Minutáž: 122 minút

Réžia: Steven Soderbergh
Scenár: Brian Koppelman, David Levien
Hudba: David Holmes
Kamera: Steven Soderbergh
Hrajú: George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon, Ellen Barkin, Al Pacino, Bernie Mac, Casey Affleck, Scott Caan, Elliott Gould, Don Cheadle, Andy Garcia, Carl Reiner, Eddie Izzard, David Paymer

Dannyho trinástkaKeď v roku 2001 režisér Steven Soderbergh nakrútil film Dannyho jedenástka (Ocean’s Eleven) tak prišiel na svet film, ktorý zaujal divákov viacerými svojim atribútmi, ktoré sme mohli vidieť v rôznych prevedeniach už pred tým, ale Soderbergh ich tak šikovne zmixoval, že film pôsobil sviežim a veľmi zábavným dojmom. Klasická krimi-komediálna zápletka o premyslenom vykradnutí kasína natočená svižným štýlom a s plejádou hereckých hviezd pôsobila na diváka mimoriadne pohodovo a po skončení filmu takmer každý divák chcel čím skôr vidieť pokračovanie. To prišlo na svet o tri roky neskôr, ale na nešťastie sa dvojka nevydarilo tak dobre ako jednotka, keď dej bol príliš chaotický a ani umiestnenie príbehu do Európy slabší dojem nezachránilo. Partička okolo Soderbergha sa ale nevzdala a teraz v našich kinách je Dannyho trinástka.

Partia kámošov musí zasahovať po tom, čo jeden z nich, Reuben Tishkoff, sa rozhodne vraziť svoje peniaze do biznisu s Willy Banksom ako podiel na stavbu hotela. Banks ale nie je človek veľmi vhodný na obchodné partnerstvo, pretože Reubena ošmekne o podiel na stavbe, načo dostane Reuben infarkt a bezvládne leží v nemocnici. Toto jeho parťáci nemôžu nechať len tak a preto sa Danny Ocean dá dokopy s celým tímom, aby sa pokúsili zruinovať Banksov hotel v Las Vegas, práve v deň jeho slávnostného otvorenia. Ako tradične, ich plán je premyslený do najmenších podrobností a všetci majú svoje úlohy do bodky naučené, aby bol výsledok čo najlepší. A takisto v ich pláne majú svoje miesto aj starí známi…

Dannyho trinástka Dannyho trinástka

Aj tretí diel príbehov partie šikovných a štýlových zlodejíčkov je postavený najmä na dokonalom pláne, ktorý diváka baví najmä tým, ako je krásne premyslený a ako zázračne funguje vo svete, kde sú bezpečnostné systémy považované za takmer dokonalé stroje, ktoré nie je možne len tak ľahko obalamutiť. Tento plán u diváka prebúdza pocit, keď zlodejom fandí najmä z akéhosi jánošíkovského nadšenia, ktoré je umocnené aj tým, že všetci títo kriminálnici (veď celá ich činnosť je nelegálna) sú mladí, sexy a neuveriteľne v pohode. Celkovo atmosféra všetkých troch dielov sa vyznačuje veľkou pohodou, ktorá sála zo všetkých zúčastnení a vytvára u diváka pocit akoby sa dostal medzi starých známych, ktorým to nakoniec jednoducho musí vyjsť a že samozrejme na konci bude už absolútne pohodový happy end, kde hnusný a podlý zlosyn dostane lekciu za to čo urobil a naši štýloví kriminálnici budú opäť tí skvelí frajeri, ktorí mu to zase raz ukázali. Takéto pôsobenie na diváka skvelo funguje v celej sérii a preto sa niet prečo čudovať diváckemu úspechu príbehov Dannyho Oceana a jeho partie kamarátov.

Čo sa týka hereckého obsadenia filmu Dannyho trinástka, tak všetko zostalo po starom, čiže film je rovnako hviezdny ako to bolo v prípade prvých dvoch dielov. Prím hraje trojica „hlavných hercov“, teda George Clooney, Brad Pitt a Matt Damon, ktorí svoje úlohy zvládajú s výrazom ako keby boli na dovolenke, čo ešte viac napomáha k celkovému dojmu spomínanej pohodovosti. Ani zvyšok týmu nezaostáva v hodnoverných hereckých výkonoch, ale veľký počet hercov spôsobuje menší časový úsek pre jednotlivých hercov a tak napríklad taký Don Cheadle má dosť málo času na plátne. Na nedostatok času na plátne sa ale nemôže sťažovať hlavný záporák, ktorého stvárnil jeden z najlepších hercov filmovej histórie, Al Pacino. Je pravdou, že práve úloha Willy Banksa nie je tou úplne najlepšou hereckou kreáciou v jeho kariéra, ale napriek tomu sa jedná o veľmi zaujímavo zahranú postavu, ktorej nechýba hĺbka a presvedčivé stvárnenie.

Dannyho trinástka Dannyho trinástka

Tento tretí diel sa z tohto ročných tretích pokračovaní hollywoodských trhákov vydaril asi najlepšie, keď pokračuje v skvelej atmosfére jednotky a napráva chyby dvojky. Filmu asi výrazne pomohlo vrátenie deja do Las Vegas, pretože tam Dannyho partiťčka jednoducho najviac pasuje. Takisto pomohlo aj jednoduchšie pojatie príbehu filmu, ktoré je zásluhou novej dvojice scenáristov (David Levien a Brian Koppelman), ktorí rezignovali na viacero dejových línii a sústredili sa len na to podstatné, čo sa im vyplatilo, pretože film je takto správne logicky vystavaný. Ale ani scenár sa nevyhol chybám, keď niektoré nápady sú až príliš sofistikované a scenáristi vložili do úst najmä Dannyho Ocean priveľa patetických rečí, ktoré trochu do celkového vyznenia nepasujú. Napriek tomu sa jedná o veľmi zaujímavý a zábavný film, ktorý je ideálny na letnú návštevu kina.

/