Indiana Jones a nástroj osudu © 2023 Lucasfilm Indiana Jones a nástroj osudu © 2023 Lucasfilm

Harrison Ford sa vracia do úlohy milovaného archeológa krátko po 80. narodeninách. 15 rokov po poslednom dobrodružstve, ktoré sa u publika nedočkalo veľmi vrúcneho prijatia, odstúpil Steven Spielberg z režijného postu a na piaty diel dohliadal ako producent. Réžie sa ujal James Mangold, ktorý klasickým „chlapským“ príbehom rozumie a za úlohu dostal Indymu vdýchnuť svieži vietor do klobúka. Naposledy to ukázal vo vynikajúcom Le Mans ´66 (2019) a chválu zožal aj jeho rozlúčkový Logan (2017).

Indiana Jones and the Dial of Destiny

dobrodružný, akčný
2023 / 154 min. / MP 12

James Mangold, David Koepp, Jez Butterworth, John-Henry Butterworth
James Mangold

Dr. Jonesa v najnovšom dobrodružstve stretávame ako zlomeného samotára, ktorý nemá ďaleko k poháriku. Vo vojne vo Vietname prišiel o syna, čo neustálo jeho krehké manželstvo s Marion (Karen Allen). V deň odchodu do dôchodku však na jeho univerzitnú prednášku zavíta jeho krstná dcéra Helena Shaw (Phoebe Waller-Bridge), bažiaca po pomoci pri hľadaní bájnej antikytéry veľkého Archiméda. Ide o titulný nástroj osudu, ktorý dokáže predpovedať, kde sa objavia trhliny v čase. Záujem o takto mocný artefakt má aj Indyho starý známy nacista Voller (Mads Mikkelsen).

Mangold prišiel so starosvetským príbehom, plným klasických atribútov ponášajúcim sa na pôvodnú trilógiu Indyho dobrodružstiev z 80-tych rokov. Úvodný prológ s nacistami v roku 1944 navodí tradičnú atmosféru a za pochvalu stojí aj omladenie hlavnej hviezdy. Fordov starecký hlas síce tvorcovia nedokázali zastrieť, ale vizuál sa skutočne vydaril. Divák má pocit, že sleduje príbeh nakrútený pred 40-timi rokmi.

Scenár umne pracuje s pokročilým vekom Dr. Jonesa. Nie, že by nerozdal pár povestných rán päsťou či zabudol švihať bičom, no oveľa viac mu svedčí suché hláškovanie či šomranie na starobu. Jazdu metrom na koni však Indy zvládol ako za mladi. Množstvo kaskadérskych kúskov obstará energická Helena, ktorá je sviežou ženskou kombináciou tvrdohlavej Marion i archeologickými vedomosťami nadupaného Indianu. Chémia medzi ústrednou dvojicou patrí k silným stránkam filmu. Vďaka obrej dĺžke 154 minút dostali niektoré scény možno až príliš veľký priestor, no publikum nudou rozhodne nezívalo. V duchu vydarených predchodcov sa na plátne stále niečo deje. Dočkáme sa divokých naháňačiek, lúštenia hlavolamov i objavovania dávnych hrobiek. Nečakané finále je skutočne dychberúce, zároveň odpovie na otázku, prečo stál film takmer 300 miliónov.

Indiana Jones a nástroj osudu © 2023 Lucasfilm

Mangoldovi sa podarilo navrátiť starého známeho Sallaha (John Rhys-Davies) i predstaviť nových priateľov ako španielskeho potápača Renalda s tvárou Antonia Banderasa. Štandardne solídneho záporáka s diabolským plánom odohral Mads Mikkelsen.

Napriek katastrofálnym zvestiam z Cannes nie je nový Indiana Jones takým sklamaním, akým bolo Spielbergovo Kráľovstvo krištáľovej lebky (2008). Mangold sa pôvodnému štýlu série priblížil oveľa viac, ako som dúfal. Do značnej miery zafungovala nostalgia a bolo cítiť obrovskú snahu všetkých zúčastnených dopriať Dr. Jonesovi poctivú labutiu pieseň. Sérii ostal verný aj hudobný skladateľ John Williams, ktorý vytvoril legendárny motív predstavujúci oslavné fanfáry obrodeného hrdinu. Najväčším ťahúňom ostáva stále dostatočne charizmatický Harrison Ford, ktorý to vo svojom veku natrel väčšine hereckých veteránov.

Nástroj osudu ponúka sympatické starosvetské dobrodružstvo v žánri, ktorý sa až na pár výnimiek z kinosál postupne vytratil. Dajte si pauzu od únavných komiksov a nenechajte si ho ujsť na veľkom plátne.