Prístupnosť: MP 18

Réžia: Joel Bender
Scenár: Joel Bender, Manette Rosen, Michael D. Sellers
Kamera: Charles Mills
Hudba: Shawn K. Clement, Tim Jones
Hrajú: Laura Prepon, Misha Collins, Tess Harper, Patrick Bauchau

KarlaKeď sa človek trošku vyzná a pozná pár renomovaných stránok, kde sa s ľahkosťou dozvie všetko o tom ktorom filme, môže si bez väčších problémov zistiť prakticky všetko o filme, ktorý ho práve zaujíma. Samozrejme mám na mysli stránky svetovej a česko-slovenskej filmovej databázy, ktoré majú vo svete internetu pevnú základňu.

Milióny divákov, fanúšikov a čitateľov dennodenne brázdia a listujú v databázach týchto gigantov. Častokrát to robia aj ľudia aktivizovaní v tomto priemysle, a to skupinka recenzentov medzi, ktorú patrím aj ja. Narozdiel od iných však pred filmom nevyhľadávam tieto databázy preto, aby som si utvoril názor na film (ako to robí očividne pár zasvätených), ale robím to z dôvodu prvotnej zvedavosti a nedočkavosti, za účelom zistiť, čo na to iní.

No a aby som sa okľukou dostal k tomu na čo narážam. Aj tentoraz som si pred filmom skontroloval pozície filmu, ktorý idem práve zrecenzovať a priznám sa, nečakalo ma žiadne nadšenie, práve naopak. Film Karla si po celom svete zbiera známky najhoršej kvality. Mojou úlohou bolo zistiť či tak naozaj je.

Som po filme a krútim hlavou. Viem, že moje slovo nemá prakticky žiadnu hodnotu, no nedá mi, musím vám tento film len a len vrelo odporučiť.

Podpriemerný filmár, prakticky neznámy, Joel Bender sa odhodlal nakrútiť príbeh o jednej z najbrutálnejších dvojíc novodobej histórie amerického kontinentu. O dvojici, ktorá sa preslávila svojou nekalou, brutálnou činnosťou proti všetkých justičným a etickým pravidlám. Ostýchavá látka, priemerný režisér. Už vopred pre mnohých dôvody k odcudzeniu. Bender však s háklivou témou pracuje s rešpektom, nevyhýba sa krutosti a značnej autenticite, čo mu nahráva do kariet.

Karla Homolka (Laura Prepon) je mladučká baba, zvodná blondínka, ktorá si zničila život. Je to jej vina? Vynára sa jedna z prvých otázok v úvode filme. Pekne poporiadku. Keď mala Karla osemnásť rokov vyrazila na svoj prvý, veľký, dospelácky výlet a spoločnosť jej robí jej dobrá kamarátka a kolegyňa z práce. Gro celej akcie spočíva v tom, že Laura spoznáva príjemného chlapca, atraktívneho, o dva roky staršieho, Paula Bernarda (Misha Collins), o ktorom ako sama tvrdí už od prvej chvíle vedela, že sa stane jej mužom.

Karla Karla

Aby toho nebolo málo, lásku mu prejaví tým, že ho ešte v ten deň poriadne pretiahne, a to aj napriek čudujúcim sa priateľom. Nastáva idylka, ako z príjemnej telenovely. Láska, istota, pohoda, zasnúbenie, a zase láska. Čoskoro sa však prechádzka ružovým sadom musí skončiť. Okolnosti života vynorili na povrch denného svetla informáciu, že vraj tento mladý modrooký sympaťák je v skutočnosti úchyl a násilník mladých, nevinných, nepoškvrnených dievčat.

Rozumné dievča by v tejto chvíli utieklo kade ľahšie, to však nie je prípad Karly, ktorá Paulovi, budúcemu manželovi toleruje prakticky všetko. Dokonca sa pre svojho kráľa nechá ukecať aj na to, že dopomôže svojmu princovi k milostnému splanutiu so svojou mladšou, len trinásťročnou sestrou. Divoká, nechutná jazda sa končí v okamžiku, keď sestra prestane návalom omamných látok dýchať a jej život vyhasína počas Paulovej vrcholnej úľavy.

Šok, klamstvo, vzrušenie, nechutnosť, toto všetko ide bokom, pretože Karla je zaslepená nekonečnou láskou. Udalosti naberú na obrátkach, pribúdajú zneuctené dievčatá, vraždy, srdcervúce okamžiky, ktoré nie a nie skončiť.

Krutosť tohto filmu odradí mnoho citlivejších pováh, a všetka česť režisérovi za odvahu natočiť film z tohto súdka. Tobôž, keď ide o reálnu udalosť. Snímok Karla bol zakázaný v mnohých krajinách a jeho prijatie nie je vôbec jednoduché. Reálne zobrazovanie násilia, vrážd, bitiek, útlaku a bezcitnosti môže spôsobiť u mnohých divákov odpor a nevoľnosť.

Karla Karla

Po technickej stránke, filmu nie je čo vytknúť. Svižná kamera nadobúda kontúry ešte väčšej reálnosti, príbeh nie je strnulý, funguje, nenudí a drží v napätí až do konca. Ľudia podpísaní pod týmto snímkom nehodnotia, neodsudzujú, len sprostredkúvajú danú skutočnosť a to je ich veľkým plusom.

Herecké obsadenie sa zhostilo neľahkých úloh s patričnou razanciou, nikto nevyniká a nikto nezaostáva, obaja hlavní protagonisti si odohrali svoje party bez väčších nedostatkov.

Aj keď som na svete asi jediný človek, ktorý tomuto filmu dá vyššie hodnotenie, budiž, možno mám iné nároky, možno iné oči. Len ťažko sa mi chápe skutočnosť, že aj ostatní kolegovia boli na rovnakom filme. každý však máme svoju hlavu, svoj názor, a preto vám odporúčam, aby ste si ten svoj utvorili sami, bez nátlakov verejnosti. Nie je to jednoduchý film, práve naopak, ešte dlho vám bude rezonovať v hlave a otriasať váš žalúdok hore nohami, ale aspoň sa na nič nehrá. Od tejto látky očakávam určitý štandard, a film Karla mi ho mierou vrchovatou aj naplnil.

P.S. Aj keď alkoholu moc neholdujem, po filme som si tri poháriky neodpustil.

/