A Fall from Grace © 2020 Netflix A Fall from Grace © 2020 Netflix

Ešte nikdy som nemal staršiu černošskú milenku a televízny kanál Hallmark. No zato som sa presťahoval k novej frajerke z Nemecka a tá má Netflix (ktorého produkcia by mala mať od Hallmarku ďaleko a v mnohých prípadoch iste aj má). Film je však biznis a cieľovky sú rôzne, a ani Netflix nechce konkurencii len tak prepustiť „priemerného černošského diváka“. Aspoň tak som si vysvetlil A fall from Grace, najnovší film istého Tylera Perryho, ktorý pôsobí ako producent, scenárista a aj pomerne plodný režisér. Na nasledujúcich riadkoch sa vám pokúsim vysvetliť, prečo by ste jeho novému filmu nemali venovať pozornosť.

A Fall from Grace

dráma, triler
2020 / 115 min. / MP 15

Tyler Perry
Tyler Perry
Televízne filmy rozdeľujem na dobré, slabé a zlé. Dobrý je napríklad Svedok proti mafii, slabá je väčšina tých, na ktoré natrafíte v utorok po 22:00 a zlé sú skoro všetky komédie so zvieracími superhrdinami. A fall from Grace (v češtine Zkáza paní Grace) je zlý televízny film, ale má ešte jedno špecifikum – je černošský. (Viem, ako to znie, ale niet sa čoho báť; azda vám postačí, že mám rád Wu Tang clan a že Spike Lee je jeden z mojich obľúbených režisérov.) Nemám najmenších pochybností o tom, že AFfG má byť akýmsi vyrovnávacím filmom na objednávku – svet predsa potrebuje viac diel, v ktorých dominujú černosi (belosi, hispánci, zambovia, eskymáci). Chápem tú pohnútku, ale môže to dopadnúť aj zle. Takto:

Mladá právnička Jasmine (Bresha Webb) má obhajovať Grace (Crystal Fox), staršiu ženu, ktorá sa dobrovoľne priznala k vražde svojho omnoho mladšieho manžela Shannona (Mehcad Brooks). Niečo tu však nesedí a právnička sa sama pustí do vyšetrovania. Nakoniec vysvitne, že Grace nielenže svojho manžela nezabila, ale že ten stále žije. Ba čo viac, so svojou matkou Sarah (Phylicia Rashad), kedysi najlepšou priateľkou Grace, schováva v dome asi tucet bývalých manželiek. Všetky sú staršie, sedia v pivnici priviazané o radiátor a plačú. Postup, ako sa tam dostali, je nasledovný:

1. Mamka najprv spravila research a skamošila sa s bohatými vdovami.
2. Shannon ich potom nalákal na svoje telo a zosobášil sa s nimi.
3. Následne im vybrakoval účet, a to tak, aby vďaka dieram v zákonoch nemali šancu dostať sa späť k svojim peniazom.
4. Na záver ich spolu s mamkou psychicky zdeptal tak, že ženy buď zabudli, kým sú, alebo spáchali samovraždu.

Preto ten Hallmark z úvodu.

A Fall from Grace © 2020 Netflix

Hoci sme tento príbeh videli v X ďalších filmoch, nemal by som s ním vôbec problém, keby sa naň dalo pozerať. Ibaže A fall from Grace má všetko, vďaka čomu to nie je jednoduché: zlých hercov (vyhráva právnička), hlúpy scenár (v jednej z posledných scén urobí policajt viac prešľapov ako opilec, ktorý má prejsť po rovnej čiare), naivné zvraty a ešte naivnejší záver a ťarbavé tempo. No azda najnepochopiteľnejšie je, že trvá dve hodiny.

Keď sme film dopozerali, priateľke som sa ospravedlnil za svoj výber.
„Well, they tried,“ povedala.
Poprosila ma, aby som dal filmu v recenzii aspoň dve hviezdy. Chcel som dať nulu.