Prístupnosť: MP

Réžia: Marc Webb
Scenár: Alvin Sargent, Steve Kloves, James Vanderbilt
Kamera: John Schwartzman
Hudba: James Horner
Hrajú: Emma Stone, Rhys Ifans, Andrew Garfield, Martin Sheen, C. Thomas Howell, Embeth Davidtz, Sally Field, Chris Zylka, Denis Leary a ďalší

The Amazing Spider-Man 3D (The Amazing Spider-Man, 2012)Neľahkej úlohy navrátiť pošramotenú slávu najobľúbenejšiemu marveláckemu hrdinovi sa zhostil režisér Marc Webb. Štúdio Sony ho vybralo na základe úspechu výbornej vzťahovej komédie 500 dní so Summer. Romantická línia je vhodným odrazovým mostíkom, ako prerozprávať známy príbeh po desiatich rokoch znovu a inak. Scenáristi sa tentokrát viac držali komiksovej predlohy a urobili dobre. Peter Parker ostal šikanovaným stredoškolským intelektuálom, ktorý túži po krásnej a nedostupnej spolužiačke. No nie je ňou Mary Jane Watson ale Gwen Stacy. Príbeh neobišiel formujúce rodinné putá so strýkom Benom a tetou May.

Nový zrod pavúčieho muža čerpá z nedávnej série The Untold Story, ktorá vnáša svetlo do záhadnej príčiny smrti Petrových rodičov. Otec Richard bol genetickým inžinierom v Oscorpe, kde spolupracoval na prevratnom projekte s hendikepovaným kolegom, dr. Curtom Connorsom. Pavúčí fanúšikovia veľmi dobre poznajú vývin postavy doktora Connorsa. Stane sa z neho obávaný jašter Lizard. Ťažko vybrať lepšieho antagonistu, ak chcete ponúknuť alternatívny reštart obohatený o úplne novú dejovú líniu. Zápletka okolo tajomnej aktovky Petrovho otca chytá až špiónsky nádych. Rovnica kríženia kmeňových buniek výborne dopĺňa mozaiku mutácie chlapca s pavúkom, rovnako ako premenu doktora v nebezpečného jaštera. Záštitou zlovestnej korporácie Oscorp tvorcovia navyše brilantne pripravujú pôdu pre Spideyho odvekého nepriateľa, Normana Osborna.

The Amazing Spider-Man 3D (The Amazing Spider-Man, 2012) The Amazing Spider-Man 3D (The Amazing Spider-Man, 2012)

Webb hľadá spôsoby, ako prísť do známeho cieľa celkom novými trasami. Darí sa mu to na plnej čiare. Do značnej miery mu pomohlo vynikajúce herecké obsadenie. Andrew Garfield vštepil Parkerovi značnú dávku šibalstva, energie a chlapčenskej nadrzlosti. Jeho Peter nepôsobí ako ťuťmák predošlého predstaviteľa. Zmenou prešla i samotná postava Spider-Mana. Modročervený pavúk teraz omnoho viac hláškuje, je ohybnejší, rýchlejší a sarkastickejší ako kedykoľvek predtým. Dnešné mladé publikum sa skôr stotožní s takto vykresleným typom hrdinu. Petrovu prvú lásku Gwen Stacy hrá očarújúca Emma Stone. Okatá Emma je konečne frajerka, akú si hrdina Spider-Manovho formátu zaslúži. Chémia medzi mladými hercami je priam hmatateľná. Scéna medzi školskými skrinkami je toho jasným dôkazom. Zamilovaný párik v podstate nemuseli predstierať, pretože sa ním stali v reálnom živote.

Rhys Ifans sa zrodil pre úlohy vyšinutých jedincov. Osudom skúšaného Dr. Connorsa vystihol dokonale. Novou tvárou je Dennis Leary ako Gwenin autoritatívny otec. Kapitán Stacy je zhodou scenáristických okolností nielen tvrdou hlavou rodiny, ale aj newyorskej políce. Spideymu ako aj Petrovi pripraví celý rad ťažkých chvíľok. Starými známimi sú opatrovatelia strýko Ben a teta May. Tých si s chuťou zahrali starnúci Martin SheenSally Field. Tomuto hereckému ansámblu skutočne niet čo vytknúť.

Z technického hľadiska je film na veľmi vysokej úrovni. Najmodernejšia technika sa pochopiteľne zaskvie v laboratóriách Oscorpu. Z niektorých hi-tech vychytávok zostáva až rozum stáť. Za desať rokov sa technika pohla vpred míľovými krokmi a na novom dobrodružstve pavúčieho muža je to dôrazne vidieť. Slová chvály môžu padnúť aj na zobrazovanú akciu. Choreografia akčných scén je strhujúca a súboje jaštera s heroickým pavúkom berú dych. Nudiť sa rozhodne nebudete aj v prípade, že nepatríte k najväčším komiksovým fanúšikom. Obzvlášť vtipné je cameo Stana Leeho v školskej knižnici, ktoré znalci označujú za jeho suverénne najlepšie. Mnohými zatracované 3D je v prípade pavučinových scén úžasnou vizuálnou atrakciou. Hrdina svištiaci pomedzi mrakodrapmi a hlavne horolezecká púť z jeho pohľadu je jednoducho zážitok.

Jedinou chybičkou krásy napínavého finále je patetická scéna oddaných žeriavnikov. To autori skutočne prehnali. Český dabing tomu navyše výrazne dopomohol. Slabým článkom Webbovej pavučiny je zvuková stopa. James Horner nedokázal prekonať svojho predchodcu Dannyho Elfmana. Geniálny Elfman vystrúhal neprekonateľný soundtrack s hlavným motívom, ktorý sa divákovi okamžite vryl do pamäte. Horner sa zmohol na vykrádanie svojho vlastného Titanicu a pamätihodný tón akosi nikde. Možno je na čase povolať dobrodružného Hansa Zimmera. Ten komiksovú hudbu zvláda na jednotku. Čo-to z hudobnej zložky zachraňuje skupina Coldplay svojou podmanivou romantickou piesňou Til Kingdom Come.

Na svoje si určite prídu milovníci treskúcej akcie, špeciálnych efektov i romantických happyendov. Sklamaní by nemali byť ani najskalnejší odborníci na Spideyho komixové univerzum. Nový Spider-Man je hravý, odľahčený, vtipnejší, civilnejší a netrpí tisíckrát omieľanou vetou o zodpovednosti. No napriek tomu zatiaľ ostanú prvé dva diely predošlej pavúčej série neprekonanou klasikou. V mnohých ohľadoch si Marc Webb Amazing Spider-Manom našliapol k výbornej trilógii. Ponúkol vydarený príbeh v strhujúcej forme so skvelými hercami. Kto vie, možno nás po vzore netopierieho kolegu nabudúce prekvapí najlepším pavúčím dobrodružstvom, aké sme kedy videli.