Krajina pôvodu: Nórsko

Réžia: Bard Breien
Scenár: Bard Breien
Kamera: Gaute Gunnari
Hudba: Stein Berge Svendsen
Hrajú: Fridtjov Saheim, Marian Saastad Ottesen, Kjersti Holmen, Henrik Mestad, Kari Simonsen, Kirsti Eline Torhaug, Per Schaaning

KurzNegativnehoMysleniaProblémy boli, sú, aj budú súčasťou každého jedného z nás… Skupinka hendikepovaných ľudí sa pokúša vyrovnať so svojimi bolestnými osudmi pomocou terapií trpezlivej psychologičky Tori (Kjersti Holmen). Pred sebou majú veľkú úlohu – privítať do svojich radov nového člena. Dokážu však prijať zatrpknutého a ochrnutého Geirra (Fridtjov Saheim), ktorého posadila na vozík nešťastná autonehoda?

Tento škandinávsky počin od debutujúceho nórskeho režiséra Barda Breina si vyslúžil Cenu za réžiu na MFF Karlové Vary 2007. Je vynikajúcou psychologickou analýzou myslenia postihnutých ľudí, ktorá je podfarbená satirou a iróniou, ktorú vyvoláva sám osud. Čierny humor je nástroj ako uľahčiť vážnosť tejto témy.

Keďže ide o hĺbku myšlienky nespravodlivosti života, na rozmanitosť lokalít sa nekladie príliš veľký dôraz. Drvivá väčšina filmu sa totiž odohráva práve na Geirrovej domácej pôde, ktorý sa stáva svedkom vývoja medziľudských vzťahov.

Postava Geirra je typickou revoltou proti všetkým, ktorí mu chcú pomôcť. Vyjadruje odmietavý postoj, aký zastáva väčšina ľudí odsúdených na pomoc druhých. Odmieta prijať zásady terapeutky Tori, ako odblokovať svoj hnev napríklad prehovorením do textilného vrecúška. Je typom búrliváckej povahy plnej predsudkov, preberajúci štafetu po rezignujúcej Tori a stáva sa vodcom celej skupiny.

KurzNegativnehoMyslenia KurzNegativnehoMyslenia

Vo filme je vidieť hlavne premenlivosť nálad, ktoré evokujú napätie a gradáciu deja. ,,Nasadené“ ružové okuliare im totiž pomôžu rozprúdiť sa do bujarej, radostnej nálady, ktorá ich zbaví sebaľutujúcich myšlienok. Toto opojenie však netrvá dlho a zrazu ich prepadne nervozita a strach. Vzťahy jednotlivých členov začínajú vychádzať z rovnováhy a nakoniec sa obávajú toho najhoršieho – samoty.

Ich východiskom sa stáva najnebezpečnejšia hra – ruská ruleta. Priaznivci vojnovej drámy Lovec jeleňov (The Deer Hunter) určite postrehnú zreteľný odkaz. Predbiehal mu však oveľa nenápadnejší, a to v podobe plagátu s Robertom De Nirom na stene v Geirrovej izbe. Odpustí si v tomto prípade povestná ruská ruleta ľudský osud? Je láska Geirryho manželky taká silná, že ostane po jeho boku do konca života?

Hoci u viacerých z vás môžu tieto osudy vyvolať súcit, satirický podtón sa stal výbornou voľbou, ako vykryštalizovať filmové dielo k vyššiemu hodnoteniu. Skúste sa vžiť do života postihnutých ľudí a myslieť pritom pozitívne. Dokážete to?

/