Minutáž: 80 minút
Rok: 2005

Réžia: Cory Edwards, Todd Edwards
Scenár: Cory Edwards, Todd Edwards, Tony Leech
Hudba: John Mark Painter
Hrajú: Glenn Close, Andy Dick, Anne Hathaway, Cory Edwards, Patrick Warburton, Anthony Anderson, James Belushi, Chazz Palminteri, David Ogden Stiers

/Milé deti, myslíte si že poznáte rozprávku o Červenej čiapočke alias Karkulke? Tak aby ste vedeli, stali ste sa obeťou zákernej propagandy a mediálnej manipulácie. V skutočnosti to bolo úplne inak a buďte radi, že sa konečne dozviete pravdu. Možno ju nebudete schopné uniesť, lebo skrýva množstvo odhalení o pozadí tohto komplikovaného kriminálneho prípadu.

Všetko sa začína od konca, ktorý je veľmi dobre známy: Červená čiapočka príde za babičkou, ale namiesto nej je v posteli vlk. Po chvíli vtrhne do domčeka aj chlapík so sekerou a skôr ako by mohlo dôjsť k tragédii dostaví sa polícia a začne prípad vyšetrovať. Každý má svoju verziu a nevyjasnených otázok je až príliš…

Za siedmimi horami, za siedmimi dolami, tam kde sa piesok lial a doláre sypali, v krajine zvanej Hollywood povedali si bratia Edwardsovci, že by nebolo odveci vytvoriť nový príbeh o Červenej čiapočke, vlkovi, babičke a drevorubačovi. A ako už preklad názvu napovedá, bude ten príbeh riadne „coolový“.

Ak sa príbeh od klasickej predlohy dosť odlišuje, tak postavy majú spoločné snáď len mená. Nebudem prezrádzať čím sa v skutočnosti živí vlk alebo čo robí vo voľnom čase babička, lebo práve na kontraste medzi súčasným životom a klasickou rozprávkou je celý film postavený. Karcoolka bude určite prirovnávaná hlavne k Shrekovi, ale ten sa len pohrával s klasickými rozprávkovými klišé a občas niektoré obrátil naruby. Ak už má so Shrekom niečo spoločné, tak len niektoré scény z druhého dielu (napr. zatýkanie Shreka), pričom Karcoolka celá má takýto charakter.

/ /

Po animačnej a prekvapujúco aj po technickej stránke je Karcoolka na veľmi slabej úrovni. Napriek tomu, že technológie za posledných 10 rokov výrazne pokročili, dokonca aj Toy Story pôsobí v tomto smere výrazne lepšie. Tvorcovia všetku energiu evidentne nasmerovali do príbehu a hlavne do čo najväčšieho množstva vtipov a rôznych gagov. Ich koncentrácia na centimeter filmového pásu je skutočne úctyhodná. Nečakajte žiadne posolstvá alebo mravné ponaučenia á la Disney, ani dokonalosť po všetkých stránkach v štýle Pixaru. Ide „len“ o čistokrvnú zábavu.

Toto všetko by bolo v poriadku, keby tie vtipy mali požadovanú „kvalitu“, ale bohužiaľ na jeden dobrý pripadne 10 priemerných. Navyše sa niektoré (podľa tvorcov zrejme vydarené) viackrát opakujú alebo obmieňajú. Určitú „zásluhu“ na tom má určite aj dabing, pretože viacero slovných hračiek ostane stratených v preklade. A pri pohľade na program kín to nevyzerá, že by sa tentoraz objavili aj nejaké tie verzie v pôvodnom znení. Distribútor sa zrejme domnieval, že pri rozprávke pre najmenších by to bol zbytočný krok, ale toto rozhodne nie je rozprávka len pre najmenších. Príbeh je síce rozprávaný pomerne jednoducho a zločinca poľahky odhalíte veľmi skoro, ale drobci určite viacero vecí nepochopia a nie je to len záležitosť pár odkazov pre dospelý sprievod, ktoré sú v detských filmoch už pomaly „povinné“ (napr. v USA má film prístupnosť PG – čo znamená len v sprievode rodičov).

/ /

Ako býva dobrým zvykom pri počítačom animovaných filmoch, aj tentoraz sa podarilo obsadiť niekoľko známych hercov. Nie je ich však toľko ako zvyčajne a nepatria ani medzi veľké hviezdy. Pravdepodobne to súvisí s nedostatkom financií a to by vysvetľovalo aj nízku technickú úroveň. Ak by sa s určitou dávkou zjednodušenia o počítačom animovaných filmoch dalo povedať, že Dreamworks vytvárajú „blokbustery“, Pixar „artovky“, a ostatní povedzme bežný priemer, tak Karcoolka by sa dala označiť ako nezávislý nízkorozpočtový film. Kvôli už zmieňovanému dabingu si preto neužijete babku Glenn Close(ovú), drevorubača Jima Belushiho alebo ovcu Chazza Palminteriho.

Takže milé detičky, ak sa doma nudíte a počítačové hry vás už nebavia, môžete pokojne zájsť na Karcoolku. Zrejme sa nebudete nudiť, ale veľkú zábavu nečakajte. Tá príde asi až v lete na Autách.

/