Brightburn (2019). © Itafilm

Brightburn

horor, superhrdinský
2019 / 90 min. / MP 15

David Yarovesky
Mark Gunn, Brian Gunn
Čo sa stane, ak zoberiete superhrdinu, akým je Superman, urobíte z neho zápornú postavu, a producentsky to zaštíti James Gunn? Krátka odpoveď by bola zaujímavý nápad, ktorý potrebuje skvelé uchopenie. Nápad spísali do scenáru Gunnovi príbuzní Mark a Brian (bratranec a brat) a réžie sa chopil nováčik David Yarovesky, pre ktorého je snímka Brightburn jeho veľký debut. Ako sa mu teda podarilo presadiť sa v superhrdinskom svete?

James Gunn sa na tomto filme podpísal veľmi pozitívne. Tento hororový guru totižto zastrešuje veľké množstvo nezávislých hororov a Brightburn je z podstatnej časti horor ako remeň. Často sa tu darí vytvoriť hutnú atmosféru, ktorá pramení najmä z hlavnej zápornej postavy. Tú stvárňuje neznámy mladý herec Jackson Dunn a jeho psychopatické správanie počas celého filmu fakt stojí za to.

Keď som ale písal o originálnom nápade „spravme zlého Supermana“, tvorcovia sa držali pomerne pri zemi a vychádzali z tradičného príbehu Clarka Kenta. Miesto Smallvillu tu máme Brightburn, miesto Clarka je tu Brandon a miesto superhrdinu je tu monštrum. Pravá podstata a to, aký v skutočnosti Brandon je, sa ukazuje postupne na scénach, ktoré môžu byť mnohým už známe a slúžia ako odkaz na filmy so Supermanom. Aj keď spočiatku by ste to monštrum v malom chlapcovi vôbec nespozorovali, behom pol hodiny z neho ide miestami strach.

Čo je pomerne prekvapivé a potešujúce, je aj spôsob, ako sa rôzne situácie vyhrotia. V typickom superhrdinskom filme od Marvelu alebo DC by ste superhrdinu nikdy nevideli ublížiť niekomu dobrému úmyselne. Tam, kde by sa Superman nechal dobiť, len aby nevyvolal konflikt a neprezradil svoju identitu, Brandon naopak zakrúti krkom každému, kto mu stojí v ceste a miestami dosť drsne. Rozhodne tu nájdete zopár scén, ktoré sú Jamesovi Gunnovi veľmi blízke, pretože sú vyložene nechutné a explicitne brutálne. Takže ten rating pre dospelých je naozaj cítiť.

Brightburn (2019). © Itafilm

Čo tam chýba, je nejaký rozvoj alebo história celého príchodu Brandona na Zem. Keď si spomeniete na seriál Smallville, Clark tam mal 10 sérií na to, aby ste spoznali jeho celý život. Vo filmoch s Henry Cavillom sme dostali niekoľkominútové intro z jeho rodnej planéty Krypton. Tuto sa ale nič podobné nedeje. Bude to aj kvôli nízkemu rozpočtu len 7 miliónov dolárov, a možno aj preto film pôsobí ako dlhšia epizóda seriálu než plnohodnotná snímka. Práve malý rozpočet a krátka minutáž 90 minút bránia akémukoľvek hlbšiemu skúmaniu postavy alebo akýmkoľvek odbočkám.

Brightburn je originálna nízkorozpočtová komiksovka, ktorá možno nevyzerá tak bombasticky ako Avengeri, no aspoň ponúka veľa neokukaných nápadov. Nasadzuje obrátenú tvár klasickým superhrdinom, ktorých je v posledných rokoch taký pretlak. Nebojí sa byť nechutná, drsná a drastická. Potenciál by sa dal však využiť lepšie a určite by si to zaslúžil.