Iná svorka © 2022 ASFK Iná svorka © 2022 ASFK

Slovensko-maďarské Külön falka (v slovenčine Iná svorka) sa predstavilo na zatiaľ poslednom ročníku filmového festivalu v Karlových Varoch. Rodinná dráma o vzťahu otca a dcéry je premiérou pre viacerých zúčastnených. Režisérka Hajni Kis si tému inšpirovanú svojím životom zvolila ako celovečerný debut, zatiaľ čo u dua protagonistov Gusztáv Dietz Zorka Horváth ide o prvú hereckú príležitosť.

Külön falka

2021 / 98 min. / MP 15
Maďarsko / Slovensko

Hajni Kis
Hajni Kis, Fanni Szántó

Prchký a neprístupný Tibi strávil niekoľko rokov vo väzení. Toho času je odkázaný na milosť svojho brata a jeho rodiny, kde prespáva, pričom sa živí ako ochranka v nočnom klube. Tibi sa potrebuje dostať k svojej vkladnej knižke, bez ktorej mu v banke nevyplatia úspory. Problémom je, že tá sa nachádza u jeho svokrovcov, ktorí majú v opatere Tibiho dcéru Niki po tom, čo matka zomrela a otca zavreli. Tibi odmieta stretnutie s dieťaťom a jeho starými rodičmi, a tak za nimi pošle brata. Vďaka tomuto dianiu sa zvedavá, bystrá dievčina s bujnou fantáziou, dostáva otcovi na stopu. Jej túžbou je zblížiť sa s jediným žijúcim rodičom, ktorý jej ostal. Niki a Tibi sa stretávajú – ako sa ich vzťah vyvinie?

Téma odcudzenia v rámci najbližšej rodiny a komplikované zbližovanie, aké sa nikdy nezaobíde bez príkoria a zdurených emócií, nie je (nielen) na plátne ničím originálnym. Zápletka býva jednoduchá, čomu nie je inak ani tu. Otec stretne dcéru, ich vzťah sa vyvíja, divákovi sa ukážu svetlé i temné stránky Tibiho ako aj jeho vplyv na Niki. Režisérka sa vracia k strate matky, dáva priestor Tibiho agresívnym tendenciám, či prešibanosti a rozkošnej drzosti jeho dcéry, akou môže skutočne oplývať len malé dieťa.

Iná svorka © 2022 ASFK

Minúty ubiehajú, veci sa nenápadne stupňujú, až dôjde k očakávanej, no ani náhodou garantovanej katarzii. Vzor je jasne daný, scenár písaný samotnou Kis neprináša nič výnimočné. Je to práve režijná ruka synergicky vplývajúca na bravúrny výkon dvoch hlavných postáv, ktorá rozbíja škatuľku potenciálneho mierneho nadpriemeru a dvíha drámu na level výborného počinu.

Dietz Horváth sú prakticky nehercami, takže ich fantastické, prirodzené výkony sú o to lahodnejšie. Obom nechýba sympatia, komplexnosť; ich charakter a správanie adekvátne odpovedajú na vývoj vzťahu. Dúfam, že neostane len u jedinej role a oboch ešte niekedy uvidíme, ideálne čoskoro – a ideálne opätovne pod taktovkou Kis.

Technická stránka má fazónu svetovej kinematografie. Kamera sa často zameriava na tvár alebo na činnosť rúk. Skrz gestikuláciu a mimiku sme svedkami Nikinej neistoty, Tibiho neurózy, vnútornej rozorvanosti aktérov…

Hudbe dominujú synth pop a elektro skladby, ktoré do projektu hladko zapadajú a prispievajú k celkovej kvalite niektorých scén. Aj minutáž bola zvolená umne. Približne hodina a pol je absolútne dostatočná, vzhľadom na premisu, rozohrané linky a tempo príbehu.

Iná svorka © 2022 ASFK

V tomto bode už isto čitateľ tuší, že Iná svorka je „peckou“ – nielen v rámci viac-menej tuzemskej tvorby. Dielo je chytro vystavané, umne odrežírované, herecky fenomenálne i technicky dostačujúce. Kameň úrazu, ak sa to tak vôbec dá nazvať, leží iba v okresanom potenciáli, aký prostá hlavná idea inherentne prináša. Skrátka sa tu nebúra kinematografický strop, ani sa neprepisujú dejiny strieborného plátna. Dá sa toto brať ako zápor? To si každý musí rozhodnúť sám.

Slovenským tvorcom by nezaškodilo spolupracovať s našimi južnými susedmi častejšie. Ak by totiž dopadol každý projekt iba z polovice tak uspokojujúco ako Iná svorka, slovenský divák by mal byť na čo hrdý – hoci väčší podiel výroby leží na pleciach našich susedov. To, čo si tvoriaci tím zaumienil interpretovať, interpretuje s maximálnym účinkom. Áno, videli sme onú axiómu spracovanú už mnoho ráz – koľko z tých prípadov ale dopadlo brilantne? Tento kúsok nie je bielym žralokom filmu, ale sumcom na bahennom dne. Avšak byť kráľom rybníka nie je málo, obzvlášť keď sladkovodný sumec v mori nedokáže prežiť (t. j. z daného potenciálu sa nedá vyžmýkať viac ako sa ponúka).