Minutáž: 119 minút
Rok: 2013

Réžia: Carl Rinsch
Scenár: Chris Morgan, Hossein Amini, Walter Hamada
Kamera: John Mathieson
Hudba: Ilan Eshkeri
Hrajú: Keanu Reeves, Hiroyuki Sanada, Kô Shibasaki, Tadanobu Asano, Min Tanaka, Jin Akanishi, Masayoshi Haneda, Hiroshi Sogabe, Takato Yonemoto, Hiroshi Yamada, Shû Nakajima, Cary-Hiroyuki Tagawa, Neil Fingleton, Rinko Kikuchi, Natsuki Kunimoto, Togo Igawa, Tanroh Ishida a ďalší

47 Ronin (2013)V Japonsku je historický príbeh o 47 Roninoch azda ten najznámejší. Bol už nespočetne krát pretavený do divadelných hier, románov, televíznych seriálov a filmov. Do našich kín vstúpil v americkej verzii a od začiatku to nemal práve ľahké. Uvedený k nám bol totiž v 3D a v českom dabingu. A na to je prikrátky aj Keanu Reeves v hlavnej úlohe.

Prekvapivo však český dabing a ani 3D problémom pri tomto filme nie sú. Záhadou síce ostáva, na čo sa vôbec niekto s 3D obťažoval, naozaj nebolo potrebné, ale našťastie nijako zážitok z filmu nekazí. Český dabing môže prekážať možno viac, ale okrem úvodného a záverečného slova rozprávača som ho ako rušivý nevnímal. Toľko k projekcii ako takej.

Avšak akčná snímka 47 Roninov vstupuje na tenký ľad aj inak. Príbeh, ktorý poslúžil filmu ako predloha, sa skutočne odohral na začiatku 18. storočia, v rokoch 1701 až 1703. To, že ho scenáristi upravili a zjednodušili by nebol samozrejme žiaden problém. Ani to, že si vytvorili novú postavu japonsko-britského miešanca Kai (Keanu Reeves), by mi neprekážalo. Ale podobne, ako pri 3D, nechápem, na čo si dávali tú námahu s fantasy prvkami.

Film je fantasy len do určitej miery. Je tu postava zlej čarodejnice, príšera v lese a istými schopnosťami oplýva aj hlavný hrdina Kai, ktorý ich však vytasí len raz a to v záverečnom boji. Prítomnosť mágie alternuje určité historické udalosti príbehu a pridáva do neho zopár prvkov. Nič z toho však nie je v deji adekvátne využité, určite nie na toľko, aby to vôbec ospravedlnilo zaradenie týchto vecí do filmu. V úvode – pri incidente, ktorý vedie k potrestaniu pána budúcich roninov – je to dokonca na škodu.

47 Ronin (2013) 47 Ronin (2013)

Snímka to však nie je zlá. Herecké výkony fajn, kvalitná práca s kamerou a efektami i bohatá výprava. Rozpočet sa isto nestratil, i keď ani v tomto smere nejde o nič výnimočné. Nepočetné bojové scény sú pekne nakrútené a nechýba pri nich napätie. To medzi nimi však neprináša nič navyše. Nemáte si z filmu, čo odniesť. Ak áno, tak len pocit, že v tom Japonsku to nefungovalo práve najlepšie, keď pravidelne prichádzali o najlepších bojovníkov a veliteľov. V skutočnosti to bolo možno ešte horšie, keďže regionálny vládcovia medzi sebou veľkolepo bojovali o moc. O tom je vlastne aj tento film.

47 Roninov je teda obyčajným filmom, ktorý sa istotne bude vynímať v programe mnohých televízií. Je to presne ten film, ktorý klasické TV stanice potrebujú. Nevadí, ak si počas neho odbehnete po ďalšie pivo, či na záchod. O nič neprídete.