Minutáž: 134 minút

Réžia: Michael Mann
Scenár: Michael Mann
Kamera: Dion Beebe
Hudba: John Murphy
Hrajú: Colin Farrell, Jamie Foxx, Li Gong, Naomie Harris, Ciarán Hinds, Justin Theroux, Luis Tosar, Barry Shabaka Henley, Eddie Marsan, Isaach De Bankolé, John Hawkes, Tony Curran, Dexter Fletcher

Miami ViceKrikľavé saká, chlpaté hrude, krásne ženy a rýchle autá. Herci sa stále usmievajú a herečky sú tu jedine na to, aby dotvorili kulisu štýlovo dokonalého Miami. Také boli osemdesiate roky v populárnom americkom seriáli Miami Vice. O dvadsať rokov neskôr do našich kín prichádza film, ktorý nesie rovnaké meno ako jeho seriálový predchodca. Michael Mann, režisér filmov ako Posledný Mohykán, Neľútostný súboj, čí Collaterall sa rozhodol splniť si svoj dávny sen a nakrútil film podľa seriálu na ktorom sa kedysi sám podieľal. Už pri pohľade na filmový plagát je však jasné, že časy sa menia. A rozhodne k lepšiemu.

Mann je vyzretý režisér. Jeho filmy máju svoj vlastný rukopis. Bledé farby, sýta kamera a talent držať diváka v napätí bez jediného výstrelu. Obavy z toho, že americký režisér sa rozhodne vrátiť do rokov, keď Michael Jackson patril medzi plnohodnotných členov černošskej komunity sa vytratili spolu s prvými obrázkami z filmu. Herci výzorovo úplne odlišní od svojich seriálových predchodcov, scény s veľkým dôrazom na autentickosť a prepracovaný scenár zvyšovali očakávania divákov aj kritiky.

Ohlasy po premiére boli skvelé. A nepreháňali. Mann do našich kín prináša niečo, čo tu dlho nebolo. Kvalitný akčný thriller. A to po všetkých stránkach. Od hereckého obsadenia až po hudbu.

Film sa začína vo chvíli, keď sa stanú detektívi James ‚Sonny‘ Crockett a Ricardo ‚Rico‘ Tubbs svedkami sebevraždy informátora, s ktorým ich spájalo viac ako len práca. Sonny a Rico sa preto okamžite púšťajú do akcie na odhalenie príčiny smrti priateľa.

Miami Vice Miami Vice

Odlišnosť detektívnej dvojice sa neskrýva v prehnaných postojoch, ako tomu bývalo v seriáli, ale v pohľade na vzťahy. Kým Rico žije so svojou priateľkou v jednej domácnosti a prežíva skutočnú lásku, Sonny sa púšťa do vzťahov úplne spontánne, bez ohľadu na možné následky. Ich povahy tak úplne prirodzene pomohli gradácií celého filmu. Sonny sa dostane do problémov vďaka vášnivému vzťahu s asistentkou drogového baróna a Ricovu partnerku použijú na vydieranie únoscovia.

Mann dokázal na plátno takmer autenticky preniesť atmosféru sveta v ktorom peniaze hrajú hlavnú rolu a drogy sú bežný obchodný tovar. Obaja detektívi sa dostavajú čoraz hlbšie a hlbšie do organizovaného obchodu s drogami a divák má pocit, že napätie už nemôže byť väčšie. To najlepšie na novom Miami Vice však je, že film drží diváka neustále v strehu a napätie sa stupňuje až do úplného konca. Uznanie si zaslúži aj samotný koniec filmu, ktorý rozhodne nepatrí do skupiny happyendov.

Miami Vice Miami Vice

Vyber hercov bol v prípade Miami Vice mimoriadne dôležitý. Ľudia boli zvyknutý na upravený výzor Dona Johnsona, ktorý hral v seriáli Sonnyho. Trojdňové strnisko a fúzy Collina Farella však dokázali, že Michael Mann sa nechal ovplyvniť seriálovou predlohou skutočne minimálne. Rozhodnutie obsadiť Farella do úlohy nezodpovedného detektíva bola strela do čierneho. Napriek tomu, že írsky herec má za sebou niekoľko filmových nezdarov dokazuje, že hrať vie. Jeho herecký prejav netrpí afektovanosťou a vo chvíľach keď sa tvári vážne nepôsobí komicky. Druhého z dvojice detektívov z Miami dostal na starosť Jammie Fox. Herec, ktorý získal Oscara za neuveriteľný výkon v hudobnej dráme Ray predvádza výkon, vďaka ktorému si Miami Vice zaslúži označenie dráma. Foxova prvá spolupráca s Mannom na filme Collaterall mu vyniesla nomináciu na Oscara, a Miami Vice iba dokazuje, že ich spolupráca je na vysokej úrovni. Vedľajšej úlohy asistentky šéfa drogového kartelu sa zhostila Li Gong, ktorá sa v našich kinách objavila naposledy vo filme Gejša. Priateľku detektíva Rica si zahrala Naomi Harris, známa z Pirátov Karibiku.

Soundtrack je kapitola sama o sebe. Už seriál Miami Vice mal skvelú hudbu, o ktorú sa postaral člen legendárnej skupiny Mahavishnu Orchestra. Hudba nového Miami Vice sa nesie najmä v znamení elektroniky. O niekoľko skladieb sa postaral napríklad Moby.

Miami Vice Miami Vice

Michael Mann vám ponúka akčný film, kde akcia hra nie druhú, ale dokonca tretiu úlohu. Jeho najnovší film je vo veľkej miere postavený na hercoch. Rozhodne nepodceňujte ich kvalitu vďaka tomu, že ide o akčný film. Scény, v ktorých sa strieľa nie je tak veľa, ako sa možno zdalo z traileru. Veľkú úlohu hrá aj príbeh a k násiliu dôjde iba vtedy, keď je to skutočne nutné. Žiadne zbytočné hrdinské gestá. Nečakajte ani nezraniteľných protagonistov hlavných úloh. Nie je to ale hra na realitu. Miami Vice sa snaží ukázať, že akčný film sa dá robiť na úrovní a netreba na to tony pyrotechniky a hektolitre umelej krvi. Niektorí ľudia budú možno sklamaní a budú sa cítiť podvedení, že nedostali očakávanú dávku akcie. Som si však istý, že omnoho viac divákov sa nechá pohltiť ťaživou atmosférou filmu. Je to totiž kvalitný film, ktorý sa oplatí vidieť.

/