Žáner: romantická komédia
Minutáž: 121 minút

Réžia: James L. Brooks
Scenár: James L. Brooks
Kamera: Janusz Kaminski
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Reese Witherspoon, Paul Rudd, Owen Wilson, Jack Nicholson, Kathryn Hahn, Mark Linn-Baker, Molly Price, Shelley Conn, Domenick Lombardozzi, John Tormey, Tony Shalhoub, Dean Norris, Andrew Wilson, Tara Subkoff, Brian Distance, Bill McKinney a ďalší

Ako viešPre Reese Witherspoon a Paula Rudda je toto už tretí spoločný projekt po Overnight delivery a Monsters vs. Aliens. Treba uznať, že ako filmový párik sa k sebe hodia. Avšak akosi kostrbato znie názov filmu, o ktorého predajnom potenciáli možno polemizovať. Pôvodný názov mal byť List after list, no produkcia si to napokon rozmyslela. Rozpočet tohto nenáročného filmu bol 120 miliónov dolárov, no nedá sa povedať, že námet režiséra a scenáristu v jednom zožal úspech. Film má niekoľko chybičiek krásy, počnúc nie veľmi atraktívnym dejom:

Lisa, hviezda baseballového tímu, sa rozhodla svoj život podriadiť racionálnemu optimizmu a návody na život má v prípade núdze prilepené priamo na zrkadle v kúpeľni. George je šéfom obchodnej firmy, ktorý dostane od života facku, keď z neho spravia zločinca, hoci nič neurobil. Matty je vysmiaty baseballový nadhazovač, sukničkár, ktorý sa snaží kvôli Lise napraviť. Ešte tak trochu nevyrástol a nadchýna sa pre každú banalitu. Cesty tejto trojice sa zbehnú, ako inak, do milostného trojuholníka, keď sa každému z nich zrúti niečo, čo dlho budoval. Lisa so stratou svojho miesta v športovom tíme stráca aj svoj pozitívny nadhľad, George pre zmenu zakazuje ľuďom hovoriť mu ďalšie zlé správy a narcis Matty si nahovára, že je bez Lisy zúfalý. Každý z nich je naučený riešiť peripetie inak. Je však len na nich, aby prišli na správnu otázku, inak nedostanú ani správne odpovede na svoju bezradnú situáciu a na to, prečo sa do nej dostali.

Reese Witherspoon ako Lisa a Paul Rudd ako George v romantickej komédii Ako vieš (How Do You Know, 2010) Paul Rudd ako George a Jack Nicholson ako Charles v romantickej komédii Ako vieš (How Do You Know, 2010)

Každá postava hrá inú rolu, každá z nich niečím vybočuje zo šedého priemeru. Pravdepodobne na tom mali vzniknúť komické situácie, ktoré chceli dostať zápletku do prehnanej pózy. Ničoho takého sme sa však nedočkali a tak výsledok iba vzdialene pripomína „komédia“. Skutočného humoru, na ktorom by ste sa od srdca zasmiali, je vo filme veľmi málo. A to i napriek tomu, že torzo diela tvoria dialógy, ktoré mohli vtipmi zachrániť neoriginálny námet. V tomto žánri sa často stáva, že sa vo filme striedajú romantické scény s tými dramatickejšími. Aj toto sa vo filme prejavilo len ako tieň, ktorý sem-tam dýchol na isté momentky, no neprejavil svoj maximálny potenciál. Nemožno to však v plnej vážnosti považovať za neúspech. Presladených romantických komédií tu už bolo dosť, medzi nimi i tých, ktoré sa skutočne podarili. Ako vieš? nás našťastie ušetril okázalého sentimentu. Pokúsil sa nás nachytať na uveriteľnosť príbehu, avšak postavy nás o tom nepresvedčili.

Reese Witherspoon ako Lisa a Owen Wilson ako Matty v romantickej komédii Ako vieš (How Do You Know, 2010) Reese Witherspoon ako Lisa, Owen Wilson ako Matty a Paul Rudd ako George v romantickej komédii Ako vieš (How Do You Know, 2010)

Reese Witherspoon a jej rola Lisy jej celkom sadla, keďže v póze racionálnej blondíny ju už poznáme. Jej úloha týmto ale končí. Neposúva sa do čarovnej premeny ani neprežíva katarziu. Owen Wilson takisto nie je žiadnym prekvapením. Ostáva stále tým istým Mattym ako aj na začiatku filmu. Mnohí by iste čakali, že nejakú tú iskru či vášeň vloží do hereckej polohy aspoň Paul Rudd ako nešťastný a sklamaný George. Napriek tomu neprispel do ľúbostného vzťahu ničím viac než len zdvorilosťou a asertívnou uhladenosťou. A vôbec, ľúbostnému trojuholníku chýbajú typické horúčkovité prejavy lásky. Úsmevným rozptýlením môžu byť tehotná sekretárka Annie (Kathryn Hahn) a Georgov otec Charles (Jack Nicholson). Tí sa však mihnú len v niekoľkých pasážach a nemajú už vo filme veľmi čo vybrúsiť.

Herecká zostava a režijná taktovka priam láka pozrieť si tento film. Celkom príjemná nálada z neho sála na všetky strany, no zanecháva dojem, že film nie je dotiahnutý do konca, napriek svojej zbytočnej dĺžke. Komediálna i romantická zložka sú slabšie, no našťastie neupadajú do sentimentálnej cukrovej vaty. Celé dielo tak možno označiť za minimalistické. Naskytá sa tu ale otázka, prečo potom taký enormný rozpočet?