Leví kráľ © 2019 Saturn Leví kráľ © 2019 Saturn

Animovaná klasika z 94-tého bola prvým filmom, ktorý som videla v kine. Mala som päť či šesť rokov a bola to pre mňa udalosť, hoci pravda je taká, že na film si ani zďaleka nepamätám tak jasne, ako na všetko to nové, čo som prvýkrát zažila pri kúpe lístkov a hľadaní miesta v košickom kine Úsmev.

The Lion King

animovaný, dobrodružný, dráma
2019 / 118 min. / MP 7

Jon Favreau
Jeff Nathanson
Odvtedy som prekonala tridsaťročnicu, plôškového Levieho kráľa si pamätám vďaka reprízam v telke, toho nového som videla zo streamovacej služby. Technika animácie sa posunula k takej dokonalosti, že sa štúdiu Disney nedá diviť, že sa pokúsili preniesť klasiku do realistickej podoby. Všetky posuny vpred sa dajú chápať, no rovnako ako na mojom starnutí, ani na digitálnom facelifte nie je nič skutočne zaujímavé.

To, čo vo filme spred vyše dvadsiatich piatich rokov funguje vďaka čaru kreslenej animácii – teda všetko, čo nás nabáda za scénami a obrazmi hľadať symboliku a alegóriu – sa v dokonale vyrenderovanej realistickej podobe savany a jej zvierat vytratilo. Metaforický príbeh o odvahe, zodpovednosti a potrebe postaviť sa bezpráviu zrazu pôsobí ako príhodne zostrihané dokumentárne zábery s menej primeraným voiceoverom.

Realistickým tvorom do úst dabing skrátka nesedí a najmä tie hlavné postavy – chudence levy – vyzerajú, že miesto artikulácie, ktorá by pasovala k slovám, čo z nich prúdia, len veľa a dlho zívajú. Zrejme preto sa väčšina muzikálových scén odohrá v zhone alebo prítmí. Emotívny a výrazovo pestrý prejav piesní k tejto animácií, žiaľ, nesedí.

Nesúlad medzi výrazovými možnosťami dabingu a animácie, paradoxne, pomáha záporným postavám. Hyeny bez akéhokoľvek prikrášľovania skutočnosti vyzerajú, že sa vám od ucha k uchu vyškierajú a Scarov suchý sarkazmus ako jediný bez námahy padne animácii ako uliaty, čím jeho postava ako jediná pôsobí nenútene. Iné zvieracie postavy to také ľahké nemajú a tvrdo bojujú o každú štipku prirodzenosti a sympatií.

Leví kráľ © 2019 Saturn

Radikálne zvýšená realistickosť animácie vedie, pochopiteľne, k otázke, ako si nový Leví kráľ poradí so zásadným nedostatkom základnej premisy, ktorou trpel už aj jeho predchodca. Aj ten najspravodlivejší kráľ džungle si totiž z času na čas pochutí na niektorom zo svojich poddaných. Mrzuté, ale taký je kolobeh života. Je úžasné, že zvery rozprávkového sveta tomu rozumejú a svojho zvrchovaného panovníka akceptujú aj s touto drobnou chybou charakteru. Žiadať prepracovanie konceptu by bola asi priveľká požiadavka, no formálne odbiť problém prázdnou múdrosťou je zas lenivosť na strane tvorcov.

Veľkej aktualizácie sa scenár teda nedočkal. Niekoľko dialógov je príjemne zábavných, väčšina však v kontexte realistického stvárnenia často nebezpečne skĺzne k pátosu. Simba tu nie je nezbedným a ľahko ovplyvniteľným dieťaťom, ale rozmaznaným deckom, ktoré uteká pred zodpovednosťou. Nuž a levice, v prírode také činorodé, si stále čupia v háreme, ktorý sa dedí medzi kráľmi ako vrece zemiakov, akoby boli dobré len na to jedno…

Ani dramatické a dôležité scény neprinášajú veľa potešenia – ani po stránke filmovej mágie, ktorú vystriedal živočíšny kvázirealizmus, ani po stránke príbehu, ktorého strohý prepis v novom kontexte neobstojí. Slabý výsledok možno prisúdiť ústrednej dvojici tvorcov. Autorom scenára (podľa toho pôvodného) je Jeff Nathanson, naposledy podpísaný pod štvrtý a kritikmi rozdupaný diel Pirátov Karibiku: Salazarova pomsta. Režisér Jon Favreau je zas známym vďaka prvému a druhému filmovému stvárneniu Iron Mana, no toto bol jeho prvý animovaný film a navyše prerábka klasiky. Aj majster tesár sa občas utne, hlavne keď je celkom mimo svojho osvedčeného žánru.

Leví kráľ © 2019 Saturn

Na Slovensku je film aktuálne dostupný v online knižnici HBO GO v pôvodnom a českom dabingu. Českej verzii piesní som, ako obvykle, nič nerozumela, ale – povedzme si na rovinu – nové piesne, ktoré produkoval Pharrell Williams, neponúkali práve zmysluplný obsah ani v pôvodnom znení.

V čase koronavírusu, homeschoolingu a homeofficu rodič siahne po akomkoľvek zlepšováku, no nového Levieho kráľa neodporúčam ani na tieto biedne časy. Dobrou správou je, že v ponuke HBO GO nájdete aj osvedčený originál.