Minutáž: 110 minút
Krajina: USA | Veľká Británia | Fracúzsko

Réžia: Baltasar Kormákur
Scenár: Aaron Guzikowski, Arnaldur Indriðason, Óskar Jónasson
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: Clinton Shorter
Hrajú: Mark Wahlberg, Kate Beckinsale, Giovanni Ribisi, Robert Wahlberg, Caleb Landry Jones, Jason Mitchell, Paul LeBlanc, Ben Foster, Lukas Haas, Amber Gaiennie, Kent Jude Bernard, David O’Hara a ďalší

Kontraband (Contraband, 2012)Mark Wahlberg stelesňuje bývalú špičku v odbore ilegálneho pašovania, Chrisa Farradaya. Kedysi sa staral o veľké zásielky zo Strednej a Severnej Ameriky. Vzbudzoval rešpekt v širokom okolí a báli sa ho i samotní mafiáni. Včas dokázal prestať a momentálne seká dobrotu. Založil malú firmu a stará sa o svoju rodinu. Idylku naruší až manželkin (Kate Beckinsale) nezodpovedný mladší brat. Rozhodol sa kráčať v Chrisových stopách, no jeho kvality zatiaľ nedosahuje ani zďaleka. Nezvládne jednoduchú drogovú fušku a miestnu narkomafiu tak pripraví o slušný balík. 5 kíl kokaínu pláva na dne mora, za čo bezohľadný Briggs (Giovanni Ribisi) pochopiteľne požaduje náhradu. Hrozí smrťou celej rodine, a tak Chrisovi neostáva nič iné, ako splatiť švagrov dlh ďalšou pašeráckou akciou. Úloha sa zdá byť jednoduchá. Prepraviť paletu falošných bankoviek nákladnou loďou do Ameriky. Okolnosti sú už o niečo zložitejšie. S pomocou najlepšieho kamaráta Sebastiana (Ben Foster), ktorý sa v pašovaní vyzná, a v base vegetujúceho otca, dajú dohromady ako-tak fungujúci tím. Čas sa však neúprosne kráti a komplikácie rapídne pribúdajú. Chris musí kvôli záchrane rodiny čeliť agresívnym gangstrom, skeptickému kapitánovi lode s celou posádkou či uvedomelou colnou strážou. Drogy sú veru tvrdý biznis, kde prežije len ten, kto nepozná brata.

Kormákurov Kontraband je prerábkou islandskej snímky Z Reykjavíku do Rotterdamu, v ktorom hral pred štyrmi rokmi hlavnú úlohu. Peniaze Hollywoodu sa už nejakú dobu investujú do škandinávskych remakov, avšak, ako to často dopadne, z originálu nezostane kameň na kameni. Okresaniu svojho drsného severského štýlu sa nevyhol ani tento režisér. Prejavilo sa to hlavne na obohatení o rodinnú zápletku, ktorú sme už vo filmoch videli n-krát.

Kontraband (Contraband, 2012) Kontraband (Contraband, 2012)

Napravený kriminálny živel musí urobiť poslednú zlodejskú prácičku, aby tak ochránil teplo rodinného krbu. Skutočne nič ohurujúce. Ak však v hrdinovej rodine figuruje čím ďalej zvodnejšia Kate Beckinsale, nejaké tie nudné pasáže divák odpustí. Slabší úvod zachraňuje panamská akcia, od ktorej si film drží svoje tempo a nepovolí až do konca. Miestami film pripomína podobne ladenú Lúpež po taliansky. Wahlbergovi jednoducho úlohy drsných ochrancov balansujúcich na hrane zákona sedia. Žánrovo presne obsadené typy postáv sú najsilnejšou stránkou filmu. Foster hrá svoj temný štandard, no ničím neprekvapí. Ribisi pôsobí v úlohe gangstra ako nezanedbateľná hrozba a človek sa o tú Kate reálne bojí. Hlbšie racionálne úvahy ale treba pri Kontrabande nechať doma. Konanie niektorých postáv netreba pitvať. Lepšie je zabaviť sa na tom, ako obabrať colníkov. Humoru však vo filme veľa nenájdete. Skôr sa pár krát pousmejete nad decentne skorumpovaným kapitánom J.K. Simmonsa. Hudobná vložka úspešne podfarbuje svižný dej.

Kontraband je solídne odvedené remeslo, avšak stále máte pocit, že mu ešte niečo chýba. To niečo je ukryté pod povrchom potenciálu severského režiséra. Kormákur síce potlačil svoje mrazivé Ja na potrebný štandard hrejivých hollywoodskych happyendov, avšak jeho drsný rukopis vo finále nemožno prehliadnuť. Kontraband sa vám mohol vryť do pamäte omnoho hlbšie. Takto ostal iba ďalším oslavným filmom premyslených krádeží. Divák by sa však na konci okradnutý cítiť nemal.