Žáner:akčný, sci-fi, triler
Minutáž: 118 minút

Réžia: Jon Favreau
Scenár: Roberto Orci, Alex Kurtzman, Damon Lindelof, Mark Fergus, Hawk Ostby
Kamera: Matthew Libatique
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrajú: Daniel Craig, Harrison Ford, Olivia Wilde, Paul Dano, Keith Carradine, Abigail Spencer, Buck Taylor, Sam Rockwell, Clancy Brown, Adam Beach, Ana de la Reguera, Noah Ringer, David O’Hara a ďalší

Kovboji a votrelci (Cowboys & Aliens, 2011)Arizonská púšť, pražiace slnko, drsní chlapi, rok 1873 a… votrelci. Absurdné? Samotné westerny sú už opozerané, sci-fi tiež. Kde inde ako v USA mohla vzniknúť bláznivá predstava spojiť dva tak odlišné žánre. Štúdia Universal a DreamWorks sa rozhodli preniesť starší komiks od Platinum Studios na strieborné plátno. Skutočne neskutočne svieži koncept. Nanešťastie však aj precenený koncept, a naopak podcenený príbeh.

Celovečerný dvojhodinový film v divákovi evokuje nesúrodosť a nejednotnosť. Na vine nie je kameraman, či režisér, ani herecké obsadenie, skôr scenáristi. So skvelým nápadom a vidinou horibilných ziskov sa pustili do príprav filmu hneď viacerí adepti. Každý sám za seba, každý so svojím cieľom, či nápadom.

Jake Lonergan (Daniel Craig) sa prebúdza uprostred nehostinnej púšte, celkom bez spomienok, so zvláštnym kovovým náramkom, zvierajúcim jeho zápästie. Prichádza do neďalekého mesta, kde je považovaný za hľadaného zločinca. Cestu mu skríži Percy Dolarhyde (Paul Dano). Spravodlivosť v meste, šerif – Keith Carradine – sa ich hneď oboch ujíma. Lonergan však veľmi zaujíma i bohatého majiteľa dobytku, Woodrowa Dolarhyda (Percyho otca), ktorého si zahral známy Harrison Ford. Obyvatelia mesta Absolution prežívajú nepokoj a strach. Ich blízki miznú v tajomnom svetle, vysoko v oblakoch. Zo ženských postáv sa nám predstaví tajomná Ella v podaní Olivie Wilde. S otázkami prenasleduje Lonergana, aby mu pomohla rozpamätať sa. Práve Lonergan má kľúč k vysvetleniu tajomstva, i keď o tom ani sám netuší. Netrpezlivý a nevrlý Dolarhyde je nútený so zločincom spolupracovať. Ľahko predvídateľný dej, nad ktorým netreba vôbec dlho uvažovať.

Kovboji a votrelci (Cowboys & Aliens, 2011) Kovboji a votrelci (Cowboys & Aliens, 2011)

Určite nás do kín láka herecké obsadenie. Potenciál a talent hercov však ostali celkom zabudnuté na prahu dverí westernového salóna. Daniel Craig sa stráca vo svojom veľkom klobúku. Snaží sa, ale jeho výkon tajomného cudzinca vo filme neobstojí, tak ako by sme si mnohí predstavovali. Harisson Ford len unavene imituje drsnosť a nenávisť. Vo filmoch – ako James Bond, či Indiana Jones – sú určite oveľa, oveľa presvedčivejší.

Musím ale uznať, že vizuálne efekty, či votrelci neboli až tak „odfláknutí“. Hoci ufóni oplývali, podľa môjho názoru, výrazne nízkou inteligenciou a technológiou. Celkovo scenár poskytuje len málo uspokojivé vysvetlenie čo, a hlavne prečo, sa na plátne deje. Postavy zanikajú jedna za druhou v nevýrazných súvislostiach. Stretávame sa s klišé – padnuté zápalky, zmiznutý pes, či kôň s Indiánom bežiaci minimálne rýchlosťou lietajúcej lode.

V záverečnej sekvencii sa film snaží pripomenúť a vysvetliť postavy, chaos a vzťahy medzi nimi. Podľa môjho názoru bolo pôvodným zámerom vryť Vám ich hlboko do srdca. Skôr však budete len gúľať očami.

Kamera, strih, hudba, všetko na vysoko profesionálnej úrovni, napriek tomu táto snímka nedokáže diváka dostatočne presvedčiť a zaujať. Western, ktorý časom stráca svoj surový, roztrieštený pôvod a mení sa na sci-fi melodrámu.

Čo od snímky teda očakávať? Jednoduchý príbeh, stret kovbojov a návštevníkov z galaxie, priamo uprostred divokého západu. Film stojí za zhliadnutie maximálne raz. Občas pobaví, rozosmeje, občas sa budete nudiť. Keď už nič iné, určite Vám, pri príležitosti záchrany sveta, vyvolá úsmev na tvári a poteší aspoň dabing našich českých susedov: „Řekni mu, že je hňup…!“