Prístupnosť: MP15

Réžia: Zhang Yimou
Scenár: Zhang Yimou (podľa divadelnej hry Yu Cao)
Kamera: Xiaoding Zhao
Hudba: Shigeru Umebayashi
Hrajú: Gong Li, Chow Yun Fat, Jay Chou, Ye Liu, Dahong Ni, Junjie Quin, Man Li, Jin

KliatbaZlatehoKvetuI keď má Zhang Yimou za sebou pomerne dlhú filmovú kariéru, k sláve (a širšiemu publiku) ho vystrelili až jeho poetické historické eposy Hrdina a Klan lietajúcich dýk. V oboch filmoch sme mohli vidieť nevídaný kontrast dych vyrážajúcej akcie a najjemnejšej poézie v pohybe. Svet plný mečov, intríg a vznešených slov sa rozhodol navštíviť (údajne) naposledy. Dámy a pani, Kliatba zlatého kvetu.

V kráľovskej rodine to už niekoľko rokov poriadne škrípe. Cisárovná, zlomená manželovými intrigami, sa utieka do náručia svojho nevlastného syna, následníka trónu, ktorého srdce však patrí dcére cisárovho lekára. Tá je však s kráľovniným osudom prepojená viac, než by si princ prial. Medzičasom vrcholia prípravy na veľkolepú slávnosť chryzantém a večer pred jej začatím sa do paláca v Zakázanom meste nečakane vracia aj Cisár s druhým synom Jaiom. Pre dvor a celú ostatnú Čínu je to na prvý pohľad dokonalá rodina, no každá začatá hodina, každé odhalené tajomstvo privolávajú neodvratnú tragédiu, ktorá vrcholí v žiari ohňostroja a krvi, ktorej v ten večer pretečie skutočne veľa…

Nenachádzam slov. Napriek tomu, že Kliatba zlatého kvetu bola prijatá pomerne vlažné, až negatívne, s čistým svedomím o nej budem hovoriť ako o Yimovom ďalšom majstrovskom diele. Režisér zašiel oveľa ďalej, než by jeden čakal a miesto strhujúcich akčných scén (ako sľubujú mnohé pútače a distributér) nám naservíruje dve hodiny preplnené mocnými dialógmi, špičkovými hereckými výkonmi a emocionálne vyčerpávajúcimi dramatickými momentmi.

KliatbaZlatehoKvetu KliatbaZlatehoKvetu

Režisér pri svojich filmoch vždy dbá na kvalitné obsadenie a inak tomu nebolo tomu ani tentoraz. Ústredný manželský pár, ktorý tak trochu vládne aj celému filmu, stelesnili fantastický Chow Yun Fat a absolútne famózna Gong Li. Celý film hrajú napínavý šachový zápas a svojimi slovnými prestrelkami a naschválmi pripomínajú Katherine Hepburn a Petera O’Toola v slávnom filme Lev v Zime. Každý jeden záber len umocňuje ich výnimočné herecké výkony a jedna zo záverečných scén filmu, kedy Fat napadne svojho syna, vám vyrazí dych. Napriek tomu že popri ich dvoch sa ostatní obsadení herci beznádejné strácajú (čo však neznamená že by podávali zlé výkony), stojí za zmienku ešte Jay Chou, ako jeden z troch synov, ktorý sa postaví proti otcovi.

Medzi ďalšie plusové elementy tejto Kliatby, patrí určite vynikajúca kamera Xiaodinga Zhao, ktorý režisérovu víziu už po tretí krát úspešne preniesol na plátno v perfektne komponovaných obrazoch. Každý jeden zaber hýri sýtymi farbami a pri bojových scénach (aj keď ich je podstatne menej, než v Zhangových predchádzajúcich filmoch) dbá na každý detail, čo je najviac viditeľné v úvodnom priateľskom šerme Cisára a jeho syna, kedy kamera zaberá každú jednu iskru vylietavajúcu z meča dopadajúceho na zlaté brnenie. Tradične zabodoval hudobný sprievod Shigeru Umebayashiho a tak ako pri Hrdinovi a Klane lietajúcich dýk, aj Kliatba zlatého kvetu disponuje vynikajúcou výpravou a nádhernými kostýmami (ktoré si odniesli nomináciu na Oscara).

KliatbaZlatehoKvetu KliatbaZlatehoKvetu

A teraz k záporom. Film má pri celej svojej kráse jednu obrovskú nevýhodu. Popri tej monumentálnosti, nádherných záberoch či tragickom konci postráda ďalší citový rozmer a ostáva tak na pol ceste k dokonalosti. Iskra na katarziu síce nechýba a trpezlivý divák túto pomerne zásadnú chybu isto odpustí, pre toho „tradičného“ môže byť práve citová chladnosť tejto snímky poslednou prekážkou pred odchodom zo sály (čo je viac než možné) či miernym zadriemaním. Kliatba zlatého kvetu tak akoby vystihovala názvom celý svoj charakter. Je to zlatý kvet, na ktorom je však uvrhnutá táto kliatba.

Nový film Zhanga Yimou je určený len pre veľmi úzku skupinu divákov, ktorá dokáže oceniť dve hodiny naplnene trošičku inou akciou, než na akú sme zvyknutí. Akčná je tu totiž psychológia postav a každé jedno slovo. Ak sa teda chystáte zhliadnuť podobnú “ šajbu“ akou bol Hrdina, Tiger a drak či Klan lietajúcich dýk, dajte si radšej repete vo videopožičovni. Kliatba zlatého kvetu je veľmi (opakujem VEĽMI) temná a smutná podívaná, ktorá pripomenie klasické shakespearovské tragédie a tie, aj keď je to večná škoda, nechutia každému.

KliatbaZlatehoKvetu KliatbaZlatehoKvetu

Napriek tomu si myslím že by bola veľká škoda keby ste si tento film nechali v kine ujsť a to aj za cenu, že si budete musieť kúpiť viac lístkov ako jeden, sála bude totiž asi zívať prázdnotou.

/