína v momente, kedy zistíme, že predtým, ako si Vanger Blomkvista najal, dal si ho preveriť v Milton Security a prípad dostala práve Lisbeth. Tieto dve línie sa pretnú v momente, kedy na prekvapenie všetkých, Blomkvist odhalí v prípade Harriet nové skutočnosti a vyžiada si asistenta – a tým nie je nik iný, než Lisbeth.

Začiatok filmového roka 2012 nemohol na Slovensku začať lepšie. Muži, ktorí nenávidia ženy je Fincherov ďalší žánrový triumf. Jeho adaptácia Larssona prichádza (rád by som upozornil, že označenie remake je pri tomto filme nesprávne; ide naozaj o úplne novú adaptáciu) s vlastným názorom a podľa toho môjho aj s väčším porozumením pre tému. Zatiaľ čo sa Švédi pokúšali o hi-tech thriller, Fincher ponúka viac psychologickú drámu a tým pádom vo filme vyniká výnimočná temná, ťaživá atmosféra – ktorú navodzuje nielen zasnežený exteriér fiktívneho Hedestadu, ale aj zábery na večne zamračený Stockholm. Fincher sa ubral podobnou cestou ako nedávno pri vynikajúcom filme Zodiac – intenzívne pracuje s psychológiou postáv, no filmovej kamere ponecháva funkciu „štvrtej steny“- výsledný efekt dáva filmu pôsobivý dokumentárny efekt.

Mikael Blomkvist Daniela Craiga je antihrdina v pravom slova zmysle. Na rozdiel od Michael Nyqvista (ktorý postavu stvárnil v pôvodnej trilógii), Craig nehrá dobráka s chybami, ale fajčiaceho sukničkára, ktorý by pri hrozbe smrti možno aj zdupkal. Fincher naplno pracuje s Craigovou výnimočnou hereckou charizmou, a tak napriek tomu, že Blomkvist nie je dokonalý, zaujíma nás jeho konanie, respektíve to, čo odhalí. Lisbeth Salanderová patrí medzi jednu z najlepšie napísaných postáv posledného desaťročia. Lisbeth herečke ponúka doslova oscarové triumfy – komplikované detstvo, introvertná povaha a vlastný zmysle pre spravodlivosť. Mladá Rooney Mara sa tejto role zhostila naozaj bravúrne. Tak ako Craig, aj ona sa úplne dištancuje od rovnako zaujímavej interpretácie Noomi Rapaceovej a prezentuje Lisbeth skôr z tej ľudskej stránky. Zatiaľ čo pri Rapaceovej sme mali dočinenia so skutočným živlom, s tým skutočným dievčaťom s tetovaním draka, tak pri Maraovej vidíme viac onú ženu, ktorá pripomína štrnásťročného chlapca, ktorému keď ublížite, poleje vás benzínom a škrtne zápalkou. Obidvaja herci vytvárajú na plátne pôsobivú symbiózu, Fincher ich prezentuje ako rovnocenných partnerov, nefavorizuje ani Lisbeth, ani Blomkvista – čo vo filme umocňuje motív pátrania.

Vedľa Craiga a Maraovej, uvidíte Christophera Plummera v úlohe Henrika Vangera. Ten svoju postavu strárnil ako zlomeného muža, ktorý nemá čo stratiť. Robin Wright stvárnila Blomkvistovu šéfku a milenku v jednej osobe – Eriku Bergerovú. Mňa ako fanúšika tejto postavy sklamalo, že jej priestor vo filme bol zúžený na minimum, hlavne keď vidíte, ako umne sa dokázala Wrightová role zhostiť. V ďalších dôležitých postavách sa predstavia vynikajúci herci Joely Richardson, Stellana Skarsgårda a Yoricka van Wageningena. Herecky je film naozaj vyrovnaný a nedá sa povedať, že by z tejto strany bol vo filme slabší článok.

Ako jeden z najväčších kladov by som zhodnotil hudobnú stopu. Tu sa Fincher opätovne spojil s duom Trent Reznor & Atticus Ros, s ktorými úspešne spolupracoval na filme Sociálna sieť (duo si za hudbu k filmu odnieslo Oscara). Dvojica pohybujúca sa v žánroch elektronickej a rockovo-metalovej hudby, prináša soundtrack zložený z temných klávesov, prípadne dramatických basov. Špeciálne pre film vznikla aj cover verzia slávnej piesne Led Zeppelin Immigrant song, ktorá film sprevádza v takmer bondovskej titulkovej sekvencii. Rovnako pozitívne hodnotím veľmi logické scenáristické posuny (fanúšikovia sa naozaj nemusia obávať radikálnych zmien) vo vyvrcholení filmu.

Ako nedostatok by som určite vytkol menší nepomer minutáž a miere informácii ktoré sú nám na plátne odovzdávané. Film má najmä zo začiatku takmer videoklipový strih, kedy nám mnohé informácie, respektíve situácie servíruje príliš rýchlo alebo in medias res. Divák, ktorý teda nemá knihu prečítanú, sa v mnohých prípadoch môže strácať. Film síce v polovici filmu zvoľní tempo, škoda, ktorú nešťastný strih v úvode napáchal, môže mať za následok odmietnutie zvyšku filmu ako takého, čo by pri jeho vysokých kvalitách bola škoda.

Film Muži, ktorí nenávidia ženy ocenia predovšetkým fanúšikovia predlohy. Napriek tomu, že švédska predloha si našla svojich fanúšikov po celom svete, myslím že Hollywood prišiel s naozaj vynikajúcou odpoveďou na „fenomén Larsson“. V podaní Davida Finchera je to silne atmosférická poctivá žánrovka, ktorá bude mať vo svetovej kinematografii nezmazateľné miesto.