Minutáž: 98 minút

Réžia: Tom Hanks
Scenár: Tom Hanks, Nia Vardalos
Kamera: Philippe Rousselot
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Tom Hanks, Julia Roberts, Sarah Mahoney, Roxana Ortega, Randall Park, Brady Rubin, Alex Quijano, Tina Huang, E-Kan Soong, Tarina Pouncy, Sy Richardson a ďalší

Moja krásna učiteľka (Larry Crowne, 2011)Po krátkom „gúglení“ je zrejmé, že tím Tom Hanks + Nia Vardalos nie je Hollywoodskou novinkou. Hanks na poste (niekedy výkonného) producenta financoval viacero projektov, ktoré Nia Vardalos buď napísala, alebo v nich hrala – často oboje. Patrí medzi ne notoricky reprízovaná Moja tučná grécka svadba (2002; verte, či nie, Vardalosová za jej scenár skoro dostala Oscara), jej televízna seriálová sestra a aj nedávna romantická komédia Môj život v ruinách (My Life in Ruins, 2009). Ich scenáristická spolupráca teda nie je veľkým prekvapením. Nia Vardalos je brilantná herečka – ak ju obsadíte do jednej konkrétnej hereckej polohy (ktorú si pre seba napíše). Má vynikajúci zmysel pre suchý a sarkastický humor a za ideálnych podmienok, ktoré prichádzajú spravidla raz za päť rokov, očarí a pobaví divákov. Scenár však z tohto nič nezdedil. Čo je horšie, Hanksovi sa z postu režiséra podarilo zatlačiť vlastnú ústrednú postavu do úzadia v prospech Julie Roberts, ktorá s výraznou pomocou hudobnej zložky čo to z filmu zachraňuje.

Rozvedený Larry Crowne (Hanks) v strednom veku, tvrdo pracujúci v miestnom supermarkete a niekoľkokrát ocenený titulom „Zamestnanec mesiaca“, dostane výpoveď, pretože nemá vysokoškolské vzdelanie. S hypotékou na krku sa vrhne do hľadania nového zamestnania, ale keďže sa na neho neusmeje šťastie, zapíše sa na vysokú školu. Tu stretáva profesorku Mercedes Tainot (Julia Roberts), ktorú roky zjavného nezáujmu zo strany študentov pripravili o chuť vyučovať a lenivý manžel zas nalomil rodinnú harmóniu. Obdobne ako dve a dve sú štyri, jeden a jedna sú pár a romantická línia snímky je jasná. Témou filmu je nový začiatok. Má dodať odvahu všetkým, ktorí sa v polovici života ocitli v nevďačnej situácii, z ktorej nejestvuje jednoduchý únik. Ale nenechajte sa zmiasť, ak sa po päťdesiatke necháte natiahnuť do oblečenia dvadsiatnika, budete vyzerať rovnako nešikovne a neprimerane ako sa to podarilo Hanksovi. Larry Crowne je ako handrová bábika, ktorá sa úplne podriaďuje nanajvýš zhovievavému osudu, ktorý ho evidentne smeruje k šťastiu a životnému naplneniu. To je, žiaľ, stvárnenie omnoho plytšie, ako by ste od takto obsadeného filmu očakávali. Svojím prílišným zjednodušením sa životnej kríze skôr vysmieva a diváka azda až popudí, ako povzbudí k životnej zmene.

Moja krásna učiteľka (Larry Crowne, 2011) Moja krásna učiteľka (Larry Crowne, 2011)

Film sa vyznačuje žánrovou nejednoznačnosťou. Na romantiku spolu osudová dvojica trávi primálo času; na komédiu snímka oplýva až priveľkým počtom jednorozmerných postavičiek, ktoré zaskočia máločím; na drámu sa prekvapivo ponášajú útržky z nepodareného manželského života profesorky, no tie svojim rázom vôbec nezapadajú do ostatku filmu. Táto „ani ryba – ani rak“ to nevylepšuje ani záverom, ktorý sa nešťastne rozhodol zachrániť situáciu tak, že si z nerozhodného stredu, kde sa nekontrolovane miešali žánrové epizódky, vybral plnokrvnú romantiku, ktorá zabíja akékoľvek – hoci nevyužité – autorské ambície, ktoré tento film mohol mať.

Tom Hanks je viditeľne talentovanejší herec, než väčšina prítomného ansámblu. Avšak i názor na jeho výkon sa v priebehu filmu mení, keď si uvedomíte, že dej nejde ruka v ruke s ústrednou postavou, ale práve naopak, Larry Crowne sa necháva ťahať za ručičku scenárom a tým, že Hanks lajdácky neukázal nič zo svojho Oscarového potenciálu, zabil snímke posledný klinec do rakvy. Celkom iný príbeh píše napodiv – a našťastie pre film – Julia Roberts, ktorej stvárnenie cynickej profesorky, ktorá rezignovala na manželské šťastie, je osviežujúco zaujímavé a dokonca si celý film privlastňuje až do momentu, kým sa nepremení na absurdnú žiarlivú pubertiačku. Drobná zmienka právom patrí i Wilmeromi Valderramovi vo vedľajšej úlohe, ktorý si ponechal niekoľko zaujímavých tikov z jeho najslávnejšej postavy Feza zo seriálu Tie roky sedemdesiate, vďaka čomu sa stal zdrojom zriedkavých naozaj zábavných okamihov filmu.

Musím vzdať poklonu komukoľvek, kto preškrtol originálny názov „Larry Crowne“ a miesto toho načarbal odstrašujúco sladké slová „Moja krásna učiteľka“, pretože správne vytušil, že divácky, scenáristicky i herecky zaujímavejšia je postava Mercedes Tainotovej. Larry je totižto v Hanksovom podaní a pod vlastným režisérskym dozorom malá, neškodná postavička zmietaná pomerne nevýrazným (dokonca miestami aj nudným) scenárom, ktorý prekvapuje iba tým, ako veľmi dokáže byt nenáhodný a nepravdepodobný.