Minutáž: 113 minút
Rok: 2013

Réžia: Ruben Fleischer
Scenár: Will Beall, Paul Lieberman
Kamera: Dion Beebe
Hudba: Steve Jablonsky
Hrajú: Sean Penn, Ryan Gosling, Emma Stone, Holt McCallany, Wade Williams, James Hébert, Ambyr Childers, Josh Brolin, Mick Betancour, Mac Brandt, Brandon Molale, Michael Papajohn, Jeff Wolfe, Anthony Molinari, Austin Highsmith a ďalší

Lovci gangsterov (Gangster Squad, 2013)Režisér Ruben Fleischer sa pozrel na zúbok losangelskému podsvetiu z konca štyridsiatych rokov. V období po prohibícii bol jeho hlavnou hviezdou bývalý boxer Mickey Cohen (Sean Penn). Rodák z Brooklynu riadi väčšinu nelegálnych aktivít v meste, vrátane stávok, prostitúcie, zbraní i drog. O jeho ochranu sa nestarajú len vlastní kumpáni, ale aj podplatení policajti a skorumpovaná vláda. Mickeyho vplyv siaha na tie najvyššie miesta a nie je takmer žiadnej sily, ktorá by ho mohla ohroziť. S výnimkou tajnej policajnej jednotky pod vedením neúplatného seržanta Johna O´Maru (Josh Brolin), ktorá ma za úlohu zosadiť Cohena z trónu a vypáliť jeho kráľovstvo zločinu.

Režisér Zombielandu nakrútil retro gangsterku čerpajúcu z dejín amerického zločinu značne komixovým štýlom. Modernejší pohľad na Film noir by vôbec nebol na škodu, nebyť nevyváženého rozprávania. Výsledkom je rozpačitý mix odľahčeného konverzačného humoru s klasicky dramatickým záverom, ktorý vôbec nefunguje. Akoby aj mohol, ak chce balansovať na pomedzí ľahkej paródie a serióznej kriminálnej drámy? Priamočiary dej pracuje s totálne plochými charaktermi partičky neúplatných a jedným prehrávajúcim mafiánom, ktorý ako by vypadol z kresleného sveta Dicka Tracyho.

Neprekvapivý scenár je prepchatý jedným klišé za druhým – to sa týka nielen príbehu, ale bohužiaľ i dialógov. Násilím sa nešetrí, čo je v rámci žánru pochopiteľné, no občas je až príliš preexponované. Čo čakať od režiséra, ktorý má v obľube mordovať zombíkov, hoc aj v zábavnej forme? Najväčším defektom vážne mysleného filmu o kalifornskom podsvetí je jeho úsmevné vyznenie.

Lovci gangsterov (Gangster Squad, 2013) Lovci gangsterov (Gangster Squad, 2013)

Scenárista Will Beal odviedol pri adaptácii knihy Paula Liebermana zmätenú prácu. Snímku držia ako tak nad vodou kvalitní herci, presvedčivé dobové kulisy a zopár vydarených akčných scén. Josh Brolin je ako tvrdohlavý cieľavedomý hrdina bez konkurencie. Ryan Gosling v úlohe ľahkovážneho playboya pôsobí ako ryba vo vode a dobové obleky mu sedia ako uliate. Osudová žena v podaní Emmy Stone je s minimálnym priestorom až trestuhodne nevyužitá. Jej povestný „chrapľák“ v klasických krvavých šatách však istotne neprehliadnete.

Ešte menej miesta dostal Nick Nolte, no skutočnú postavu šéfa polície Parkera zahral výborne. Najväčšie rozpaky budí herecký prejav Seana Penna. Miestami vyzerá ako keby ušiel z psychiatrie. Jeho nepochopiteľne upravený zjav nebudí rešpekt, ale skôr poľutovanie. De Niro ani Pacino z neho nebude. Tí by nad voľbou vidličky nikdy nefňukali.

S realitou táto akčná zábava nemá príliš spoločného. Na pravdivú historku používa príliš výbušnú reč v typickom hollywoodskom štýle. Divák sa nevyhne porovnávaniu s klasikami ako Neúplatní (Untouchables, 1987) Briana De Palmu či L. A. – Prísne Tajné (L. A. Confidential, 1997) Curtisa Hansona. Trailer vábil na podobnú záležitosť, no do tejto ligy sa Lovci gangstrov neprestrieľajú ani omylom.

Ak si však odpustíte logické úvahy a upustíte z umeleckých nárokov, je možné, že sa na dve hodiny celkom dobre zabavíte. Fleischerov štýl je vizuálne veľmi atraktívny, no horšie je to so soundtrackom, ktorý neponúka žiaden výrazný motív. Steve Jablonsky zjavne vyplytval svoje najlepšie tóny na Transformerov.

Lovci gangstrov nás pôvodne lákali už začiatkom jesene, no pre tragickú streľbu v americkom kine, ktorá si vypýtala nakrútiť niekoľko scén nanovo, sa premiéra presunula až na koniec januára. Čím menej od nich očakávate, tým viac sa vám môžu páčiť. Film so značným potenciálom a kvalitným hereckým obsadením mohol dopadnúť lepšie.