Minutáž: 127 minút
Rok: 1994

Réžia: Tim Burton
Scenár: Rudolph Grey
Kamera: Stefan Czapsky
Hudba: Howard Shore
Hrajú: Johnny Depp, Martin Landau, Sarah Jessica Parker, Patricia Arquette, Jeffrey Jones, G.D. Spradlin, Vincent D’Onofrio, Bill Murray, Mike Starr, Lisa Marie, Ned Bellamy, Melora Walters, Conrad Brooks, Maurice LaMarche, Vasek Simek, Ray Baker, Mickey Cottrell

Ed WoodRadosť, smútok, bolesť, smiech. Pocity. Pocity, ktoré chce režisér preniesť na filmové plátno. Túži, aby diváci cítili to, čo chcel scénou povedať. Chce ,aby boli dojatí, keď hlavný hrdina zomrie. Chce, aby ani nedýchali napätím, keď herci bojujú o svoje životy. Aby ľudia ocenili námahu, ktorú vložil do svojho diela. Ale čo ak sa mu to nepodarí? Ak zistí, že ľudia jeho filmy nechcú, alebo ich berú úplne inak ako on? Odpoveďou na túto otázku je príbeh Eda Wooda.

Áno, ľudia sú všelijakí, ako sa hovorí. Každý sme iný a v tom je naša krása. Každý máme rozličné uhly pohľadu. To, čo sa niekomu zdá vtipné, iný považuje za smutné. Každého priťahujú a odpudzujú iné veci. Ed Wood bol však výnimočný, až priveľmi. Všetko,čo robil napriek tomu považoval za úplne prirodzené a normálne. Čo je na tom, že sa rád obliekal do ženských šiat. Jednoducho sa v nich cítil príjemne. Ak sa ľudia na jeho filmoch smiali namiesto toho, aby plakali, povedal si, že ho nepochopili. Ed Wood bol skrátka človek, ktorý si prehru nikdy nepripustil. A možno práve preto sa z neho stala legenda.

Tim Burton. Jeden z mála režisérov súčastnosti, ktorý vie diváka vtiahnuť do deja postavami a nie efektami, alebo kulisami. Vždy si vyberá hercov o ktorých vie, že sa na danú úlohu dokonale hodia. Každú scénu svojho filmu prepracuje do podoby, o ktorej vie, že bude perfektná. A práve tento režisér perfekcionista sa rozhodol natočiť film o najhoršom režisérovi všetkých čias Edovi Woodovi. Zdá sa vám to divné? Nezvyčajné? Absurdné? Presne taký bol totiž Ed Wood.

Príbeh tak výnimočného režiséra akým Ed Wood bezpochyby bol, je veľmi vďačný námet ak ho režisér dokáže natočiť originálne a pútavo. Tim Burton točil filmy vždy inak ako jeho kolegovia. Vždy mu išlo o to, aby boli jeho filmy niečím výnimočné. Preto si neviem predstaviť vhodnejšieho režiséra, ktorý by bol schopný nakrútiť príbeh excentrického režiséra.

Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, Burton a Wood majú veľa spoločného. Wood bol tak ako Burton posadnutý kúzlom filmu. Miloval ho. Do filmu vždy vkladal všetko. Peniaze, všetok čas a hlavne srdce. Wood sa však narozdiel od Burtona nikdy nedočkal uznania. Jediné, čoho sa Wood dočkal, bol prívlastok najhorší režisér všetkých čias. A treba podotknúť, že oprávnene.

Ed Wood Ed Wood

Na začiatku filmu sa zoznamujeme s Edom, ktorý je plný ilúzií, snov a nádejí. Verí, že raz z neho môže byť taký uznávaný režisér, akým je jeho vzor Orson Welles. Je presvedčený, že jedinou prekážkou jeho režisérskeho úspechu sú peniaze. Jedného dňa sa Ed rozhodne konať. So svojim skvelým námetom obchádza produkčné spoločnosti a garantuje im obrovské zisky. Jediná spoločnosť, ktorá má o jeho film záujem sa rozhodne distribuovať film do odľahlých končín USA a Woodove predstavy o distribúcií po celom území Spojených štátov považuje za bláznovstvo.

Wood napriek všetkým prekážkam pokračuje vo svojej snahe natočiť dokonalý film. Za cenu splnenia vlastného sna sa rozvedie so ženou, ktorú miloval. Vzdá sa všetkého čo má. Odhodí všetky zábrany a svoje filmy nakrúca v ženských šatách. Nakrúca jeden brak za druhým, ale neúspech jeho filmov ho nemôže zastaviť. Túžba splniť si svoj najväčší sen ho ženie ďalej a je schopný obetovať čokoľvek.

Ed Wood bol výstredná osobnosť, tak ako spoločnosť, ktorou sa obklopoval. Skrachovaný herec na dôchodku, ktorý je navyše závislý na drogách. Senzibil, ktorý nevlastní žiadne magické schopnosti. Farboslepý kameraman, alebo herečka, ktorá dostala hlavnú úlohu iba kvôli tomu, že prispela tristo dolármi na výrobu filmu. Ed Wood sa proste vedel obklopiť výnimočnými ľuďmi. Ľuďmi, ktorí jeho druh umenia nechápali, ale časom si na neho zvykli a stali sa jeho súčasťou.

Ed WoodTim Burton nemusel dlho rozmýšľať komu zveriť hlavnú úlohu výstredného režiséra. Odpoveď dobre poznal. Rozhodol sa pre herca s ktorým nakrútil úspešný film Nožnicovoruký Edward. Jeho meno je Johnny Deep. A Tim Burton nemohol vybrať lepšie. Johny Deep je veľmi charizmatický herec. Do každej postavy, ktorú hrá vloží kus seba a mám pocit, že do Eda Wooda sa vložil takmer celý. Kedže film pochádza z roku 1994 jednalo sa v podstate o Deppové herecké začiatky. Pred Edom Woodom bol jeho jediný úspešný film spomínaný Nožnicovoruký Edward. Napriek tomu, že film o Edovi Woodovi má dnes už 12 rokov, Deepove herectvo je excelentné.

Postavy vo filme sú sami o sebe výnimočné a výnimočný sú aj herci, ktorí ich hrajú. Úlohy herca za zenitom Bela Lugosiho sa skvele zhostil Martin Landau. Jeho herecký výkon je taký presvedčivý, až si divák pomyslí, že s Lugosim má toho spoločného viac ako sa na prvý pohľad zdá. Dar hrať výstredných mužov ukázal už v roku 1994 herec Bill Murray. Postavu Bunny Breckinridgeho zahral neskutočne a divákovi je jasné, že Murray sa pre úlohy tichých výstredných chlapov narodil. Vo filme toho veľa nenahovorí, ale v tom je krása jeho herectva. Je tiché a nenápadné a zároveň výrazné a nenapodobiteľné.

Ženské postavy sú vo filme prezentované menami Sarah Jessica Parker, Patricia Arquette, Lisa Marie a Juliet Landau. Až na niektoré prehnané herecké výstupy Sarah Jessica Parkerovej ženské osadenstvo nad mužským v ničom nezaostáva. Ed Wood je po hereckej stránke takmer dokonalý.

Príbeh Eda Wooda sa odohráva v 50 rokoch a tomu Tim Burton prispôsobil aj celkovú podobu filmu. Hlavným znakom toho, že film rozpráva príbeh, ktorý sa odohráva v dobe keď sa HollyWood iba vyvíjal je, že je celý nefarebný. Áno nefarebný, ale filmu to vôbec neuberá, práve naopak pomáha. Burton ukazuje, že nefarebný film má svoju vlastnú krásu. Nefarebnosť necháva divákovi väčší priestor pre jeho fantáziu. Herecké výkony v čiernobielej podobe majú svoje osobité čaro. Kulisy, nádych doby,to všetko vynikne v nefarebnej podobe úplne inak. Burton tým divákov úplne vtiahne do deja. Ponúkne im svet, v ktorom Ed Wood verí v to, že jeden z jeho filmov bude ďalší Občan Kane.

Ed WoodAtmosféru filmu vynikajúco dopĺňa hudba Howarda Shora. Shore je skladatel, ktorý presne vie čo scéna potrebuje. Jeho hudba graduje a spomaluje v rovnakom tempe ako Burtonov film. Burton má skrátka čuch na správnych ľudí a Howard Shore ním určite je.

Každá scéna Burtonovho filmu je nakrútená s obrovskou dávkou lásky k filmu. Pri každej scéne filmu nám Tim Burton dokazuje, že miluje film rovnako ako ho miloval Wood. A to hlavné, ukazuje, že Eda Wooda pochopil. Pochopil jeho lásku k filmu. Že on je ten, ktorý ocenil jeho snahu. Napriek tomu, že Ed Wood točil neuveriteľne zlé filmy Tim Burton ho chápe a svojim spôsobom obdivuje. Celý Burtonov film sa tak vlastne stáva prejavom úcty k najhoršiemu režisérovi všetkých čias.

Film Ed Wood je tragikomický príbeh človeka, ktorý bol úplne zaslepený svojim snom. Je o človeku, ktorý verí v to, že ak človek niečo skutočne chce a ide za tým za každú cenu musí sa to podariť. Ľudia túto vetu často používajú, pretože chcú veriť, že je pravdivá. Ed Wood tej vete naozaj veril a podrobil jej celý svoj život. Celý život sa snažil, aby ho ľudia brali vážne, aby ho pochopili. Neveril, že jeho filmy sú zlé. Nikdy si to ani len nepripustil. Miloval film celým svojim srdcom a odmietal sa zmieriť s tým, že to nestačí. Dúfal, že sa raz dočká uznania za námahu, ktorú do svojich filmov vkladal. Je na tom niečo zlé? Veď čo môže dokazovať väčšiu lásku človeka k filmu ako to, že mu obetuje celý život. A preto vám odporúčam, aby ste si pozreli dvanásť rokov starý film Tima Burtona. Ľutovať určite nebudete.

/

P.S: Ed Wood je officiálne najhorší režisér na svete, ale na päty mu dnes šliape slávny Uwe Boll. Režisér filmov House of Dead, alebo Alone in the Dark. Woodova pozícia je ohrozená aj tým, že Boll točí stále ďalej a vyzerá to tak, že sa nechystá spomaliť tempo. Do budúcnosti totiž chystá ďalšie spracovania hier. Napríklad Blodrayne, alebo Dungeon Siege. Ed Wood sa v hrobe určite trasie.