Krajina: Španielsko

Réžia: Jaume Balagueró
Scenár: Alberto Marini
Kamera: Pablo Rosso
Hudba: Lucas Vidal
Hrajú: Marta Etura, Luis Tosar, Alberto San Juan, Pep Tosar, Iris Almeida, Petra Martínez, Carlos Lasarte, Tony Corvillo a ďalší

Kým spíš (Mientras duermes, 2011)Španielska kinematografia sa môže pýšiť režisérom Jaumom Balagueróm, ktorý svetu priniesol originálny horor [Rec] (Rec, 2007) a jeho dve pokračovania. Záhrobie a mystiku najnovšie vymenil za psychopatickú myseľ. V realistickom duchu prináša vzrušujúcu hru na schovávačku. Sledujeme príbeh frustrovaného domovníka Césara (Luis Tosar), ktorý nedokáže dosiahnuť pocit šťastia. Mužovi v strednom veku sa nedarí nájsť zmysel života. Chýba mu manželka a deti. Celé dni sa ochotne stará o nájomníkov a okrem staručkého vlastníka budovy všetkým pripadá neškodný a milý.

Ďalšiu výnimku predstavuje malé dievča, ktoré vie o Césarových nevšedných koníčkoch. Samota totiž nie je úplne presný termín. César dievča má. Spí s ňou v jednej posteli, stará sa jej o domácnosť, dokonca sa s ňou delí o zubnú kefku. Clara (Marta Etura) však o ničom nevie. V noci vylieza spod jej postele a omámi ju uspávacími látkami. Malá vydieračka od naproti má značne narušenú morálku a zatiaľ sa necháva uplatiť. Čo však príde po peniazoch? Narušený domovník sa rozhodol v rámci vlastnej depresie strpčiť život aj ostatným podnájomníkom. Claru chce pripraviť o každodenný úsmev a radosť zo života. O svojich činoch navyše informuje svoju starú paralyzovanú matku, ktorú navštevuje v nemocnici.

Kým spíš (Mientras duermes, 2011) Kým spíš (Mientras duermes, 2011)

Všetko sa skomplikuje po príchode Clarinho priateľa Marcosa (Alberto San Juan). Filmov o špehovaní vysnívanej femme fatale už bolo nakrútených neúrekom. Nie vždy však výsledok dopadol úspešne. Keď sa voyerskej látky ujme režisér, ktorý má skúsenosti s budovaním napätia, môže z toho vzniknúť zaujímavé dielo ako Kým spíš. Jaume Balagueró doposiaľ zaťahoval diváka do adrenalínových situácií v záhrobných hororoch či príbehov plných mystiky. Vnútro šialeného sociopata obnažuje po prvýkrát. Dusivú atmosféru pomáhajú budovať aj temné chodby interiéru so starodávnym výťahom. Rozprávanie v desivom priestore si režisér prináša z predchádzajúcich projektov.

Dej plynie v pokojnom tempe, akoby pavúk spriadal svoju dokonale premyslenú pavučinu. César svoju obeť terorizuje i nepríjemnými listami a smskami. Dokonca neváha zamoriť byt švábmi či intoxikovať telové kozmetické prípravky. Vo svojich zvrátených technikách je veľmi precízny. Výborný scenár má na svedomí Alberto Marini, ktorý už s režisérom Balagueróm spolupracoval v minulosti viackrát. Pozvoľné stupňovanie napätia výborne vynikne prostredníctvom vystresovanej tváre hlavného protagonistu. Luis Tosar má na kvalite filmu značnú zásluhu. Pracuje hlavne s pohľadom narušeného psychopata, ktorý sa nezastaví pred ničím. Obeti prepožičala svoj pôvab španielka Marta Etura. Často na ňu budeme pozerať z Césarovej perspektívy – spod postele.

Napätie pomáha stupňovať vhodný hudobný sprievod Lucasa Vidala. Mladý skladateľ pôsobí svojou tvorbou ako svieži vánok a v poslednej dobe patrí medzi vyhľadávaných európskych hudobníkov. Naposledy sme jeho tóny mohli začuť v špionážnom thrilleri s Brucom Willisom S ľadovým pokojom. Španielske filmové umenie je bohatšie o jednu vydarenú psychodrámu. Hororový režisér Balagueró tak dokazuje vlastnú všestrannosť. Jeho Kým spíš je plné ponurých momentov, ktoré vedia prekvapiť. Ide o jasný príklad psychopatickej mysle patetického jednotlivca, z ktorej dosahu sa nevinné obete dokážu vymaniť len ťažko. Finálna pointa je priam hrozivá. Pôsobivosť príbehu umocňuje fakt, že sa skutočne môže odohrať aj v bežnom živote. Nikdy neviete, ktorý čudák v sebe skrýva sociopatického stalkera.

P.S. Pozor na apartmány s recepciou.