Minutáž: 129 minút

Réžia: Marc Forster
Scenár: Jason Keller
Kamera: Thierry Pouget
Hudba: Asche & Spencer
Hrajú: Gerard Butler, Michelle Monaghan, Kathy Baker, Michael Shannon, Madeline Carroll, Souleymane Sy Savane, Grant R. Krause, a ďalší

Kazateľ kalašnikov (Machine Gun Preacher, 2011)Dnes sa opäť dostáva do módy moralizovanie ohľadom hladujúcich a umierajúcich detí v Afrike. Ale naozaj len výnimočne niekto z tých, čo nariekajú a sťažujú sa nad našimi západnými problémami, sa s tým pokúsi aj niečo urobiť. Príbeh jedného z takýchto ľudí sa rozhodol sfilmovať režisér viacerých úspešných filmov Marc Forster (Ples príšer, Hľadanie krajiny nekrajiny, Quantum of Solace). Napriek tomu, že výsledok nie je ideálny, Kazateľ kalašnikov stojí za pozornosť.

Príbeh sa začína odvíjať niekedy začiatkom 90. rokov. Sam Childers (Gerard Butler) je členom motorkárskeho gangu, veľa pije a berie drogy. Potom, čo ho prepustia z väzenia, sa nerozhodne zmeniť svoj život. I keď jeho manželka Lynn (Michelle Monaghan), s ktorou má dcéru, tak urobila. Pôvodne feťáčka a striptízová tanečnica si našla normálnu prácu a stala sa z nej veriaca žena. Samovi sa to nepáči a odmieta to. Po jednom silnom zážitku, keď takmer zabije človeka (a istú dobu si myslí, že ho zabil), sa rozhodne napraviť sa. Navyše ho oslovia osudy afrických sirôt a vydáva sa do Sudánu pomáhať im. Postaví tam sirotinec a využíva aj netradičné postupy. Spolu s miestnymi bojovníkmi za slobodu podniká bojové výpravy na územie rebelov a zachraňuje unesené deti, ktoré by inak skončili ako otroci, či detskí vojaci v susedných krajinách.

Kazateľ kalašnikov (Machine Gun Preacher, 2011) Kazateľ kalašnikov (Machine Gun Preacher, 2011)

Dej sa odohráva takmer po celý čas na dvoch miestach. V USA a v Afrike, prevažne na území dnešného štátu Južný Sudán. A na film sa treba pozerať z tohto pohľadu. Scény v Amerike nie sú veľmi dobré. Zo začiatku nie je Butlerov výkon presvedčivý. Ako keby mu trvalo istú dobu, kým sa do nej dostal. Chyba je možno aj v tom, že je tu niekoľko rokov zhrnutých veľmi skratkovito a niekedy si divák ani nemá šancu všimnúť, že už prešiel väčší časový úsek (jediné vodítko je vzrast v úvode malej dcérky). Nevidíme až tak veľa z toho zlého Sama Childersa, a tak je ťažké v tých niekoľkých málo scénach ho vnímať ako negatívnu postavu. Jeho prechod na dobrú stranu tým pádom nie je pôsobivý. Výraznejší priestor v tejto časti filmu dostáva Michelle Monaghan, ale jej postava je väčšinou len psychickou podporou hlavného hrdinu a sama sa drží dosť bokom. Na význame postupne naberá menšia postavička Samovho priateľa v podaní Michaela Shannona (Revolutionary Road, Take Shelter) je však škoda, že nedokázal ponúkaný priestor patrične využiť.

Scény v Afrike však už majú inú dynamiku a sú aj lepšie scenáristicky zvládnuté. Viac sa s nimi vyhral i kameraman Roberto Schaefer (Quantum of Solace, The Kite Runner) a samotný Marc Forster urobil viacero vydarených, i keď pomerne jednoduchých, akčných scén. Badateľne sa zlepšoval aj výkon Gerarda Butlera a postupne v ňom vo vypätých chvíľach bolo vidieť aj to, čo nám zrejme chceli naservírovať tvorcovia pôvodne v úvode filmu – zlosť, hnev, agresivitu a výbušnosť bývalého motorkára. Dobre boli obsadené aj menšie úlohy miestnych vojakov, či predstaviteľov odboja. Afrika ťaha film riadne hore. Našťastie na plátne prevláda počas dvojhodinovej projekcie práve dej v Sudáne.

Kazateľ kalašnikov je vo svojej podstate omnoho jednoduchšie nakrútený film než sme si stihli u švajčiarskeho režiséra Marca Forstera zvyknúť. Nedá sa v ňom nájsť niečo originálne, tvorčie či podobne. Ale to neznižuje hodnotu tejto snímky. Do popredia išlo jednoznačne posolstvo a životný príbeh Sama Childersa. Ten sa nakoniec aj sám objavuje v záverečných titulkoch a divákom niečo povie. Na záver mi prichádza na um ešte jedna myšlienka. Z nášho európskeho pohľadu môžu vyzerať komicky scény v amerických kostoloch. Niekomu to môže prekážať, ale mnohí si zrejme už zvykli. Snímka však na náboženstve vo svojej podstate až tak nestojí, je skôr tým, čo pomkne hrdinu k činom, ktoré častokrát nie sú práve v súlade s vierou.