Moonshot © 2022 HBO Moonshot © 2022 HBO

Romantická komédia, alebo rom-com, je vymierajúci subžáner. Klasiky ako When Harry Met Sally (1989), 10 Things I Hate About You (1999), alebo Say Anything (1989) si dnes nájdu cestu na obrazovky a strieborné plátna asi tak často ako vločky snehu na púšť. Dnes trhu kraľujú tzv. young adult kúsky, ktoré sú často koncipované ako séria. Až na výnimky potvrdzujúce pravidlo ide o otrepaný, nudný, melodramatický paškvil. Moonshot na prvý pohľad pôsobí ako radový zástupca tohto typu romantík, no po dôkladnejšom náhľade zistíme, že sa naozaj nevypláca súdiť knihu podľa obalu.

Moonshot

komédia, romantický, sci-fi
2022 / 104 min. / MP 12

Christopher Winterbauer
Max Taxe

Píše sa rok 2049. Blízka budúcnosť je od súčasnosti odlíšená minimálne – akurát tu máme robotických baristov a cestovanie na Mars, ktoré dnes obyvatelia Zeme ešte len so zatajeným dychom očakávajú, je tu už dosť slušne zavedené. Letenka stojí bezmála milión dolárov. Také peniaze univerzitný študent Walt (Cole Sprouse) rozhodne nemá, preto sa znova a znova hlási do výberového programu, ktorý poskytuje možnosť dostať sa na červenú planétu zdarma. Bezúspešne.

V jeden mondénny večer na jednej mondénnej študentskej party spozná dievča. V sekunde tu máme mladú lásku, ktorá musí znášať peripetie hneď nasledujúce ráno, pretože Waltova čerstvá priateľka Ginny (Emily Rudd) odlieta na jeho vysnívané miesto.

Náhoda chcela, že nie dvakrát geniálny Walt spozná ďalšiu študentku – Sophie (Lana Condor). Nesúrodá dvojka sa najprv neznáša, no nakoniec sa ocitne v situácii, kedy spolu musí chtiac-nechtiac kooperovať. Tušíte, ako to dopadne?

Pravdepodobne ste nemali problém odhadnúť priebeh, ani záver diania. Originalita Moonshot začína a končí u zasadenia do prostredia vesmírnych letov. Ostatok je ako podľa učebnicovej príručky „101 pravidiel ako natočiť romantickú komédiu“. Prekvapenia absentujú. Originalita ale nie je nikdy všetko, obzvlášť, keď je rutina tak suverénne spracovaná. Režisér Christopher Winterbauer a scenárista Max Taxe odpisovali od najlepších.

Moonshot © 2022 HBO

Ostávajúce aspekty šliapu, ako sa patrí. Hlavná herecká dvojica má chémiu na jednotku, vedľajšie postavy sú dostatočne svojské, aby si ich divák zapamätal a nepôsobia trápne. Obrazy vesmírnych telies, nekončiacej panorámy, planét a hviezd potešia oko a video stránku tlačia nad priemer. Zopár popíkových songov nie je tak hlúpučkých a vtieravých, ako to u snímok neraz býva, hudba sa k atmosfére hodí. Navyše, film má rozumných sto minút.

Okrem typickej axiómy dvoch ľudí hľadajúcich seba samých a nachádzajúcich jeden druhého tu máme témy ochrany životného prostredia, dilemu „zachrániť Zem vs. začať znova a inak“, či uťahovanie si z instantnej zamilovanosti. Motívy sú našraubované na hlavnú kostru titulu nenásilne a fungujú.

Poctivá romantika s prímesou sci-fi, vtipným podtónom a aktuálnym spoločenským problémom ako bonusom. Málo, myslíte? V tom prípade hľadajte inde. Ak však máte slabosť pre daný žáner, radi sa pri filme sentimentálne dojímate a pritom sa občas chcete aj od srdca zasmiať, Moonshot je tým pravým orechovým.