Rok: 2005

Réžia: Jason Reitman
Scenár: Jason Reitman
Kamera: James Whitaker
Hudba: Rolfe Kent
Hrajú: Aaron Eckhart, Katie Holmes, Maria Bello, Cameron Bright, Adam Brody, Robert Duvall

Ďakujeme, že fajčíteKaždý z nás už v živote nespočetne veľa krát počul, alebo čítal o tom aké je fajčenie tabaku zdraviu škodlivé. Všelijaký vedecký pracovníci nás presviedčajú, že cigarety zabíjajú ročne milióny ľudí, spôsobujú impotenciu a že pasívne fajčenie zabíja ľudí v okolí pravidelného fajčiara. Samozrejme, jedná sa zväčša o vedecky podložené fakty, ktoré ale len máločo zmenia na množstve konzumentov tabaku. Väčšina fajčiarov bude jednoducho fajčiť ďalej, pretože je to ich (zlo)zvyk, ktorého sa nemienia vzdať, aj keby im to lekár priamo zakázal. A určite každý z vás pozná vo svojom okolí fajčiarov, ktorí si musia tu svoju dávku nikotínu dať, aj keby padali traktory (možno sa jedná práve o vás) a vôbec ich nezaujíma nejaký nápis na krabičke o škodlivosti fajčenia. Táto téma protifajčiarských akcií priam vábi na satirický film a tak sa ku nám práve dostáva film Ďakujeme, že fajčíte.

Nick Naylor ma veľmi zaujímavé povolanie. Ako hovorca tabakových spoločností ma za úlohu vytvárať dobré meno cigariet a snažiť sa čo najlepšie reagovať na útoky protifajčiarských kampaní. A darí sa mu to excelentne, najmä vďaka jeho charizme, šikovnosti a skvelej schopnosti argumentovať. Takmer z každej televíznej debaty vyjde ako víťaz a jeho súperi sa môžu isť skryť pred silou jeho argumentov. Najmä jeho úhlavný nepriateľ senátor Finistirre, ktorý sa snaží zapôsobiť na svojich voličov práve protifajčiarskou kampaňou. Nick je navyše členom zvláštneho združenia, ktoré sa nazýva Obchodníci so smrťou a ktorého členovia sú okrem Nicka hovorca výrobcov zbraní a hovorkyňa alkoholovej lobby…

Ďakujeme, že fajčíte Ďakujeme, že fajčíte

Režisérom tohto filmu je Jason Reitman, syn známeho producenta a režiséra slovenského pôvodu Ivana Reitmana. Film Ďakujeme, že fajčíte by sa dal najlepšie označiť za satiru, aj keď film občas skĺzava k vážnosti (ale len na chvíľu). Reitman sa nesnaží upozorňovať na škodlivosť tabaku, ani viesť moralistické dialógy o tom čo je zlé. On len jednoducho zobrazuje šikovnosť človeka, ktorý je schopný pre osobný prospech obhajovať hocikoho, keďže ako sám Nick v jednom dialógu spomína, jeho povolanie sa dá robiť len s „posuvnou“ morálkou. Druhá rovina filmu ukazuje fajčenie ako celospoločenský problém, ktorý sa ale dá len ťažko vyriešiť hádaním sa o nápisoch na krabičke. A práve táto skutočnosť diváka donúti sa zamyslieť oveľa viac ako nejaké protifajčiarske kampane. Takémuto vyzneniu filmu napomáha aj časté využívanie hyperbol a to, že vo filme takmer neexistuje postava, ktorá by bola len dobrá alebo zlá.

Počas sledovaniu filmu asi väčšine divákov príde na rozum film Obchodník so smrťou najmä vďaka všade prítomnému sarkastickému komentáru hlavnej postavy. Reitmanovmu počinu ale chýba perfektná vizuálna stránka Obchodníka so smrťou, čo ale nie je až na takú škodu vecí, keďže klasická réžia k filmu vcelku patrí. Počas celého filmu z plátna takmer nezlezie zatiaľ nie veľmi známy Aaron Eckhart, ktorý si rolu Nicka Taylora doslova vychutnáva. Pôsobí úplne prirodzene a dúfam, že sa mu dostane aj ďalších skvelých rolí, keďže potenciál má naozaj výborný (Eckarth má aj jednu z hlavných úloh v retro krimi Briana De Palmu The Black Dahlia). Z ďalších hercov zaujme Robert Duvall ako cigaretový magnát, alebo Katie Holmes ako šikovná novinárka.

Ďakujeme, že fajčíte je film svižný, vtipný a zaujímavo netradičný. Samozrejme sa ale nedá povedať, že by bol dokonalý. Približne v polovici filmu sa spomalí tempo filmu a takisto sa zníži aj množstvo sarkastických narážok, čiže aj zábavy. Ale keď sa prihliadne na tom že je to debut Reitmana, tak je to veľmi kvalitne natočený film. Aj keď nemá film taký vizuál ako Obchodník so smrťou, aj tak treba pochváliť Reitmana juniora a tešiť sa na ďalšie jeho filmy. Snáď budú takisto zábavné ako Ďakujeme, že fajčíte.

/