Flora and Son @2023 Apple TV+ Flora and Son @2023 Apple TV+

John Carney je majstrom hudobných drám. Rodák zo smaragdového ostrova vo svojich projektoch vsádza na osvedčenú kombináciu niekoľkých elementárnych prvkov. Diváka zväčša neminú írske kulisy, hrejivé vyznenie s kvapkou melanchólie, ani hľadanie túžob a snaha ich naplniť. Novinka tohto režiséra a scenáristu, Flora and Son, od AppleTV+ nie je iná.

Flora and Son

dráma, hudobný
2023 / 94 min.

John Carney

Flora je povážlivo mladá slobodná matka. Zamilovala sa priskoro na to, aby jej došlo, že manželstvo s dnes už skrachovaným hudobníkom nemôže priniesť nič stabilné. Po rozvode jej ostal na krku v rámci striedavej starostlivosti pubertálny syn Max. „Na krku“ znie ako ostrý výraz, no ide o pomerne presné vyjadrenie. Flora trávi svoj život tancovaním v nočných kluboch, z ktorých si domov občas privedie náhodnú pánsku známosť. Popritom si zarába ako opatrovateľka detí. Nemá sny, túžby, peniaze, ani pokoj. Svojho ťažko zvládateľného syna, ktorý balansuje medzi snením o kariére electro hudobníka a detskou polepšovňou síce ľúbi a snaží sa o neho starať, vzornou matkou ju ale určite nazvať nemožno.

Náhoda chcela, že Flora pri ceste domov objaví v kontajneri čerstvo vyhodenú, opotrebovanú akustickú gitaru. Dostane nápad. Za pár drobných ju nechá opraviť a daruje ju Maxovi v podobe neskorého narodeninového prezentu. Max o ňu nestojí. Flora sa tak rozhodne skúsiť to s hrou na strunový nástroj sama. Show začína.

Pokiaľ ste videli Once (r. 2007) alebo Sing Street (r. 2016), približne viete, čo môžete od snímky očakávať. Vybrúsená atmosféra Dublinu a jeho pracujúcej vrstvy. Vzbĺkajúca vášeň pre tóny, melódie a rytmus. Trpká sociálna situácia, ktorú si postavy zmierňujú práve skrz svoje hudobné sny a nové vzťahy s ľuďmi, ktorí im rozumejú, pretože vo vnútri sú „z jedného cesta“. U Flora and Son sme svedkami identickej esencie v typicky zľahka inom kabátiku, a ten je ušitý prvotriedne.

Flora and Son @2023 Apple TV+

Carney do hlavnej role obsadil dcéru frontmana pop rockovej kapely U2, Eve Hewson. Herečka je v roli Flory presvedčivá, divák jej verí emócie, charakterový vývoj, aj životné peripetie. O niečo ťažšie to mal Joseph Gordon-Levitt, s ktorým sa tvorcovia ako s vedľajšou postavou toľko nenadreli. Napriek obmedzenému času a hraniu „skrz obrazovku počítača“ zvládol herec úlohu fantasticky. Chémia medzi Florou a Levittovým online lektorom hry na gitaru je azda najsilnejšou stránkou titulu. Herecky nesklame de facto žiaden z účastníkov obsadenia.

Jediným za zmienku stojacim negatívom sú niektoré nedotiahnuté postavy a linky. Partnerka Florinho exmanžela je nadbytočná a aj svet hlavnej postavy sa po expozícii preriedi prirýchlo. Sústredenie tvorcov na Floru a jej gitaru ako i vzťah so synom či bývalým mužom je prirodzený vývoj, popritom však Carney a spol. zabúdajú na útržky Florinho životného štýlu, ktorými nám ju predstavili. Rovnako tak o postave online učiteľa hudby sme sa mohli dozvedieť málinko viac. V tomto segmente tnú dve vyššie zmienené snímky razantnejšie a hlbšie.

Ak ste si zamilovali tvorbu Johna Carneyho, budete nadšení. Írsky tvorca nevybočil zo svojich pevne zasadených koľají ani pri Flora and Son. Originalitu teda nečakajte. Na druhú stranu, pokiaľ ste videli aspoň jeden kúsok režiséra, máte dobrú predstavu, čo dostanete.