Rok: 2013

Réžia: Zack Snyder
Scenár: David S. Goyer, Christopher Nolan
Kamera: Amir Mokri
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Henry Cavill, Amy Adams, Michael Shannon, Diane Lane, Russell Crowe, Antje Traue , Harry Lennix, Richard Schiff, Christopher Meloni, Kevin Costner, Ayelet Zurer, Laurence Fishburne a ďalší

Muž z ocele (Man of Steel, 2013)V nekonečnej záplave pokračovaní príbehov komixových polobohov sa z času načas objaví dielo, ktoré zaujme širšiu divácku obec, ako len skalných fanúšikov žánru. Týmto prípadom je aj čerstvý adept na hit roku, nanovo spracovaný Superman. Zabudnite na romanticky naivné dobrodružstvá ťuťmáka Clarka plné nadneseného humoru patriaceho do minulého storočia. Pripravte sa na modernú adrenalínovú smršť s poriadne dramatickým nádychom.

Úvodná sekvencia si vás podmaní starostlivo prepracovanou mytológiou zanikajúceho Kryptonu. Scenárista David S. Goyer venoval domácej planéte výrazný priestor, v ktorej vyniká Russell Crowe ako výbojný superotec Jor-El. Svojho jediného potomka vyzbrojí genetickým kódexom, párom životných múdrostí a posadí na jednosmerný let s cieľovou stanicou Zem. Chlapec to medzi pozemšťanmi nebude mať jednoduché. Ujme sa ho bezdetný pár sympatických Kentovcov, ktorý ho, ako všetci vieme, sprevádza celým detstvom. Pomáhajú mu v osvojovaní nezvyčajných schopností a v akceptácii do očí bijúcej odlišnosti. Citlivý autorský zásah producenta Christophera Nolana je hmatateľný najmä v konfliktnej fáze hrdinovho hľadania samého seba. Protichodná výchova pôsobí emočne skľučujúco. Jeden otec syna odmala pripravoval na neľahkú úlohu spasiteľa, zatiaľ čo ten druhý chce, aby ostal za každú cenu normálny.

Muž z ocele (Man of Steel, 2013) Muž z ocele (Man of Steel, 2013)

Celým dejom sa nesie nenápadné prepojenie s kresťanským učením. Clark nájde svoj pokoj až vo veku 33 rokov, kedy je potrebná obeta v prospech ľudstva. Na scénu totiž prichádza generál Zod, vyhnanec Kryptonu, ktorý sa dožaduje svojej pomsty. K slovu sa ozlomkrky hlási režisér Zack Snyder a vzduchom začnú lietať lokomotívy. Majster demolácie svojím burácajúcim tempom a super strihom prehluší komornosť doterajšej atmosféry, ale v konečnom dôsledku to funguje. Svoj nemalý priestor príbeh využíva na plnej ploche s rozmanitou škálou emócií.

Henry Cavill stvárnil superhrdinu prvej veľkosti s pokorou. Veríte mu frustráciu, radosť i schopnosť dosiahnuť nadzvukovú rýchlosť. V pláštenke nepôsobí smiešne a muskulatúrou vzbudzuje rešpekt hodný muža s eS. Sympatický Angličan má dokonca potenciál prekonať ikonickú postavu Christophera Reeva a stať sa tak najslávnejším Supermanovým predstaviteľom. Michael Shannon je kastingovým esom celého projektu. Jeho krutovládny Zod predstavuje skutočnú hrozbu. Stačí jeden jeho pohľad a na Lexa Luthora si tu nikto ani nespomenie. Amy Adams ako Lois Lane budí skôr rozpačité dojmy. Možno je to dané malým priestorom postavy a to podstatné príde v chystanom pokračovaní. Kevin Costner vstal z popola videoprodukcie a zahral pamätihodného patriarchu Jonathana Kenta. Diane Lane si vás ako jeho družka Martha získa svojou povahou. Laurence Fishburne bude matrixovským Morpheom zdá sa nadosmrti. Je jedno, že sa tvári ako Perry White. Prekvapením je nebezpečná kráska Antje Traue, ktorej len tak niekto helmu nezloží.

Muž z ocele rozhodne nepatrí medzi zbytočné reštarty, ktoré len inými slovami parafrázujú predchádzajúce filmové verzie. Skúsená trojica tvorcov dokázala vštepiť notoricky známej látke úplne nové rozmery, ktoré vás vtiahnu do svojho supersveta a vypustia až pri záverečných titulkoch. Celý zážitok umocňuje pompézna hudba súčasného kráľa filmových soundtrackov Hansa Zimmera. Spolu so vzrastajúcim motívom stúpa hrdinove odhodlanie a divák je vo vytržení. Posledný syn Kryptonu nesklamal. Ani fanúšikov, ani predstaviteľov známeho vydavateľstva, ktorým svitá nádej na novú éru dobrodružstiev ako na plátne, tak na papieri. Akurát toho železobetónu bolo trochu priveľa.