Apocalypto

Filip Dóša
Recenzia

Originálny názov: Apocalypto

Žáner: akčný/dobrodružný/dráma
Minutáž: 139 minút
Krajina pôvodu: USA
Rok: 2006
Prístupnosť: MP 15

Réžia: Mel Gibson
Scenár: Mel Gibson, Farhad Safinia
Kamera: Dean Semler
Hudba: James Horner
Hrajú: Rudy Youngblood, Dalia Hernandez, Jonathan Brewer, Morris Birdyellowhead, Carlos Emilio Baez

Apocalypto Existujú dva typy režisérov. Prví sú vo svojej tvorivosti značne obmedzení, pretože podliehajú tlakom filmových štúdií a musia svoj film prispôsobovať požiadavkám producentov. Potom však jestvujú takí, ako Mel Gibson ktorí sú v tomto smere relatívne slobodní, nie sú závislí na žiadnom štúdiu, svoj film si financujú z vlastného vrecka a môžu si de facto natočiť, čo sa im zachce. Investovať do kontroverzného filmu Umučenie Krista sa Gibsonovi naozaj oplatilo. Snímka stála 30 miliónov dolárov, no tržby predstavujú asi 600 miliónov. Väčšiu časť týchto peňazí si samozrejme odniesol režisér, producent a scenárista v jednej osobe. Mel Gibson tak dosiahol svoj najväčší triumf, dokonca ešte väčší, ako keď sa venoval iba herectvu.

Apocalypto je tiež autorský film. Gibson sa ujal nielen produkcie a réžie, ale sám si napísal aj scenár. Je to príbeh, zaradený do prostredia mayskej civilizácie a vykresľujúci osudy mladého indiána menom Jaguar Paw. Jeho osadu v kľudnom prostredí džungle napadne civilizovanejší kmeň, asi polovicu jej obyvateľov pozabíja a tú druhú odvedie do zajatia. Hlavnému hrdinovi sa našťastie podarí ukryť svoju ženu a dieťa do bezpečia, ale táto „skrýš“ je v skutočnosti bezpečná len dočasne… Spolu s ostatnými zajatcami je nútený podstúpiť náročnú a dlhú cestu naprieč džungľou až do kamenného mesta mayskej civilizácie. Táto púť trochu pripomína tú Ježišovu smerom na horu Golgota.

Zhruba po hodine (t.j. asi v polovici filmu) sa konečne dostávame do spomínaného mesta. Zatiaľ čo sa kmeň, ktorého súčasťou je aj Jaguar Paw, vyznačoval mierumilovnosťou, spokojnosťou a bezstarostným životom, plným radosti a rodinnej pohody, kamenné mesto je jeho pravým opakom. Charakteristické úpadkom, šialenstvom, fanatizmom, zlobou a krutosťou, násilím a bolesťou. Mayská civilizácia sa nachádza v kríze, no jej predstavitelia sú, zdá sa presvedčení, že dostatočný počet ľudských obetí ich osud zvráti. Sú ochotní obetovať bohom toľko nevinných ľudí, koľko len bude potreba. Zajatci, ktorí do mesta prichádzajú, prakticky hneď zistia, že ich čaká krutá smrť. Osud (alebo náhoda) však niekoľkým z nich dá šancu, ako sa z nepriaznivej situácie zachrániť a oslobodiť. Podarí sa uniknúť iba jedinému z nich, statočnému Jaguar Paw. Posledných cca 40 minút filmu tak predstavuje zbesilú akčnú naháňačku naprieč džungľou…

Apocalypto Apocalypto

Vo filme nachádzame odkazy na viacero dôležitých a aktuálnych problémov súčasného sveta. V prvom rade ide o kontrast medzi divokým a málo vyspelým prírodným indiánskym kmeňom a civilizovanejším svetom krutých Mayov. Nie som historik (ani archeológ), takže neviem posúdiť, nakoľko sa zobrazenia mayskej civilizácie zakladajú na pravde, ale nemyslím si, že je to v tomto prípade dôležité. Apocalypto sa netvári ako historický film, skôr ide o akčno – dobrodružný a dramatický príbeh na pozadí historickej epochy, o ktorej ani historici príliš veľa informácii nemajú. Spomínaný protiklad nachádzame aj v našom súčasnom svete. Dodnes existujú národy, ktorým slová ako nenávisť, závisť či násilie nič nehovoria. Naproti tomu v „civilizovanejších“ svetoch (napríklad Severná Amerika, Európa) sú podobné termíny bežnou každodennou realitou. Ľudia sú sfanatizovaní médiami, politikmi, ich dogmami a rôznymi inými (na prvý pohľad) príťažlivými vecami. Nie sú už schopní vidieť skutočnosť a pretechnizovaný svet im neumožňuje kontakt s univerzom. Dokonca často súhlasia aj s násilím a zabíjaním, len aby oni sami neboli náhodou ohrození alebo zničení. Účel predsa svätí prostriedky…

Apocalypto Apocalypto

Áno, kritika Spojených štátov je z Gibsonovej snímky zrejmá a jednoznačná. Režisér (zanietený katolík) však upozorňuje aj na iné dôležité skutočnosti. Naznačuje, že rodina ako základná bunka spoločnosti je najdôležitejšia priorita a za každú cenu musí byť zachovaná. Jedinou prekážkou, ktorá nám bráni byť aktívnymi a mať odvahu urobiť závažné rozhodnutia a následne činy, je strach. Ako hovorí jedna z postáv – strach je choroba. Len ten, kto prekoná svoj vlastný strach, je naozaj slobodný a v tej chvíli získava silu, ktorou nikdy predtým nedisponoval. V duchu tamilského príslovia: „Kto premôže strach, premôže aj tigra.“

Čo sa týka technických záležitostí, vašu pozornosť možno zaujme vynikajúca, malebná a neustále sa pohybujúca kamera Deana Semlera alebo do detailu premyslené indiánske kostýmy a masky. Za relatívnu autentickosť a výbornú atmosféru Apocalypta nesú zodpovednosť dva dôležité prvky. Gibson (rovnako ako v Umučení Krista) nechal hrdinov svojho filmu rozprávať takmer zabudnutým jazykom, ktorý nesie názov yucatec a do snímky obsadil nehercov, z ktorých väčšina nemala žiadne skúsenosti s natáčaním filmu. Typovo presvedčivé tváre však v tomto prípade úplne stačili. Neviem (ani nechcem) si ani len predstaviť, ako by film vyzeral s nejakou hollywoodskou hviezdou v hlavnej úlohe a v anglickom jazyku. Absurdná predstava.

Apocalypto Apocalypto

K autentickosti nemenej prispieva aj otvorené zobrazovanie násilia, v tomto prípade krvavého a krutého zabíjania. Preto upozorňujem, že slabšie povahy, ktorým vadí červená tekutina na plátne, by radšej do kina chodiť nemali. Naopak, tí, ktorým podobné veci neprekážajú, budú nanajvýš spokojní. Nesporným pozitívom snímky je určite aj fakt, že v podstate od úvodného útoku na prírodný kmeň a následnú „cestu na smrť“ vás Apocalypto drží v napätí až do úplného konca. Záver prenasledovania je prekvapujúci (očakával som trochu iné finále), ale aj tak som bol s „novým Gibsonom“ nadmieru spokojný. Ako film na romantický večer vo dvojici si však radšej vyberte niečo iné…

/