Doktor Spánok (Doctor Sleep) © 2019 Continental Film Doktor Spánok (Doctor Sleep) © 2019 Continental Film

Už uplynuli takmer štyri desaťročia od uvedenia najslávnejšej filmovej adaptácie románu Stephena Kinga Osvietenie (The Shining, 1980) od kultového režiséra Stanleyho Kubricka. Autor však napísal pokračovanie, ktoré rozvíja zvláštne schopnosti načrtnuté už v pôvodnom diele.

Doctor Sleep

dráma, fantasy, horor
2019 / 152 min. / MP 15

Mike Flanagan
Mike Flanagan
Obdarených ľudí, ktorí žiaria rôznymi darmi, je po svete oveľa viac. Práve títo talentovaní predstavujú potravu pre desivé bytosti, ktoré sa živia ich dušami, aby si tak predĺžili život. Malý Danny Torrence vyrástol, prišiel o matku, predieral sa životom. Podobne, ako kedysi jeho otec, mal problémy s alkoholom. Trvalo dlho, kým si našiel pevnú pôdu pod nohami. Kontaktuje ho mladá podobne žiariaca Abra, ktorá chce zastaviť požieračov duší. Danny ju najprv odmietne, no nakoniec sa vydá na nebezpečnú cestu proti zlu.

Režisér Mike Flanagan má skúsenosť s adaptáciou Kingovho románu z predošlého filmu Gerald’s Game (2017). Režíroval už viacero hororov, no žiaden z nich výrazne nezarezonoval. Obdobne dopadol aj Doktor Spánok, ktorý síce pracuje so zaujímavým námetom, no nedisponuje dostatočne pútavými scénami, ku ktorým by ste sa vracali. S Kubrickovým majsterštukom sa to absolútne nedá porovnávať. Kvality Osvietenia sú pre Flanagana nedosiahnuteľné. Vhodnejšie bude vnímať novinku ako samostatný príbeh, ktorý sa ku koncu navráti do známeho prostredia.

Nostalgické odkazy na prvotinu pridávajú Flanaganovi body navyše, no nezbaví ho to nálepky rutinéra. Z hercov si film kradne pre seba očarujúca Rebecca Ferguson, ktorá predstavuje vodkyňu požieračov duší Rose. V jej priamom pohľade je niečo mystické a dokáže vzbudiť sympatie aj keď hrá zápornú postavu. Dannyho stvárnil štandardne neistý Ewan McGregor a mladú Abru zahrala presvedčivá Kyliegh Curran.

Doktor Spánok (Doctor Sleep) © 2019 Continental Film

Na veľkorysej ploche 152 minút sa nebudete výrazne nudiť a keď sa dej presunie do známeho hotela v horách za sprievodu zlovestnej hudby, srdce fanúšika sa doslova rozžiari. Po nemastných traileroch dostávame solídnu mysterióznu jazdu, ktorá stavia na povedomých udalostiach, odkrýva nové čriepky tajomna, postupne buduje napätie a vrcholí na notoricky známych miestach.

Prepojenie s rôznymi prvkami Osvietenia je však občas až zbytočne otrocké, no predpokladám, že tvorcovia tak chceli dodať dielu kontinuitu. Doktor Spánok sa odlišuje atmosférou aj celkovým štýlom rozprávania. Dej sa neodohráva len v jednom objekte a je to skôr road trip, ktorý sa snaží rôznymi odkazmi rozžiariť kúzlo originálu. Mladší diváci bez predošlej skúsenosti s Torrencovou rodinou si film užijú viac ako pamätníci odchovaní na Kubrickovej klasike. Starší diváci sa nezbavia pocitu, že režisér siahal na úlomky pôvodnej dokonalosti, aby zvýšil hodnotu svojho diela.

Priemerný film tak aspoň čiastočne zrkadlil záblesky Osvietenia. V určitých momentoch by som sa potešil, ak by použili zábery z pôvodného filmu namiesto nahrádzania známych postáv novými hercami. V dobe digitálneho omladzovania hereckých ikon by to potešilo. Jack Nicholson je predsa len jeden.

Z filmu je cítiť veľkú úctu k originálu. Námet s požieračmi talentovaných duší nie je vôbec márny. Obávam sa však, že Doktor Spánok v režijnom prevedení Mikea Flanagana zapadne oproti prvému príbehu medzi priemernými adaptáciami románov majstra hororu.