Minutáž: 102 minút

Réžia: Asger Leth
Scenár: Pablo F. Fenjves
Kamera: Paul Cameron
Hudba: Henry Jackman
Hrajú: Sam Worthington, Mandy Gonzalez, Barbara Marineau, J. Smith-Cameron, Anthony Mackie, Patrick Collins, Jamie Bell, Genesis Rodriguez, Afton Williamson, Robert Clohessy a ďalší.

Muž na hrane (Man on a Ledge, 2011)Čo potrebujete, ak chcete nakrútiť (relatívne) nízkorozpočtový, no napriek tomu divácky atraktívny thriller? Odpoveď by mohla znieť nasledovne – šikovného režiséra, sympatické obsadenie, ktoré nemusia tvoriť hviezdy, no zároveň vie hrať a zaujímavý príbeh. A príbeh Nicka Cassidyho na prvý pohľad ponúka všetky spomenuté prvky.

Potom, čo sa Nick ubytuje v hoteli Roosvelt a pochutná si na luxusnom obede, vylezie na rímsu a všetko nasvedčuje tomu, že sa čochvíľa pokúsi o samovraždu. Spolu s privolanými policajnými vyjednávačmi však aj diváci zisťujú, že toto nie je obyčajný pokus sebadeštrukciou posadnutého blázna. Nick Cassidy je totiž bývalým policajtom odsúdeným za zločin, ktorý nespáchal a jeho show na rímse hotela je len súčasťou dobre premysleného plánu – zahŕňajúceho takmer celú Nickovu rodinu a trezor vplyvného newyorského obchodníka Davida Englandera – na dokázanie jeho neviny.

Vlastne plán nie je až nie až tak dobre premyslený. Filmu totiž podkopáva nohy scenár neznámeho Pabla F. Fenjvesa, ktorý má viac dier než ten najderavejší ementál. Ak políciu nenapadne zachrániť chlapíka stojaceho medzi dvoma dvojmetrovými oknami tak, že kým sa s ním z jedného z nich niekto rozpráva, z druhého ho vtiahnu dnu, tak ide o prvotriednych idiotov. Tento dojem sa ešte zosilní, keď sa ho snažia spacifikovať pomocou zásahovej jednotky, ktorá k nemu zlaňuje zo strechy, no v tej chvíli sa už mení aj hlavný hrdina a z človeka, ktorý sa dovtedy niekoľkokrát takmer z rímsy zrútil, sa stáva skoro Spider-Man. Podobných nelogickostí sú vo filme tony – spomenúť sa určite oplatí prekonávanie supermoderného bezpečnostného systému pomocou skateboardu a fotografickej odrazovej dosky; priateľku Nickovho brata, ktorá sa počas puberty pri vlámaniach do domov zabezpečených modernou technikou len tak mimochodom naučila rozoznať a vyradiť tepelný senzor; či skandujúci dav poháňajúci človeka stojaceho nad priepasťou ku skoku, no jeho členovia sú vzápätí ochotní za cudzinca takmer položiť život.

Muž na hrane (Man on a Ledge, 2011) Muž na hrane (Man on a Ledge, 2011)

Režisér, rovnako neznámy ako scenárista, Asger Leth odviedol dobrú prácu a napriek spomínaným logickým problémom, sa mu pomocou kvalitného remeselného prevedenia darí dosiahnuť, že divák aspoň nezaspáva od nudy aj keď je koniec tejto historky jasný už po prvých desiatich minútach. Veľkou mierou mu v tom pomáhajú aj výborne obsadení herci. Sam Worthington prezentuje dostatočnú charizmu a odhodlanie, vďaka ktorému budete jeho Nickovi fandiť aj napriek tomu, že sa zásadne vyjadruje len prostredníctvom klišé fráz („Verte svojim inštinktom,“ alebo „Čo by ste robili, keby vám niekto zničil celý život?“). Ed Harris je pre úlohy zákerných biznismenov ako stvorený a ako zábavná a trochu neurotická figúrka funguje aj Nickov brat Joey v podaní Jamieho Bella. Úlohu sexy dekorácie bez problémov spĺňa aj mladá Genesis Rodriguez. Elizabeth Banksovej však nedal scenár vôbec žiaden priestor na rozvoj postavy, a jej vyjednávačka Lydia Mercer je tak charakterom, ktorému nepomôže ani sympatická predstaviteľka.

Na základe predchádzajúcich odstavcov, by hodnotenie nemalo presiahnuť dve hviezdičky. Za remeselnú stránku, zopár vtipných hlášok, výborné obsadenie a dynamické (hoci rovnako nelogické ako zvyšok filmu) akčné finále však dávam tri. To, čo nevyšlo, je povedané vyššie, čo sa podarilo, by som zhrnul nasledovne – ak po filme ostane po pár dňoch pocit príjemne stráveného sobotňajšieho večera, nie je to až také hrozné vysvedčenie. Napokon, niektorým lepšie hodnoteným počinom sa nepodarí ani to.