Réžia: Patrick Hughes
Scenár: Sylvester Stallone, Creighton Rothenberger, Katrin Benedikt, Dave Callaham
Kamera: Peter Menzies Jr.
Strih: Sean Albertson, Paul Harb
Hudba: Brian Tyler

Hrajú: Sylvester Stallone, Jason Statham, Harrison Ford, Arnold Schwarzenegger, Mel Gibson, Wesley Snipes, Dolph Lundgren, Randy Couture, Terry Crews, Kelsey Grammer, Antonio Banderas a ďalší

Prvý filmový stret legiend akčného filmu pôsobil ako blesk z jasného neba. Fanúšikovia krochkali blahom z vynikajúcej zábavy, ktorá bola poctou žánru. Nezabudnuteľná bola najmä kostolná scéna, kde sme po prvýkrát videli pokope Sylvestra Stallona s Arnoldom Schwarzeneggerom a Bruceom Willisom. Ich slovné doberanie vošlo do dejín. Druhý diel dopadol ešte o niečo lepšie, pribudol Jean Claude Van Damme ako arcizloduch s plutóniom, dostali sme väčšiu dávku vtipov, výbušnejšiu akciu a najmä nesmrteľnú scénu s Chuckom Norrisom. Tretíkrát to však už taká bomba nie je.

Úvodná scéna šliape ako hodinky v duchu predchodcov. Sledujeme v nej záchranu väzneného člena tímu, Wesleyho Snipesa. Toho sme na veľkom plátne mohli zazrieť naposledy v období najväčšej slávy ako upírobijca Bladea. Po explozívnom intre však film podradí o tri stupne. Sly sa totiž rozhodol zápletku tretieho dielu založiť na omladenom tíme, čo sa stáva povestným kameňom úrazu.

The Expendables 3 (2014)

Starý tím čelí jednému zo svojich zakladateľov, Conradovi Stonebanksovi s tvárou Mela Gibsona. Spoluzakladateľ Expendables prešiel na druhú stranu a momentálne predáva zbrane teroristom po celom svete. Stal sa Barneyho cieľom, no dokázal vstať z mŕtvych s nekonečnou chuťou pomstiť sa. Pre Barneyho ide o osobnú záležitosť a posiela kolegov do výslužby. Namiesto nich rekrútuje čerstvú krv so znalosťou moderných technológií. Nová družina sa skladá z herculovského Kellana Lutza, neznámeho Glena Powella, boxera Victora Ortiza a uzatvára ju olympijská medajlistka v jude a zápasníčka zmiešaných bojových umení Ronda Rousey.

Sila Expendables tkvie práve vo veteránstve borcov s desiatkami béčkových titulov na konte a omladina ako oživujúci prvok do tohto konceptu akosi nepasuje. Koučovi Slyovi a jeho bande zelenáčov musí vo finále aj tak pricupitať na pomoc osvedčený dream team hrdlorezov s plnou poľnou. Superakčný záver síce baví, no predchodcom jednoducho nestačí. Trojke chýba originalita a hravosť, ktorými doslova prekypovali minulé časti. Smútim za vynikajúcou scénou Jasona Stathama z basketbalového ihriska. Nič podobné sa nekoná.

Pochybujem, že sa niekto ešte pokúsi vyskladať elitnejšie komando ako sa to podarilo v tomto filme. Počet známych mien je skutočne úctyhodný, no bohužiaľ samoúčelný. Jet Li sa vo filme len mihne, aby predniesol vtipnú hlášku na Churchovu adresu. Lundgren, Couture, Crews i Arnold hrajú čisto do počtu len preto, že boli aj v minulých dieloch.

The Expendables 3 (2014)

Harrison Ford je ako agent CIA za Willisa chabou náhradou, no do vrtuľníku celkom pasuje. Svetlými bodmi trojky sú prekvapivo nové postavy ako vtipný Antonio Banderas, ktorému sa ústa nezavrú, charizmatický Kalsey Grammerako dohadzovač mladých talentov, ale hlavne chladnokrvný Mel Gibson, ktorý si zápornú rolu neskutočne užíva. Záverečný duel so Stallonom by si zaslúžil o chlp väčší priestor. Gibsonove pasáže sa réžii nie veľmi známeho Patricka Hughesa naozaj podarili. Filmu by však prospela o dvadsať minút kratšia metráž, s ktorou by v trilógii zbytočne nevytŕčala. V polovici deja je naozaj z čoho škrtať.

Sylvester už stihol obsadiť takmer všetkých hviezdnych kolegov, s ktorými počas svojej bohatej kariéry nakrúcal, hádam len s výnimkou Kurta Russella. Možno dostane šancu v už teraz ohlásenom štvrtom diele, chystanom na rok 2016. Chcelo by to každopádne viac vyšperkovať scenár a ponúknuť niečo nové. Koľkokrát sa ešte podarí ohúriť publikum tými istými tvárami s minimálnou príbehovou obmenou? Ak však patríte k skalným fanúšikom, od návštevy kina vás neodradí žiadna pripomienka.