Réžia: Gregory Hoblit
Scenár: Daniel Pyne, Glenn Gre
Kamera: Kramer Morgenthau
Hudba: Jeff Danna, Mychael Danna
Hrajú: Anthony Hopkins, Ryan Gosling, David Strathairn, Rosamund Pike, Embeth Davidtz, Billy Burke, Xander Berkeley

FrakturaAnthony Hopkins už ako Hannibal Lecter dokázal, že stvárniť chladnokrvného zabijaka mu nerobí žiadny problém. V právnickom thrilleri Fraktúra k tomu dostal ďalšiu príležitosť.

Bohatý obchodník Ted Crawford (Anthony Hopkins) zistí, že jeho o tridsať rokov mladšia manželka Jennifer (Embeth Davidtz) ho podvádza a naplánuje „dokonalú“ vraždu. Po niekoľkých výstreloch obkľúči jeho rezidenciu polícia, no on vpustí dovnútra len detektíva Nunallyho (Billy Burke), lebo práve on bol milencom jej ženy. Ale keďže svoje vzájomné identity obaja milenci nepoznali, kto je obeťou zistí Nunally až vtedy, keď uvidí na zemi jej bezvládne telo. Crawford sa k pokusu o vraždu (keďže Jennifer nezomrela, len upadla do kómy) prizná, polícia zaistí jeho zbraň z miesta činu a všetko sa zdá ako jasný prípad. Navyše, keď ho dostane vychádzajúca hviezda štátnej prokuratúry Willy Beachum (Ryan Gosling) s 97% úspešnosťou vyhraných prípadov, ktorý má namierené do vyšších právnických sfér a tento prípad berie ako rozlúčku s prokuratúrou. Crawford má ale všetko perfektne premyslené a jasný prípad sa postupne pre Beachuma stáva nočnou morou.

Fraktura Fraktura

Filmov odohrávajúcich sa v súdnej sieni je také množstvo, že je len veľmi ťažké prísť s niečím novým, originálnym. Ani pre režiséra Gregoryho Hoblita nie je právnické prostredie ničím novým, keďže má no konte filmy Prvotný strach alebo Hartova vojna. No kým v Prvotnom strachu sme sa dočkali celkom originálneho a nečakaného rozuzlenia, tu sa to scenáristovi príliš nepodarilo. Treba priznať, že to mal o poznanie ťažšie, keďže identitu vraha poznáme hneď od začiatku a tak nešlo o to zistiť KTO, ale AKO. Avšak spôsob, ako sa na to príde je neskutočne banálny a prišiel mi tak nejako umelo vytvorený, akoby sa scenárista dostal do úzkych a tak napísal prvú hlúposť, čo ho napadla. Pritom do spomínaného momentu si viedol celkom slušne.

Vzhľadom na to, že väčšina filmu sa odohráva mimo súdnej siene, nedočkáte sa tu typických právnických výstupov, ktoré niekedy bývajú také presvedčivé, že každú chvíľu veríte inej strane, ale aj napriek tomu sa nudiť nebudete. Veľkú zásluhu na tom má Anthony Hopkins, ktorý síce na prvý pohľad pôsobí dojmom neškodného dôchodcu, no stačí sledovať jeho mimiku tváre a razom sa premení na veľmi inteligentného démonického zločinca, z ktorého vám behá mráz po chrbte. Škoda, že do úlohy jeho oponenta nebol vybratý herec, ktorý by sa aspoň približoval jeho hereckým kvalitám. Ryan Gosling je mladý, talentovaný a celú kariéru má ešte pred sebou a možno časom ukáže svoje kvality, no v tomto filme na mňa pôsobil akosi mdlo a dosť bezradne. Pritom postava cieľavedomého právnického žraloka mu poskytovala dostatok možností, aby predviedol svoje herecké schopnosti. Vedel by som si v tejto úlohe predstaviť niekoľko iných mladých hercov, ktorým by to svedčalo určite viac, no ťažko povedať, či boli oslovení aj iní, ale odmietli, alebo bol Ryan prvou voľbou a v tom prípade to príliš nevyšlo.

Fraktura Fraktura

Keď sa na Fraktúru vyberiete do kina, určite nebudete nadávať, že ste zbytočne utratili peniaze a premárnili dve hodiny života, ale ani nebudete odchádzať s dojmami zo skvelého filmového zážitku. Je to len ďalší thriller, ktorý nijako nevybočuje zo všedného priemeru žánru a nebyť Hopkinsa, nemal by príliš čím zaujať. Tak už keď pre nič iné, aspoň kvôli nemu sa ho oplatí vidieť.

/