Rok:2008
Prístupnosť: MP 18

Réžia: Nicolas Winding Refn
Scenár: Brock Norman Brock, Nicolas Winding Refn
Kamera: Larry Smith
Hrajú: Tom Hardy, Matt King, Amanda Burton, Joe Tucker, Mark Devenport a iní

BronsonSvetová kinematografia je vskutku bohatá na rôzne biografie známych, či menej známych osobností. Princezná Diana, Sisi, či pripravovaný film o Curtovi Cobainovi, to všetko je iba zlomok netradičných ľudských príbehov, ktoré sa dostali na filmové plátno. Film o živote väzňa, ktorý sa zapísal do anglických novodobých dejín, sa rozhodol nakrútiť režisér Nicolas Winding Refn (Pusher, Bleeder).

„Volám sa Charles Bronson,“ znie prvá veta snímky o jednom z najznámejších väzňov Veľkej Británie. Prológ, ktorým sa film začína je síce menej poetický než ten z filmu Libertin (s Johnym Deppom), no Charles (Tom Hardy) nás ním priamo a bez okolkov uvedie rovno do deja. Svoj príbeh začína rozprávať od kolísky. Túži byť hviezda a opájať sa popularitou. Tento sen sa mu však postupne rozplýva. V škole nijako nevyniká, šport taktiež nie je to pravé orechové. V čom by mohol taký priemerný chlapec ešte vyniknúť?

V bitke. Pre Charlieho nie je nič jednoduchšie, ako zmastiť svojho spolužiaka, či dokonca učiteľa, ktorý na neho zvýši hlas. Charliho príbeh začína naberať na obrátkach vo chvíli, keď vylúpi poštu, z ktorej si odnáša pár drobných. Americký súd to ale vidí na sedem rokov vo väzení. V samote a medzi chladnými múrmi si Charlie rýchlo zvyká a pochopí, že cesta za slávou vedie práve tadeto – stať sa najobávanejším bitkárom a väzňom Anglicka.

Neuplynie ani deň, kedy by sa väzeň Bronson s niekým nepobil. Najviac obľuboval hromadné bitky s väzňami i dozorcami, samozrejme, on sólo a všetci proti nemu. Charles mal vskutku veľkú silu, za ktorú si vyslúžil samotku na niekoľko rokov.

Bronson Bronson

I keď sa Charliemu podarí dostať spať na slobodu, dlho si ju neužije. Neustále bitky a šarvátky ho za jeho obľúbené mreže opäť dostanú. Tentokrát si s ním nevedia rady ani v jednej z najstráženejších väzníc, a tak sa Bronson dostáva na psychiatriu. Mnohí ľudia by tam zrejme aj skončili, ale Charles Bronson nie! Putuje naspäť do väzenia, kde je bitka na dennom poriadku až do dnes.

Bronson je vskutku zaujímavo spracovaná tematika o násilníkovi a väzenskej star – Charlesovi Bronsonovi. Režisér Refn film neponechal len v kontúrach dokumentu, práve naopak. Vďaka úvodnému prológu, ktorý sa hlavnej postave vydaril, je Charles Bronsom akýmsi sprievodcom, bavičom publika, pred ktorým vo filme vystupuje. Jednotlivé scény filmu z reálneho života sú totiž prerušované simulovaným vystúpením Bronsona v divadle na jeho vlastnej show. Jeden muž, jedno javisko a jeden príbeh.

Film ponúka divákovi perspektívu pohľadu dovnútra hlavného hrdinu. Javisko, po ktorom tam Bronson túžil, mu vo filme poskytlo priestor a dokreslilo jeho smutno-veselý príbeh. Vo filme sú citeľné kontrasty symfonickej hudby a väzenského prostredia, umenia s násilím a mnohých ďalších protikladov, vďaka ktorým nadobúda snímok odľahčenú atmosféru, ktorá sa mieša so smutnou realitou. Čo všetko je človek schopný urobiť pre slávu? Odpoveď nájdete v životopisnom filme o jednom z najznámejších anglických väzňov.