Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2, 2014 © Sony Pictures Releasing

Ak patríte k prívržencom X-Menov či fanúšikom Avengerov, novému Spider‑Manovi sa vyhnite oblúkom. Pavúk sa na prepracovanosť zmutovaných mužíčkov či originálnymi nápadmi sršiacich pomstiteľov jednoducho nechytá, hoc má osem nôh.

The Amazing Spider-Man 2

akčný, dobrodružný, sci-fi
2014 / 142 min. / MP 12

Marc Webb
Alex Kurtzman, Roberto Orci, Jeff Pinkner
Séria zápasí predovšetkým s otrockými okovami komixovej predlohy. Ako má Marc Webb režijne prekonať vysokú latku Sama Raimiho, ak nesmie vytýčiť vlastnú cestu? Zopár jedinečných nápadov sa síce vydarilo, no inak ide dvojka celkom podľa literárnej šablóny. Nebyť dejového partu výbojného Electra, nemalo by pokračovanie absolútny zmysel. Či totiž Spidey zachraňuje blond Gwen alebo ryšavú Mary Jane nie je pre kvalitu filmu vôbec smerodajné.

Riešia sa rovnaké morálne dilemy, všetko je zasadené do stredoškolského prostredia, hlavnými hýbateľmi hrdinovho univerza je opäť rodina Osbornovcov. Je to jednoducho nuda zaobalená v novom dizajne s elektrickou mašličkou. Nemôžem sa zbaviť dojmu, že toto pokračovanie je po scenáristickej stránke vyslovene odfláknuté. Romanca ústredného páru absolútne nefunguje, skôr diváka obťažuje. Chápem to ako nutné dejové skratky, ktoré bolo potrebné vyplniť príbehovou hlušinou. Premostiť k šokujúcemu finále, ktoré má za úlohu vyprofilovať hrdinu s dospelejšími postojmi.

Kamarátsky vzťah Harryho s Petrom stavia na princípe samozrejmosti, ako by Webb rátal s tým, že ľudia príbeh detailne poznajú a vzťahovým pozadiam sa netreba natoľko venovať. Norman Osborn sa na plátne dlho neohreje. Motivácia zloduchov je natoľko primitívna, že diváka nemá šancu vtiahnuť do deja.

© Sony Pictures Releasing

Pripisujem to na vrub cieľovej skupine detí a tínedžerov, ktorým je film očividne primárne venovaný. Je to logické, nakoľko má za cieľ vyniesť Sony miliónové zisky z predaja počítačových hier. Ťažko uveriť, že by si tridsiatnik po tomto filme sadol za PlayStation a pustil sa do šplhania po mrakodrapoch. Dej je v porovnaní s Raimiho filmami úbohý a pre mňa osobne veľkým sklamaním. Čo-to zachraňujú herci a v skutku prvotriedne akčné pasáže.

Dane DeHaan je ako mladý Osborn výbornou voľbou. Jeho slizkej arogancii a pocitu nadradenosti nemá na plátne kto vytvoriť dôstojný protipól. Andrew Garfield tentokrát podal veľmi nevyvážený a nejednoznačný výkon. Ako Peter pôsobí iritujúco a romantická rovina mu príliš nesedí. Čaro minulého dielu sa niekam vyparilo. Ako Spideymu mu však nie je čo vytknúť. Akčné figúry strúha ako pravý ruský gymnasta.

Svetlým bodom je balzam pre mužské oko v podobe Emmy Stone. Mladá kráska sa mohla na plátne vyskytovať aj dlhší časový úsek. Teta May je v podaní Sally Field jediná postava z mäsa a kostí. Jamie Foxx dokázal vytvoriť z poľutovaniahodného ťuťmáka explozívne monštrum. Jeho Electro skutočne stojí za videnie na veľkom plátne. Najmä elektrizujúca scéna na Times Square patrí k pamätihodnostiam tejto komerčnej zlátaniny.

© Sony Pictures Releasing

Deštruktívne finále má tiež solídne momenty, ktoré v treťom rozmere jednoznačne vyniknú. Len málo filmov ponúka takto výrazný trojrozmerný zážitok. Úžasné 3D Spider-Manovi odškriepiť nemožno, avšak celkový dojem z filmu to nezachráni. Nevyužití Osbornovci či nedotiahnutá línia s Petrovými rodičmi sa tvorcom rapídne odrazia na zisku. Najmä mysteriózne korene hrdinu ponúkali možnosti, ako sa vydať úplne originálnou cestou.

Namiesto toho sa dívame na recyklovaného Green Goblina s genetickou poruchou. Nehovoriac o výsmešnom ruskom prízvuku Paula Giamattiho alias Rhina. Potenciál, ktorý Spideymu ponúkol solídny prvý diel, dvojka totálne pochovala. Tvorcom ďalších pavúčích eskapád by som odporúčal posunúť Petra Parkera do temnejších vôd a neomieľal dookola múdra zo strednej školy.

Pavúčí muž nie je môj obľúbený superhrdina a film ako Amazing Spider-Man 2 ho z neho nikdy neurobí. Akosi stráca body aj na hudobnom motíve. Hans Zimmer netromfol dynamicky hravú melódiu Dannyho Elfmana, ktorá sa vám hneď na prvé počutie nalepila na päty. To však bola iná trilógia od iných tvorcov z minulého desaťročia. Príliš krátky čas na to, aby dozreli nápady, ako ju prekonať. Tento Spider-Man nie je ani zďaleka taký úžasný.