Prístupnosť: MP 18

Réžia: Mark Neveldine, Brian Taylor
Scenár: Mark Neveldine, Brian Taylor
Kamera: Ekkehart Pollack
Hudba:Robb Williamson, Geoff Zanelli
Hrajú: Gerard Butler, Amber Valletta, Michael C. Hall, Kyra Sedgwick, Logan Lerman, Alison Lohman

GamerRežisérska a scenáristická dvojica Mark Neveldine a Brian Taylor sa v roku 2006 uviedli na veľké plátno divákmi kladne prijatým akčným thrillerom Zostaneš a neprežiješ. Tento rok sa aj ku nám (a v takmer rovnakom čase) dostávajú od nich hneď dve snímky. Pokračovanie ich prvotiny a akčný Gamer s Gerardom Butlerom v hlavnej úlohe.

V blízkej budúcnosti nastupuje nová éra online hier. Ich vynálezca Ken Castle (Michael C. Hall) sa vďaka nim zakrátko stáva najbohatším mužom planéty. Jeho hry využívajú technológiu ovládania mysle. Hráč teda nezískava kontrolu nad virtuálnym avatarom, ale priamo nad skutočným živým človekom, ktorý sa svojho tela vzdáva na určitú dobu dobrovoľne – za peniaze. Tak to bolo aspoň v prípade prvej hry Spoločnosť. Druhá s názvom Slayers je „trochu” krvavejšia. Ide o typickú akčnú hru, v ktorej sa musíte prestrieľať až do cieľa. Rozdiel je však v tom, že tu zomierajú reálni ľudia. Dobrovoľníci sú tentoraz vyberaní z rád na smrť odsúdených väzňov, ktorý si tak môžu vybojovať slobodu. Musia však prežiť 30 bitiek, čo sa doteraz nikomu nepodarilo. Najbližšie k tomuto cieľu je bývalý vojak Tillman v hre známy pod prezývkou Kable (Gerard Butler), ktorému ostávajú už len štyri posledné hry.

Pre Neveldina a Taylora bolo asi priveľké sústo pracovať na dvoch projektoch takmer súčasne. Ani jeden totiž nedosiahol kvalít ich debutu. Najmä Gamer tým dosť utrpel, keďže je v ňom cítiť vplyv oboch dielov Zostaneš a neprežiješ. Ale všetko poporiadku. Tvorcovia nemali pravdepodobne po celý čas tvorby jasné o čo im vlastne ide, resp. neujasnili si, akého diváka chcú osloviť.

Gamer Gamer

Gamer ponúka mnoho akčných scén, ktoré sú však poväčšinou neprehľadné a nudné. Môže byť síce zábavné hrať akčnú hru na PC, ale pozerať sa na to väčšinou až také potešenie neprináša. Postupne sa nám odkrýva aj pozadie celého diania a dozvedáme sa viac aj o Tillmanovom osude, či jeho rodine. Deje sa to však veľmi neohrabane a k dôležitým odhaleniam dochádza vo veľmi rýchlom slede. Výrazne akčnú časť tak strieda kratšia, menej … akčná – nenachádzam tie správne slová a možno vôbec nie sú.

Stupňovanie deja a budovanie napätia sú v tomto filme neznáme pojmy. Nič vás neprekvapí. Scenár by sa dal zhrnúť ako kompilát myšlienok a nápadov použitých v iných filmoch či seriáloch a tradičných klišé prvkov akčného žánru. Primiešaný boj „podzemného“ dobra proti zlu, ktoré má vplyv a moc v spoločnosti, vyznieva vďaka malému priestoru a prakticky nulovému vývoju postáv a ich nedostatočnému vykresleniu veľmi plytko.

Gamer Gamer

Jediným svetlým momentom filmu je samotný predstaviteľ hlavnej postavy Gerard Buttler (preslávil sa najmä ako Leonidas vo filme 300). Ten zvádza po celý čas svoj vlastný boj o prežitie so samotným filmom a jeho scenárom. Rád by som napísal, že z neho vyťažil maximum toho, čo sa dalo. Pravda ale je taká, že nemal, čo. Každopádne, dopozerať sa to dalo len vďaka nemu. Takýto film si rozhodne nezaslúžil. Nešťastie ho tento rok budeme môcť vidieť aj v lepšej snímke (Ctihodný občan).

Gamer pôsobí ako dlhý videoklip so zlým strihom. Často nie sú rešpektované ani základné filmárske postupy, a tak sa v určitých scénach úplne stratíte. Tvári sa to tak trochu aj ako scifi. Je to však jeden z tých počinov, ktoré robia tomuto žánru zlé meno. V tomto smere nečakajte nič dobré. Všetky technologické aspekty sú podané veľmi vágne a v radách IŤákov neraz vyvolajú aj pobavenie.

Určitú veľmi malú časť publika môže film osloviť, ale ide o hlboko podpriemernú záležitosť.