Krajina pôvodu: USA/VB

Réžia: Richard Linklater
Scenár: Eric Schlosser, Richard Linklater
Kamera: Lee Daniel
Hudba: Friends of Dean Martinez
Hrajú: Patricia Arquette, Ethan Hawke, Greg Kinnear, Kris Kristofferson, Luis Guzmán, Avril Lavigne, Bruce Willis

Fast Food NationMedzi americkými filmármi, obzvlášť dokumentaristami, je v poslednej dobe v mimoriadna obľube kritizovanie amerického spôsobu životu, ktorý je najčastejšie reprezentovaný reťazcami rýchleho stravovania. Dokumentaristi sa snažia poukázať na problémy napríklad okolo hamburgerov invsetigatívným štýlom a pritom sa pokúšajú analyzovať aj celkový stav americkej spoločnosti. Asi najznámejším predstaviteľom tohto prúdu amerických filmárov je Michael Moore, ktorý sám o sebe o fast foodoch dokument neurobil, ale štýl jeho dokumentov poznačil ďalších filmárov, napríklad Morgana Spurlocka, ktorý veľmi originálnym spôsobom (dokument Super Size Me) poukázal na nezdravosť produktov McDonaldu. A teraz máme v kinách film, ktorý nie je dokumentom, ale má viacero vecí spoločných s prácou Michaela Moora – Fast Food Nation režiséra Richarda Linklatera.

Richard Linklater je vcelku netradičný americký režisér, ktorý strieda rôzne typy filmov, keď najprv nakrúti typický nezávislý film, potom romantickú drámu a aby sa nepovedalo, že točí stále rovnaké typy filmov, tak potom urobí mainstreamovú komédiu Škola ro(c)ku. Fast Food Nation naopak Linklater poňal ako čiastočne nezávislý hraný film, ktorý ale často balansuje na hranici medzi dokumentárnym filmom a zbierkou epizód zo života postáv. Predlohou pre film je kniha od spisovateľa Erica Schlossera, ktorý sa ňou snažil čo najviac poukázať na priemysel, ktorý z fast foodov vznikol. Linklater v spolupráci s ním napísal scenár do ktorého plánoval extrahovať len to podstatne, čo by najlepšie a čo najkomplexnejšie vystihovalo celý problém. Ale páni scenáristi nutnosť vybrať z knihy len to čo naozaj treba veľmi nezvládli a tak aj film nakoniec vyzerá.

Fast Food Nation Fast Food Nation

„Príbeh“ filmu je rozprávaný formou viacerých životných príbehov veľkého množstva postáv. Základom filmu sú tri dejové línie. Prvá je o marketingovom šéfovi reťazca Mickey’s Donovi Hendersonovi, ktorý je úspešný so svojím produktom Big One a preto ho šéf pošle do mestečka Cody v Colorade (miesto, kde sa hovädzie spracováva na mäso do hamburgerov) aby zistil, prečo sa v ich mäse našli stopy po fekáliách. Druhý príbeh je o štyroch Mexičanoch, ktorý sa pokúšajú ako mnohí ďalší z ich krajiny ilegálne pracovať v USA a zamestnajú sa práve v mäsokombináte v Cody. Treťou dejovou líniou je potom zlepenec osudov viacerých teenagerov, najmä Amber, ktorá v miestnej predajni Mickey’s v Cody brigáduje aby mala z čoho platiť auto…

Celkovo sa Fast Food Nation tvári ako nezávislý film, ktorý ale obsahuje jednu zložku, ktorá nie je veľmi bežná pri nezávislých filmoch a to je veľké množstvo známych hercov vo vedľajších úlohách, keď v hlavných úlohách sú menej známi herci (napríklad manažéra Mickey’s hrá Greg Kinnear, ktorého sme naposledy mohli vidieť vo filme Malá Miss Sunshine). Vo vedľajších úlohách ale uvidíte mená ako Ethan Hawke, Kris Kristofferson, Patricia Arquette, Avril Lavigne a najmä Bruca Willisa, ktorého scéna je jedným z vrcholov filmu. V tomto prípade ale zamrzí fakt, že pri množstve postáv vo filme si jednotlivých hrdinov divák nestačí ani poriadne obzrieť a už sa film posúva ďalej. Stačilo by ale, keby zo scenára tvorcovia vynechali množstvo samoúčelných scén, ktoré asi mali viac ozrejmiť konanie a motiváciu postáv, ale pôsobia skôr kontraproduktívne.

Fast Food Nation Fast Food Nation

Základným problém Fast Food Nation je to, že film osciluje medzi viacerými filmovými žánrami a celkovo to potom vyzerá ako divný mix, ktorý nemá ani hlavu ani pätu. Film napríklad obsahuje množstvo akoby dokumentárnych scén, ktoré sú veľmi sugestívne (napríklad takú vrcholnú scénu na bitúnku by slabšie nátury nemuseli zvládnuť), ale trochu nepasujú do hraného filmu. Je pekné, že tvorcovia sa snažili podať problém z viacerých aspektov, ale mohli aj myslieť na starú dobrú vetu, že menej je niekedy viac. Pretože takto urobili film, ktorý diváka môže šokovať a prinútiť rozmýšľať, ale aj film, ktorý diváka s najväčšou pravdepodobnosťou neočarí filmovými kvalitami, keďže Fast Food Nation je viac menej len zbierkou epizód s jedným minimálnym spojivom.

/