Rok: 2005

Réžia: Terry Gilliam
Scenár: Ehren Kruger
Kamera: Nicola Pecorini, Newton Thomas Sigel
Hudba: Dario Marianelli
Hrajú: Matt Damon, Heath Ledger, Jonathan Pryce, Lena Headey, Peter Stormare, Monica Bellucci, Tomáš Hanák, Miroslav Táborský, Jan Unger

/Terry Gilliam sa prvý krát dostal do povedomia verejnosti ako člen humoristickej skupiny Monthy Python (aj keď nebol ani Britom, ale Američanom). Navyše bol aj režisérom filmov tejto uletenej partičky a jeho sú animačné časti v týchto filmov. Po rozpade Monthy Python sa začal presadzovať ako seriózny režisér (viac-menej), začal najprv v roku 1985 vynikajúcou variáciou na Orwellov román 1984 s názvom Brazil. Potom pokračoval trochu zvláštnou adaptáciou príbehov barón Prášila (1988), skvelým filmom Kráľ rybár (1991) a nakoniec roku 1995 natočil svoje najznámejšie dielo – sci-fi o cestovaní v čase – 12 opíc. Tento film mu zabezpečil meno medzi filmovými tvorcami, takisto ako výborné zisky. O tri roky sa odhodlal nakrútiť úplne iný film – Strach a hnus v Las Vegas – o jednom veľkom tripe dvoch zhulencov do Las Vegas. Tento film buď milujete, alebo nenávidíte.

Gilliam je známy svojim spôsobom natáčania, keď chce mať nad projektom absolútnu kontrolu a nenechá si do toho hovoriť nikoho, ani producentov. Ale tentoraz nedostal za producentov len také nuly, ale rovno bratov Weinsteinovcov, šéfov Miramaxu, ktorý sú zase známi spôsobom jednania s režisérmi – nenechajú ich mať posledné slovo, a vždy musia mať aj oni nad projektom absolútnu kontrolu (napríklad, tvrdí sa že práve bratia Weinsteinovci sú zodpovední za rozdelenie Kill Billa na dve časti). Takže máme tvrdohlavého režiséra, rovnako tvrdohlavých producentov a dokonca v jednom projekte. A to nemohlo skončiť dobre…

Natáčanie Kliatby bratov Grimmovcov sa začalo s fantastickým rozpočtom 75 miliónov dolárov, ale od začiatku boli s projektom spojené samé problémy. Nakoniec, aby sa ušetrilo, sa natáčať začalo v Prahe. A rozpory medzi producentmi a režisérom sa začali stupňovať. Skončilo to až tak, že Gilliam sa na 6 mesiacov od projektu vzdialil a išiel si filmovať niečo iné. Následne ho bratia Weinsteinovci prinútili projekt dokončiť, a Gilliam sa ku projektu vrátil a s veľkou nechuťou ho aj dokončil, s tým, že pre vlastný pokoj veľa vecí nechal tak, ako ich chceli bratia producenti (asi nechcel, aby projekt skončil ako natáčanie príbehov Dona Quijota de la Manchu, ktoré nemohol dokončiť a vznikol o tom vynikajúci dokument Stratený v La Manche). Aj keď film dokončil, momentálne sa od neho viac-menej dištancuje a hovorí, že to robil iba pre peniaze.

/ /

Ako názov filmu hovorí, príbeh sa točí okolo známych rozprávkaroch bratov Grimmovcov, ktorý v 19. storočí cestovali po Nemecku a zbierali staré rozprávky od obyvateľov. Tento príbeh, ale scenárista Ehren Kruger úplne zmenil a urobil z bratov podvodníkov, ktorý ako známy vyháňači príšer cestujú po Nemecku a zbavujú dôverčivých obyvateľov od príšer, ktoré v podstate sami vytvoria s pomocou svojich pomocníkov. O tomto podvode sa ale dozvie generál Delatombe, ktorý prinúti bratov pod hrozbou smrti, aby odišli vyriešiť prípad zmiznutých detí v istej dedine. Tam sa však bratia na rozdiel od svojich predchádzajúcich dobrodružstiev dostanú do blízkosti skutočnej mágie…

Ako vidno, príbeh je značne „americký“, ale aj napriek tomu je napísaný na veľmi dobrej úrovni, aj keď obsahuje zopár tradičných klišé. Najlepšie je asi spracovaný neskutočný svet okolo dediny, kde sa miešajú reálne skutočnosti s magickými vecami z rozprávok bratov Grimmovcov. A tak je svet zaľudnený takými známymi postavičkami ako Janko a Marienka, Šípková Ruženka a Červená Karkulka. Práve toto je aj hlavná devíza filmu, keď je to ako keby taká rozprávka pre dospelých (tento film je v tomto často porovnávaný s filmom Tima Burtona Ospalá diera) a keď Vás tento svet zaujme, film má u Vás vyhraté. Ďalšou dobrou vlastnosťou scenára je výborná psychológia postáv, obzvlášť samotných bratov.

/ /

Gilliam vedel do projektu, aj napriek nezhodám s producentmi, pritiahnuť kvalitných hercov. Napríklad samotných bratov hrajú Heath Ledger a Matt Damon, ktorí sú naozaj kvalitný herci a odvádzajú vo filme výborný výkon, najmä Heath Ledger v roli Jacoba Grimma, nereálne zmýšľajúceho rojka. Ako hlavná ženská hviezda je obsadená zmyselná Monica Belluci v roli zlej kráľovny, ktorá ja síce na plátne nie veľmi často, ale keď už kamera berie do záberu aj ju, tak strháva celú pozornosť na seba. Do roli trochu svojského generála Delatombe obsadil Gilliam Jonathana Prycea, ktorý už hral v jeho filme Brazil. Ďalšou skvelou postavičkou v príbehu je generálov pobočník Cavaldi, ktorého geniálne hrá Peter Stormare, ktorý touto kreáciou trochu pripomína svoju rolu Satana vo filme Constantine. Keďže sa film nakrúcal práve v Prahe, tak v ňom môžete vidieť, ak sa budete dobre pozerať, množstvo českých hercov, napríklad Tomáša Hanáka, Barbaru Lukešovú a Josefa Pepa Nosa.

Čo sa týka vizuálneho spracovania, tak je vidno, že Terry Gilliam ma vyvinutý skvelý cit pre obraz a každý jeho film mal nadmieru kvalitnú vizuálnu stránku a Kliatba bratov Grimmovcov nie je výnimkou. Nádherný svet plný rozprávkových obrazov sa dá porovnať napríklad so svetom viacerých filmov Tima Burtona. Navyše film je podfarbený vynikajúcou hudbou Daria Marianelliho, ktorá je komponovaná úplne ako keby pre nejaké fantasy alebo rozprávku.

/ /

Kliatba bratov Grimmovcov je krásna filmová rozprávka pre dospelých, ktorá ale trochu trpí na nezhody medzi režisérom a producentom, keď je dosť nevyrovnaná, keď po skvelom úvode nasleduje slabší stred a koniec je zase skvelý. Navyše, od režiséra takého formátu akým Terry Gilliam je, sa čakalo niečo oveľa lepšie, niečo hlbšie. Ťažko povedať akoby film vyzeral, keby mohol Gilliam urobiť film po svojom. Takto máme v kinách trochu zvláštny film v fantastickom svete, ktorý sa Vám môže páčiť (ak máte radi podobné fantastické filmy), alebo Vám bude pripadať ako typický slabý americký veľkofilm režírovaný skvelým režisérom.

/