Krajina pôvodu: Veľká Británia/USA

Réžia: Anthony Minghella
Scenár: Anthony Minghella
Kamera: Benoit Delhomme
Hudba: Gabriel Yared & Underworld
Hrajú: Jude Law, Juliette Binoche, Robin Wright Penn, Ray Winstone, Martin Freeman, Rafi Gavron

Krazdeze a vlamaniaPo trojročnej prestávke sa na scénu znova vracia oscarový režisér Anthony Minghella. V jeho novom filme, Krádeže a vlámania, sa znova pozrieme na silné emócie, zničujúcu vášeň a aj na príbeh zakázanej lásky (ako to je u tohto režiséra zvykom).

Tentokrát sa pozrieme na vzťah úspešného architekta a atraktívnej Švédky. Will a Liv sú spolu už vyše 10 rokov. Ona má postihnutú dcérku zo skrachovaného manželstva a on? On má rád svoju prácu. Will svoj nový projekt presúva do neslávne známej londýnskej štvrte King’s Cross, ktorá je svetu tiež známa ako „londýnsky“ Bronx.

Hneď prvú noc je však jeho kancelária vykradnutá. Krádeže sa opakujú niekoľko dní po sebe a keď Will vidí nečinnosť policajtov, vydáva sa hľadať vinníka sám. Potom, čo mladého zlodeja prichytí pri čine, zistí, že sa jedná o bosnianskeho prisťahovalca, ktorý žije neďaleko so svojou temperamentnou matkou Amirou, do ktorej sa Will bezhlavo zamiluje a nadviaže s ňou vášnivý vzťah. Keď však polícia Amirinho syna chytí, stojí Will pred vážnym rozhodnutím. Pomôže chlapcovi a tým pádom risknee existenciu svojej už tak sa rozpadajúcej rodiny? Alebo sa Amire obráti chrbtom?

Napriek tomu, že aj tentokrát mal Minghella po ruke hviezdne obsadenie a jeho dvorný skladateľ, Gabriel Yared, vytvoril zrejme svoj najlepší soundtrack, ide o najslabší článok režisérovej filmografie.

Krazdeze a vlamania Krazdeze a vlamania

Krádeže a vlámania sú snáď ukážkovým príkladom priemernosti. V tomto filme sa Minghella prvýkrát predstavil ako autor príbehu. Napriek jeho skutočne bohatým skúsenostiam má príbeh a aj scenár diery začiatočníka. Minghella chaoticky prechádza zo žánru do žánru, citovo vypäté scény vás zanechajú celkom chladnými a keď sa režisér snaží o „mrazivú psychológiu“, začnete si búchať na čelo s otázkou: „Je toto TEN Minghella?“

Krádeže a vlámania sa veľmi nevydarili, no stoja za pozornosť. Najmä vďaka skvelým hereckým výkonom, ktoré vo zachraňujú všetko, čo sa dá. Ako Will sa nám predstaví Jude Law, pre ktorého je to už tretia spolupráca s týmto režisérom (predtým spolu nakrútili filmy Talentovaný pán Ripley a Návrat do Cold Mountain, pričom oba mu vyniesli Oscarovú nomináciu), ako temperamentná Amira sa nám predstaví taktiež bývalá Minghellova spolupracovníčka, francúzska kráska Juliette Binoche (ktorá vďačí režisérovi za svojho prvého Oscara). V úlohe Amirinho syna sa objaví Rafi Gavron. Willovu švédsku partnerku Liv, brilantne stelesnila Robin Wright Penn (Forrest Gump). V ďalších úlohách sa môžete tešiť na Martina Freemana (Stopárov sprievodca Galaxiou, Láska nebeská) a na brilantného Raya Winstona (Na druhej strane)

Krazdeze a vlamania Krazdeze a vlamania

Musím však priznať, napriek tomu, že sú Krádeže a vlámania bez debaty kandidátom na sklamanie mesiaca, majú svoje svetlé miesta. Či už je to spomínaný brilantný soundtrack nesúci sa v elektronických rytmoch, alebo výborní herci. Vo filme je veľa dobrého (brilantne je zvládnutá milostná scéna alebo hádka Willa a Liv). Len škoda, toho že zlého teraz prevažuje. Skutočne škoda, pretože nápad to naozaj nie je zlý, lenže forma, akým ho Minghella rozpráva je neskutočné nezáživná a všetko to vrcholí za vlasy pritiahnutým koncom.

Krádeže a vlámania sa v porovnaní s Minghellovymi predchádzajúcimi filmami beznádejné stráca. Netvrdím, že je to zabitý čas, avšak ak máte skutočne chuť na dve hodiny filmu o prisťahovalcoch, o ich smutnom živote, siahnite radšej po Špine Londýna.

/