Buzz Lightyear © CinemArt 2022 Buzz Lightyear © CinemArt 2022

Máloktorá animovaná séria oplýva tak vysokou kvalitou a zároveň tak výrazným komerčným úspechom ako práve Toy Story. Všetko sa začalo v roku 1995 a dnes má značka na konte už 4 diely, pričom trojka a štvorka prekonali v rámci kino tržieb miliardu dolárov.

Lightyear

animovaný, dobrodružný, rodinný, fantasy, sci-fi
2022 / 105 min. / MP 7

Angus MacLane
Jason Headley, Angus MacLane

Raketový Buzz Lightyear, vesmírny dobrodruh, je popri kovbojovi Woodym druhou hlavnou hračkárskou postavou a teraz sa dočkal i samostatného filmu. Oplatilo sa.

Najskôr by sa hodilo zdôrazniť, že nejde o verziu Buzza z pôvodnej tetralógie. Tunajší Buzz je ten pôvodný, teda fiktívna filmová postava, podľa ktorej onú figúrku vyrábali. To je ostatne príčinou, prečo ju nenahovoril Tim Allen, ktorý tak urobil v Toy Story projektoch. Namiesto toho nás scénami sprevádza vokálny prejav charizmatického Chrisa Evansa. Bývalý Captain America odviedol super prácu, jeho rečový prejav k postave i dianiu skvele pasuje.

Ďalšou devízou diela je patrične lahodná animácia. Čakať od Pixaru čokoľvek nižšie ako veľmi vysokú úroveň by v tomto ohľade bolo naivné, a keby niečo nižšie ako veľmi vysokú úroveň dodali, bolo by to šokujúce. Nech si o kvalitatívnom leveli „Lampičky“ v posledných rokoch myslí kto chce čo chce, technickú brilantnosť im uprieť skrátka nemožno. Detaily ako ružovkasté alebo fialové farby západu Slnka (resp. inej hviezdy), či delikátne víriaci sa zemský prach sú posypom na markantne chutnej vizuálnej cukrovinke.

Plusové body získava i príbeh. Nejde o niečo dvakrát originálne, to sa ani nežiadalo. Enormná nápaditosť nie je nutná. Stačí tých zopár vychytávok, aké žáner science fiction umožňuje (v tomto prípade asimilačné pasce alebo robotická mačka). Hoci je samotné dianie pomerne stereotypné, výhodou je istá dospelosť, akou je Pixar tiež známy. Režisér Angus MacLane (Finding Dory), ktorý sa popri Matthewovi Aldrichovi s Jasonom Headleym podieľal aj na scenári, nedodal prepracovaný kúsok na štýl The Incredibles (2004), napriek tomu je spin-off / prequel Toy Story skôr detský, nie detinský.

Buzz Lightyear © CinemArt 2022

Ešte musím pochváliť akčnú stránku. Na animák koncipovaný najmä pre najmladších sa to tam bije a strieľa často. Akcia je svižná, štýlová, nabitá hravosťou. Tieto atribúty prispievajú k tomu, že si užijú i tínedžeri, či dospelí. Vytknem iba nedostatočné využitie nebezpečenstiev tunajšej flóry a fauny.

To ma privádza k záverečnému pozitívu: dynamika snímky. Vďaka zručnej réžii minúty utekajú ani kone na Veľkej Pardubickej. Divákovi tých viac než hodinka a pol utečie rýchlejšie, než by sa zdalo. Podstatný podiel na tom má taktiež scenár, ktorý sa postaral o sympatické a primerane vtipné vedľajšie postavy. Len ten hlavný antagonista mohol dostať lepšiu starostlivosť.

Lightyear je animovaným počinom pre malých i veľkých. Užije si ho celá família aj jednotlivec. Tento titul je v prvom, druhom, aj ďalšom rade zábavou, takže kto čakal udalosť s pedantne prepracovaným scenárom a solídnym presahom á la The Incredibles, prípadne Up (2009), bude sklamaný. Ak sa človek uskromní, a to nie priveľmi, a postačí mu spomenutá zábava s funkčným dejom a funkčným protagonistom, neoľutuje. Ba čo viac, Lightyear znesie aj opakované pozretie.