Minutáž: 119 minút

Réžia: Tony Gilroy
Scenár: Tony Gilroy
Kamera: Robert Elswit
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: George Clooney, Tom Wilkinson, Tilda Swinton, Sydney Pollack

MichaelClaytonTony Gilroy sa po fenomenálnom úspechu Jasona Bourna zapísal do sveta scenáristov zlatými literami (koniec koncov, redefinovať akčný žáner sa vám nepodarí každý deň). Preto jeho režijný debut Michael Clayton budil nemalé očakávania. Výsledok bol viac než vynikajúci – samé skvele kritiky, slušné (aj keď nie závratné) tržby v pokladniach a 7 Oscarových nominácii (vrátane toho za najlepší film a réžiu), z toho jedna soška pre najlepší ženský herecky výkon vo vedľajšej úlohe. A po niekoľkých mesiacoch sa film môže obhájiť aj pred slovenskými divákmi.

Michael Clayton je právnik, ale nie taký, akého si asi predstavujete Je to, podľa jeho slov, upratovač. Vo firme je problém? Michael to zariadi. Ľahká matika – čím menší bordel, tým ľahšia práca. Raz večer ho pri partičke pokru preruší pracovný telefonát a po šťavnatom rozhovore sa na ceste späť zastaví na lúke, kde sa pasú kone. Zrazu mu vybuchne auto a vzápätí sa premiestnime v čase o štyri dni skôr. Michael je po uši zadlžený, kšeft s vysnívanou reštauráciou klesá závratnou rýchlosťou dolu a ešte k tomu musí plniť úlohu otca. Problém však nastáva, keď jeho narušený kolega privádza dôležitý prípad do nebezpečenstva a pre svojich zamestnávateľov sa stane nepohodlný. A deň za dňom rýchlo uteká.

Tento film nejde označiť inač ako perfekcionalizmus vo svojej najčírejšej podobe. Michael Clayton je jedna z najlepších snímok aké sa k nám z roku 2007 mohli dostať. Tony Gilroy ako debutant exceluje na celej čiare a dokazuje že v sebe skrýva režijného génia. Výborne narába s atmosférou, nehovoriac o práci s hercami, ktorý odohrávajú skutočný koncert. Tomuto ,,orchestru“ dominuje geniálny George Clooney v úlohe titulného Michaela Claytona. Herec predvádza najsilnejší a najuveriteľnejší výkon svojej kariéry. Ďalej exceluje Oscarová Tilda Swinton, ktorá stvárnila zákernú hlavnú advokátku konkurenčnej firmy. Nepohodlného kolegu, Arthura, ktorý sa zapletie do siete priam shakespearovských intríg stvárnil absolútne odzbrojujúci Tom Wilkinson, ktorý predvádza vskutku nezabudnuteľný výkon. Superhviezde obsadenie uzatvára legendárny Sydney Pollack ako Claytonov šéf.

MichaelClayton MichaelClayton

Čo v tomto filme absolútne dominuje je bravúrne napišaný scenár. Gilroy vytvoril perfektne ostré dialógy, ktoré v jeho réžii skvele gradujú a keď si k tomu pridáte skvelé herecké výkony všetkých zúčastnených, vznikne vám absolútna bomba. Či už záverečný dialóg (ktorý ma nárok stať sa fakt kultovým) medzi Tildou Swinton a Georgeom Clooneym alebo rozhovory otca so synom.

A celé je to podfarbené výborným soundtrackom Jamesa Newtona Howarda, ktorý netradične opustil miesta orchestru a zvolil cestu temnej elektroniky ktorý dodáva filmu absolútne iný rozmer a v spolupráci s vyššie uvedenými faktormi priklincuje diváka už od úvodného úderného monológu Toma Wilkinsona. Inými slovami, takto prepracovný film v kinách nebol veľmi dlho. Jediné, čo sa filmu dá vyčítať je, že fakt nie je pre každého a užijú si ho iba diváci, ktorý radi využívajú mozog a sú otvorený pristúpiť na hru ktorú ponúka režisér v čase necelých dvoch hodín. A pokiaľ sa aj nájde nejaká chybička, maskuje ju vynikajúci George Clooney.

MichaelClayton MichaelClayton

Michale Clayton je ukážka špičkovo odvedenej prace. Skutočne si nepamätám, kedy by som videl film ktorý by bol tak prepracovaný ako tento. Každý jeden faktor dokonale premyslený, vynikajúci scenár a réžia a ohromujúce herecké výkony ktoré vyrážajú dych. V mojich očiach je Tony Gilroy jeden z najsľubnejších nových režisérov, ktoré sa objavili na scéne za poslednú dobu. Takto umne sa hrať so žánrom a divákom, naozaj klobúk dole. U mňa je to kandidát na najlepší film mesiaca.

/